خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریر الشام به دنبال بازگشت پلیس مذهبی به خیابان‌های ادلب

گروه «هیئت تحریر الشام» قصد دارد از طریق قانون «اخلاق عمومی» دوباره تجربه پلیس مذهبی که سال‌ها پیش توسط داعش تأسیس شد را در ادلب تکرار کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همانند شرطه الحسبه که سال‌ها پیش توسط داعش در زمان حکومت بر مناطقی در سوریه و عراق تأسیس شد، گروه «هیئت تحریر الشام» نیز قصد دارد از طریق قانون «اخلاق عمومی» دوباره همین تجربه را در ادلب تکرار کند.

قانونی که متن اولیه آن توسط رسانه‌های معارضان سوری منتشر شد و در مفاد آن ایجاد پلیس اخلاق عمومی، اجباری بودن حجاب برای دختران بالای ۱۲ سال، ممنوعیت پخش موسیقی و ممنوعیت اختلاط بین زن و مرد در محل کار آمده است.

این لایحه قانونی که هنوز اجرایی نشده است در ۲۸ صفحه از سوی «دولت نجات» صادر شده است. این گروه پیش نویس قانون را «مجموعه قوانین و مقررات مربوط به نظام اخلاقی و رفتاری اعضای جامعه» عنوان کرد.

در ماده هفتم این قانون، پلیس اخلاق عمومی مسئول پیشگیری از تخلفات عمومی است که در فضای عمومی ظاهر می‌شود.

آنها عبارتند از: «هر امر حتمی حرام که در حرمت آن مناقشه نباشد و علما نیز در حرمت آن فتوا داده باشند. همچنین آنچه به عنوان تخلفات اجتماعی مشهور است و توسط هیئت تحریرالشام مشخص می‌شود.»

در ماده نهم آمده است که «توهین به خدا و پیامبران و دین ممنوع است و نباید شعائر و نمادها و علمای اسلام را مسخره یا تحقیر کرد».
ماده ۱۰ مقرر می دارد «فعالیت مغازه‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌ها، استخرها، قهوه خانه‌ها، دکه‌ها و مانند آن تا پایان نماز جمعه ممنوع است».

همچنین خالکوبی و تولید، خرید و فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر از هر نوع ممنوع است.

قانون پیشنهادی شامل مقررات منع موسیقی، ممنوعیت مردان از فروش اشیاء مختص زنان، ممنوعیت ورود مردان به مکان های تعیین شده برای زنان، و همچنین ممنوعیت اختلاط زن و مرد در محل کار، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است. همچنین استفاده از نام‌های توهین آمیز به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، چه در مکان‌های عمومی همچون مغازه‌ها و چه در محصولات رسانه‌ای یا خدمات، ممنوع است.

واقعیت این است که بسیاری از این اقدامات در حال حاضر در ادلب و حتی در مناطقی از شمال سوریه که تحت کنترل «ارتش ملی» (الجیش الوطنی، شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا) است در حال اجراست. برای مثال، ماه گذشته شاهد یک مورد شلاق زدن به مردی به اتهام «توهین به خدا» در ملاء عام بودیم.

پلیس جدید که در پیش نویس قانون تحت حاکمیت تحریرالشام بر ادلب پیشنهاد شده، در سال‌های گذشته با نام‌های مختلفی مانند دستگاه «سواعد الخیر» که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، حضور داشت.

یک سال قبل از آن، زمانی که حکومت نجات تأسیس شد، تحریرالشام تلاش کرد تا تفسیر خود از شریعت اسلام را تحمیل کند. پلیس مذهبی (کمیسیون ترویج فضیلت و پیشگیری از منکر) وظیفه داشت اطمینان حاصل کند که زنان بدن خود را بپوشانند و فقط صورت و دست هایشان نمایان باشد. اعضای آن روز جمعه فروشگاه‌ها را مجبور می‌کردند تعطیل شوند تا مردم بتوانند در نماز شرکت کنند. پخش موسیقی و کشیدن قلیان در اماکن عمومی ممنوع شد.

رهبر این سازمان در ابتدای سال گذشته با لباس غیرنظامی ظاهر شد و با رسانه های آمریکایی مصاحبه کرد و همچنین از کلیساهای محلی که به فعالیت های مذهبی خود بازگشته بودند بازدید کرد تا پیامی تبلیغاتی در مورد تسامح دینی صادر کند. نهادهای پلیس مذهبی که امروز از طریق پیش نویس قانون جدید به فعالیت خود بازگشته اند نیز برچیده شدند.

الجولانی در ابتدای سال ۲۰۲۳ گفت که قوانین اسلامی نباید با زور تحمیل شود.

در ماه‌های اخیر، شدت تبلیغات افراطی هیئت تحریرالشام افزایش یافته است، از جمله افشای بسیاری از مدارس مذهبی که از سال ۲۰۱۷ در ادلب گسترش یافته‌اند و در رسانه‌های این گروه غایب بودند.

به نظر می‌رسد تحریرالشام پس از سال‌ها حضور در ادلب، حذف تدریجی بیشتر جناح‌های رقیب و سرکوب صداهای مستقل، روزنامه‌نگاران، فعالان و سازمان‌های غیردولتی، اکنون کمی احساس قدرت می‌کند.

اگرچه «دولت نجات» هنوز به طور رسمی تایید این پروژه را اعلام نکرده است، اما وزارت کشور آن با انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر گشودن باب عضویت در پلیس اخلاق عمومی به شرط فارغ التحصیلی از دانشکده شریعت، عضوگیری را آغاز نموده است.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.