خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فتوایی نادر در پی اخراج پناهجویان سوری از ترکیه؛ «در نماز جمعه شرکت نکنید تا اخراج نشوید»

پلیس ترکیه در هفته‌های اخیر بازرسی‌، شناسایی و دستگیری‌های خود را در شهر استانبول ترکیه و دیگر شهرهای بزرگ آن تشدید کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یک کارشناس مذهبی مسلمان به فتوایی استناد کرده که به پناهجویان سوری اجازه می‌دهد از شرکت در نماز جمعه مساجد ترکیه اجتناب کنند، چراکه ممکن است در بازرسی‌های درب ورودی مصلی شناسایی، دستگیر و از ترکیه اخراج شوند.

پلیس ترکیه در هفته‌های اخیر بازرسی‌، شناسایی و دستگیری و اخراج پناهجویان سوری را در استانبول و دیگر شهرهای بزرگ با هدف مقابله با پناهندگان افزایش داده و کمپینی برای شناسایی این پناهجویان راه‌اندازی کرده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه حدود ۱۰۰۰ سوری در دو هفته اول ژوئیه علیرغم داشتن مجوز اقامت معتبر مجبور به بازگشت به کشور جنگ‌زده خود شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مستقر در بریتانیا است این کمپین را «غیرانسانی» خواند و از آنکارا خواست تا این اخراج‌های «تحقیرآمیز» و «اجباری» را متوقف کند. آنها همچنین رفتار غیرانسانی با پناهندگان و اجبار آنها به بازگشت به کشور جنگ زده سوریه را به شدت محکوم کردند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه جمع‌آوری افراد ادامه دارد و ده‌ها نفر هر روز دستگیر می‌شوند.

آنها با توجه به تشدید سرکوب سوری‌ها از پناهجویان خواستند تا از حضور در مکان‌های عمومی که می‌تواند منجر به شناسایی و بازجویی آنها توسط پلیس شود، اجتناب کنند.

با انتشار برخی گزارش‌های تاییدنشده مبنی بر دستگیری افراد توسط پلیس هنگام خروج از مساجد، محمد خیر موسی، کارشناس مذهبی فلسطینی متولد سوریه و مستقر در ترکیه، روز جمعه به حکمی استناد کرد که به پناهندگان می‌گوید به جای حضور در مسجد می‌توانند در خانه نماز بخوانند.

او در این فتوا می‌گوید «کسی که بترسد دستگیر و تبعید شود یا از حضور گشت‌ها و بازرسی‌های پلیس در بیرون از مساجد بیم داشته باشد، تکلیف [برپایی نماز در مسجد] از او ساقط می‌شود و می‌تواند نماز ظهر را در خانه‌اش بخواند». گفتنی است اقامه نماز جمعه طبق دیدگاه اهل سنت بر غیرمسافر واجب است.

اقدامات تشدیدشده
بر اساس گزارش سازمان ملل، ترکیه میزبان بیشترین تعداد پناهنده در جهان است. حداقل ۳.۶ میلیون پناهنده سوری در این کشور زندگی می‌کنند و ۳۲۰ هزار پناهنده از دیگر ملیت‌ها ساکن این کشور هستند.

هر چند در ابتدای جنگ سوریه و آواره شدن بیش از ۱۲ میلیون نفر، این کشور درهای خود را به روی سوری‌ها گشود اما در حال حاضر احساسات ضدسوری و نژادپرستی در ترکیه در ماه‌های اخیر در بحبوحه مشکلات اقتصادی افزایش یافته است.

بسیاری از مردم سوریه امیدوار بودند که پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، اظهارنظر‌هایی که سیاستمداران ترکیه در آستانه انتخابات ماه مه علیه آنها به کار بردند، متوقف شود. بنابراین تحرکات اخیر برای اخراج پناهجویان که در آستانه انتخابات مهم محلی در ماه مارس سال آینده صورت می‌گیرد، بسیاری را غافلگیر کرده است.

اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری وعده داد که یک میلیون سوری را «داوطلبانه» به کشورشان بازگرداند.

این طرح با وجود هیچ توافقی با دولت اسد که بتواند امنیت آنها را تضمین کند، اعلام شد.

در ۱۳ ژوئیه، اردوغان به خبرنگاران گفت که «تغییرات ملموس در زمینه مهاجرت غیرقانونی» به زودی اعمال خواهد شد. او گفت: «نیروهای امنیتی ما تدابیر شدیدتری را اتخاذ کرده‌اند. مهاجران غیرقانونی به محض دستگیری به مراکزی برای بازگشت به کشور خودشان فرستاده می‌شوند و اقدامات لازم در حال انجام است.» او در ادامه گفت: «از این طریق نگرانی و ترس مردم خود را از بین می‌بریم.»

با وجود وعده‌های دولت مبنی بر تمرکز کمپین بر روی «مهاجرت غیرقانونی»، دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که بیشتر اخراج‌ها بر افراد سوری تأثیر گذاشته که به طور قانونی در کشور ترکیه زندگی می‌کنند و دارای مدارک رسمی اقامت هستند.

این گروه گفت از جمله افرادی که در تعطیلات عید قربان در اوایل این ماه بازگردانده شدند، زنان و کودکانی هستند که به مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه در شمال غرب سوریه تبعید شده‌اند.

منبع میدل ایست
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.