خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تغییرات بنیادین در مدیریت حرمین شریفین مکه و مدینه

عربستان سعودی از تاسیس نهادی مستقل برای حرمین شریفین و تبدیل ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجد نبوی به یک سازمان عمومی زیر نظر پادشاه این کشور خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، عربستان سعودی روز سه شنبه ۱۷ مرداد از تاسیس نهادی مستقل برای حرمین شریفین و تبدیل ریاست کل امور حرمین به یک سازمان عمومی تحت عنوان «سازمان کل رسیدگی به امور مسجدالحرام و مسجدنبوی» زیر نظر پادشاه این کشور خبر داد. تصمیم ایجاد سازمان امور دینی حرمین در جریان جلسه شورای وزیران عربستان به ریاست سلمان بن عبدالعزیز در کاخ السلام در جده واقع در غرب عربستان صورت گرفت.

کابینه عربستان در این جلسه «دستور پادشاه این کشور در خصوص بررسی تاسیس یک نهاد مستقل تحت عنوان ریاست امور دینی مسجدالحرام و مسجد پیامبر(ص) و تبدیل ریاست کل امور این دو مسجد به یک سازمان عمومی تحت عنوان سازمان کل رسیدگی به امور مسجدالحرام و مسجد وپیامبر(ص) زیر نظر پادشاه را بررسی و اعلام کرد: پس از بررسی این موضوع، این شورا تاسیس نهاد مستقل «ریاست امور دینی مسجدالحرام و مسجد نبوی» را مصوب کرده است که از نظر تشکیلاتی با پادشاه مرتبط است.

براساس این تصمیم، «وظایف و ماموریت‌ها، نظارت بر امور امامان جمعه و موذنان در مسجدالحرام و مسجد پیامبر(ص) و همچنین تمام امور دینی این دو مکان مقدس از جمله برگزاری محافل و دروس علمی به نهاد تازه تاسیس واگذار می شد.»

شورای وزیران عربستان همچنین تصمیم تبدیل ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجد نبوی به یک سازمان عمومی تحت عنوان سازمان ملی امور مسجدالحرام و مسجد پیامبر(ص) را با استقلال مالی و اداری و زیر نظر پادشاه این کشور مصوب کرد.

از سوی دیگر پادشاه عربستان شیخ عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس را به عنوان رئیس امور دینی مسجدالحرام و مسجدنبوی منصوب کرد.

وی همچنین توفیق بن فوزان الربیعه را به عنوان رئیس شورای اداری سازمان تازه تاسیس سازمان کل رسیدگی به امور مسجدالحرام و مسجدالنبی منصوب کرد.

این تصمیم نفوذ و سلطه شخص پادشاه بر اداره امور حرمین را بیشتر می‌کند.

در واقع با این تصمیم بین مدیریت امور دینی و امور اداری حرمین تفکیک ایجاد شده است؛ السدیس (که از شخصیت‌های خدوم رژیم سعودی بوده است) از مدیریت همه امور حرمین به مدیریت امور دینی محدود و یک شورا که در آینده اعضای آن از سوی پادشاه منصوب خواهند شد، مدیریت امور اداری و فنی را بر عهده می‌گیرند.

به تازگی زمزمه‌هایی از وجود برخی اختلافات و مشکلات بین ولیعهد سعودی و السدیس مطرح شده بود که این تصمیم می‌تواند مؤید همان شایعات باشد.

سال گذشته نیز تحقیقات هیات مبارزه با فساد در عربستان از فساد مالی عبدالرحمن السدیس رییس اداره کل امور حرمین شریفین خبر داد و پس از چانه زنی و تهدید به برکناری‌اش، السدیس پذیرفت که از بخش عظیمی از ثروت خود چشم پوشی کند تا در منصب خود باقی بماند.

توفیق الربیعه را باید به نوعی «آچار فرانسه» دولت سعودی دانست؛ وی پیش از این سمت‌هایی از جمله وزیر تجارت و صنعت، وزیر بهداشت و وزیر حج و عمره سعودی را برعهده داشته است.

به نظر می‌رسد این تصمیم خیلی عجولانه اتخاذ شده است چرا که هم بررسی و بازنگری در دیگر آیین‌نامه‌هایی که متأثر از این تغییرات‌اند و هم تنظیم مقررات فعالیت سازمان رسیدگی به امور مسجدالحرام و مسجدالنبی و تعیین اعضای آن به «شورای کارشناسان هیأت وزیران» و یک کمیته فنی منتخب پادشاه سپرده شده است تا ظرف ۶۰ روز آینده این امور را اجرا کنند.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.