خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جمع‌شدن کاج‌های کریسمس در کربلا و لغو جشن سال نو میلادی در کرکوک +فیلم

استاندار کربلا با اعلام اینکه با افرادی که قصد توهین به شهر و هویت مذهبی کربلای معلی را دارند به شدت برخورد خواهد شد، دستور جمع شدن کاج‌های کریسمس در سراسر این استان را از دیروز، جمعه اجرایی کرد.

به گزاش ردنا (ادیان نیوز)، نصیف الخطابی، رئیس کمیته عالی امنیت و استاندار کربلا، تأکید کرد که برای برخورد با افرادی که قصد توهین به شهر و هویت مذهبی کربلای معلی را دارند، تدابیر سخت‌گیرانه‌ اتخاذ خواهد شد، دیروز ابلاغیه جمع شدن کاج‌های کریسمس که به مناسبت جشن‌های سال نوی میلادی در خیابان‌های کربلا مشاهده می‌شد، به مرحله اجرا گذاشت و این درختان از خیابان‌های کربلا برچیده شدند.

الخطابی پیش از این در بیانیه‌ای که طی نشست امنیتی هفته پیش صادر کرده بود گفت: ما بر اهمیت قداست استان کربلا و ویژگی مذهبی آن و جلوگیری از مظاهر و اعمالی که در جشن‌ها ظاهر می‌شود، تأکید داریم.

وی افزود: در جلسه فوق تأکید کردیم که مغازه‌داران و مراکز خرید باید به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های استانداری در این زمینه پایبند باشند.

در عین حال مسئول رسانه‌ای استان کرکوک عراق هم اعلام کرد امسال به دلیل وضعیت ناگوار برادرانمان در فلسطین و گرامیداشت شهدای غزه برپایی هرگونه جشن و مراسم ویژه سال نو میلادی را لغو کرده‌ایم.

مروان العانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای همدردی با برادران و دوستانمان در حادثه حمدانیه و نیز حوادث ناگوار فلسطین هرگونه مراسم ویژه سال نو میلادی در کرکوک ممنوع است.

در عراق، مسیحیان زمانی اقلیت قابل توجهی را تشکیل می‌دادند اما سال‌ها آزار و اذیت شبه نظامیان و داعش با حمایت اندک دولتی، شاهد کاهش تعداد آنان بود. با وجود هیچ سرشماری در عراق برای چندین دهه، برآوردها برای تعداد مسیحیان در این کشور بسیار متفاوت است و از ۱۵۰ هزار تا نیم میلیون نفر می‌رسد.

مسیحیان عراق در جشن‌های کمرنگ کریسمس امسال در همبستگی با ده‌ها هزار فلسطینی که در جنگ وحشیانه اسرائیل در غزه کشته شدند و تعداد زیادی از عراقی‌هایی که در آتش‌سوزی غم‌انگیز اوایل سال جاری جان باختند، شرکت کردند.

رؤسای کلیساهای عراق ماه گذشته اعلام کردند که جشن‌های کریسمس و سال نو امسال محدود خواهد شد، هم به‌خاطر همبستگی با فلسطین و هم برای قربانیان آتش‌سوزی در یک عروسی در شهر مسیحی حمدانیه عراق در ماه سپتامبر که منجر به کشته شدن حداقل ۱۲۰ نفر شد.

پیش از این سوریه و امارات نیز برپایی جشن‌های کریسمس و سال نو را در راستای همدردی با مردم فلسطین و خانواده‌های داغدار در غزه لغو کرده بودند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.