خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگهداری از قرآن خطی طلاکوب با قدمت ۴۰۰ساله در کتابخانه ای انگلیسی

یک نسخه قرآن خطی طلاکوب که قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد در کتابخانه چتام انگلیس نگهداری می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتابخانه چتام که به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در جغرافیای آنگلوساکسون واقع در منچستر بریتانیا شناخته می‌شود، حاوی بیش از ۱۲۰ هزار نسخه خطی تاریخی و یک قرآن خطی طلاکوب شده است که قدمت آن به سال ۱۶۱۰ میلادی بازمی‌گردد.

کتابخانه چتام قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در کشورهای انگلیسی‌زبان با سابقه بیش از ۳۷۰ سال و معماری چوبی قرون وسطایی، مجموعه نسخه‌های خطی دارای اهمیت ملی و بین المللی را در خود جای داده است.

این کتابخانه در سال ۱۶۵۳ در منچستر، اولین شهر صنعتی جهان، بنا به وصیت همفری چیتام، یک تاجر ثروتمند پارچه تأسیس شد و درهای خود را در آگوست ۱۶۵۵ به روی عموم باز کرد.

بر اساس گزارش آناتولی، این کتابخانه تاریخی که بوی کتاب‌های قدیمی را می‌دهد، در یک ساختمان ماسه سنگی قرار دارد که قدمت آن به سال ۱۴۲۱ برمی‌گردد و برای اقامت کشیشان کلیسای شهر ساخته شده بود.

بیش از ۴۰ نسخه خطی از قرون وسطی، و همچنین یادداشت‌ها، دست نوشته‌ها، نامه‌ها و آثار نقاشی و بیش از ۱۲۰ هزار کتاب که بیش از نیمی از آنها قبل از سال ۱۸۵۰ منتشر شده است، در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

این کتابخانه همچنین در میان مجموعه آثار خاص خود یک قرآن متوسط با حاشیه‌ها و صفحات طلادوزی شده مربوط به سال ۱۶۱۰ را شامل می‌شود.

سیان لوئیز ماسون، مسئول هماهنگی خدمات بازدیدکنندگان از کتابخانه گفت یک فرد ناشناس این کتاب را در سال ۱۷۴۷ به کتابخانه چتام هدیه داده و تاریخ هدیه کتاب بر روی صفحه نخست از این نسخه قرآن کریم نوشته شده است.

وی افزود: رنگ طلایی نسخه‌های قدیمی معمولاً با گذشت زمان سیاه یا قرمز می‌شود، اما این قرآن به طرز شگفت‌انگیزی رنگ طلایی خود را حفظ کرده است.

ماسون می‌گوید: آیات مصحف مذکور و حاشیه‌های آن کار دست و بسیار زیباست و به اعتقاد من این یک گنج واقعی است.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.