خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امنای معبد سلیمان | گروهی که به دست یک افسر اسرائیلی برای تخریب مسجدالاقصی تأسیس شد

گروه امنای معبد سلیمان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های یهودی افراطی است که در حملات به الاقصی فعال است و چندین بار تلاش کرده تا سنگ بنای معبد موسوم به سلیمان را گذاشته و در کنار مسجد الاقصی نماز بگزارد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، گروه «امنای معبد سلیمان» معتقد است که یهودیان ملزم به ساختن معبد برای آماده شدن به منظور بازگشت مسیح هستند و تأسیس اسرائیل به پایتختی بیت‌المقدس را آغاز نجات تمام جهان می‌دانند. این گروه از زمان تأسیس به سازماندهی حملات به مسجد الاقصی معروف بوده و بارها تلاش کرده که سنگ بنای معبد مورد ادعا را بگذارد، اما فلسطینی‌های ساکن بیت‌المقدس مانع از این کار شده‌اند.

شکل‌گیری و تاسیس

«گرشون سلیمان»، افسر ارتش اسرائیل پس از جنگ ژوئن ۱۹۶۷، گروه «امنای کوه معبد» را تأسیس کرد و در یک سخنرانی به پیروان خود گفت: «از کوه معبد بالا بروید و مسجد الاقصی و کلیسای القیامه را تخریب کنید تا به جای آن، معبد سوم را برپا کرده و شرایط را برای آمدن مسیح منجی ایجاد کنیم.»

این گروه یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های یهودی افراطی است که در حملات به الاقصی فعال است و چندین بار تلاش کرده تا سنگ بنای معبد موسوم به سلیمان را گذاشته و در کنار مسجد الاقصی نماز بگزارد، این گروه شعار «کوه معبد مرکز ملی و دینی مردم و سرزمین اسرائیل است» را سر می‌دهد.

مقر

این گروه رسما در سال ۱۹۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد، مقر اصلی آن در شهر بیت‌المقدس است و شعبه‌ای در آمریکا دارد که در آنجا توسط مسیحیان حامی جنبش صهیونیستی به ویژه در کالیفرنیا از نظر سیاسی و مالی حمایت می‌شود.

اهداف

عهد عتیق ۳ شرط را برای بازگشت مسیح به زمین و نجات قوم اسرائیل تعیین می‌کند:

مهاجرت همه یهودیان به «سرزمین مقدس»، تأسیس کشور اسرائیل در سرزمینی که ادعا می‌کنند خداوند به ابراهیم و اسحاق و یعقوب وعده داده است و بازسازی معبد سوم در مسجد الاقصی.

بر اساس تعالیم تورات، اعضای گروه امنای معبد، اهداف خود را از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۶۷ مشخص و سوگند یاد کردند که «جنگ مقدس را تا آزادسازی کوه معبد به راه بیندازند و معبد را بر روی ویرانه‌های مسجد الاقصی و قبه الصخره بسازند» این گروه معتقد است که شرط اول محقق شده است.

اهداف کوتاه مدت

تقویت سازمانی گروه در اورشلیم برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود.

راه‌اندازی کارزار آگاه‌سازی مردم اسرائیل برای درک «برنامه خداوند» به منظور نجات اسرائیل

انتشار پیام و اصول گروه از طریق رسانه‌ها و برگزاری کنفرانس‌ها در کنار کوه معبد.

اخراج عرب‌ها و مسلمانان از بیت‌المقدس به ویژه بر اساس «قدس توراتی» نامیده می‌شود، و حذف اماکن مقدس اسلامی در آنجا.

اهداف بلند مدت

آزادسازی کوه معبد (تخریب الاقصی) و انتقال زیارتگاه‌های اسلامی به شهر مکه.

ساختن معبد سوم ادعایی بر روی کوه معبد (که شامل مسجد الاقصی و قبه الصخره است) تا عبادتگاه و مرکز معنوی قوم اسرائیل و همه ملل باشد.

برپایی اسرائیل توراتی از فرات تا نیل

شهرک‌سازی کامل در بیت‌المقدس قدیمی

بر اساس آنچه گفته شد، گروه «امنای کوه معبد» هرگونه توافق با فلسطینیان را رد کرده و آن را دلیل تقسیم «اسرائیل» و شکسته شدن وعده الهی و «عهد خدا و قومش» می‌دانند.

عضویت

گرشون سلیمان یکی از برجسته‌ترین اعضا و بنیانگذار آن است که آموزش‌های تاریخی نظامی و آکادمیک را ادغام کرده است، وی یکی از اعضای یگان چتربازان بود که بیت‌القدس را در سال ۱۹۶۷میلادی اشغال کردند.

او پیش از آن عضو اتحادیه افراطی دفاع از یهودیان بود که توسط «مائیر کاهانا» تأسیس شد و در قتل‌عام فلسطینیان شرکت داشت. سلیمان در مطالعات خاورمیانه به ویژه در تاریخ جنبش ناسیونالیستی کُرد تخصص داشت و از این آموزش برای تقویت صفوف جنبش خود بهره برد.

چندین تحقیق و گزارش رسانه‌ای تایید کرده‌اند که تعداد اعضای این گروه به صدها نفر می‌رسد که بیشتر آنها خاخام‌های افراطی هستند که برجسته‌ترین آنها خاخام یهودا گلیک، یکی از اعضای سابق پارلمان اسرائیل (کنست) است که حملات شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی را بارها و بارها رهبری کرده و کوشیده تا قوانین اسرائیل برای منع اقامه نماز یهودیان در صحن مسجد الاقصی را تغییر دهد.

اعضای این گروه از زمان تأسیس در سال ۱۹۶۷ میلادی، سوگند یاد کرده‌اند که تا زمان آزادسازی «کوه معبد» و ساخت «معبد سوم» بر روی خرابه‌های مسجد الاقصی به جنگ مقدس بپردازند.

پژوهشگران فلسطینی می‌گویند که مقامات اشغالگر اسرائیل اعضای جنبش را به صورت نظامی جذب و آموزش می‌دهند و آنها هستند که حملات را به صحن‌های مسجد مبارک الاقصی هدایت می‌کنند و با حمایت سرویس‌های امنیتی این جنبش به مسجد یورش می‌برند.

از انتخابات ۲۰۰۳میلادی گروه‌های مختلف معبد آشکارا در پارلمان نماینده دارند و در هر انتخابات شمارشان افزایش می‌یابد تا اینکه تعداد کرسی‌های آن از ۱۵ درصد کل کرسی‌های کنست فراتر رفت.

این گروه‌ها – از جمله امنای کوه معبد – همچنین توانستند بسیاری از مناصب وزارتی را به ویژه در دولت‌های تحت رهبری بنیامین نتانیاهو به عهده بگیرند و به قدرتی قابل توجه در کابینه تبدیل شوند.

تامین مالی

گروه امنای معبد متکی بر تامین مالی اعضای خود و حمایت انجمن‌های آمریکایی به ویژه در کالیفرنیاست، به طوری که از حمایت قابل توجه مسیحیان انجیلی که از جنبش صهیونیستی در امریکا به رهبری کشیش جان هیگی حمایت می‌کنند، برخوردار است. همچنین برجسته‌ترین حامیان این گروه، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق امریکاست. آنها به پیشگویی جنگ «آرماگدون» در فلسطین، و ساخت معبد سوم ادعایی به عنوان دلیلی برای بازگشت مسیح اعتقاد دارند.

دولت اسرائیل از گروه‌های به اصطلاح معبد با مبالغ هنگفتی از طریق وزارت‌های مختلف نظیر وزارت فرهنگ، علوم و ورزش و وزارت آموزش حمایت می‌کند. تنها وزارت آموزش اسرائیل بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ با حدود ۱۰۷ هزار دلار و در سال ۲۰۱۲میلادی ۵۰ هزار دلار اضافی به این گروه کمک کرده است.

تاریخ معبد سلیمان از نگاه صهیونیست‌ها

صهیونیست ها معتقدند که معبد سلیمان اولین بار توسط سلیمان نبی(ع) درسال ۹۶۰ قبل از میلاد ساخته شد و در سال ۵۸۷ قبل از میلاد به دست بابلی ها ویران گردید. معبد دوم سلیمان در پی غلبه سپاهیان کورش هخامنشی بر بابلی ها مجددا ساخته شد و سرانجام در سال ۷۰ بعد از میلاد توسط یتتوس – امپراتور رم- با خاک یکسان گردید.

شش قرن بعد از زمانی که سپاه اسلام در سال ۶۳۸ بعد از میلاد مسیح بر ارتش روم پیروز گشت و اورشیلم را از بیزانسها گرفت مسلمانان در اورشیلم مسجدالاقصی را بازسازی کردند و این کار توسط صلاح الدین ایوبی صورت گرفت.

در قرن اخیر پس از اشغال فلسطین توسط یهودیان در سال ۱۹۴۸ و تشکیل دولت اسرائیل، صهیونیست ها بر تخریب مسجدالاقصی و آثار مسلمین از اورشلیم ادعا کردند، و معتقدند که خرابه های معبد سلیمان در زیر مسجدالاقصی قرار دارد و این معبد مجددا باید احیا گردد.

یهود معتقد است که مسیحا هنوز ظهور نکرده و عیسی مسیح(ع) پیامبری دروغین بوده و مسیحا در پی احداث سومین معبد سلیمان ظهور می کند و احداث معبد سلیمان از مقدمات ظهور اوست.

بر اساس تعالیم “تالمود” مسیحا از خاندان داوود نبی است و امت مشرکین(مسیحیان و مسلمانان و…) بوسیله او نابود می شوند و بنی اسرائیل به قدرت جهانی می رسد. یهودیان معتقدند که سلیمان نبی(ع) توبه مشرکین را به این دلیل که به برخورداری از نعمات سلطنت سلیمان ایمان آورده بودند نپذیرفت و پس از ظهور مسیحا، نیز توبه غیر یهودیان پذیرفته نمی شود.

بنابراین اعتقاد، پس از ظهور مسیحا و تثبیت حکومت جهانی یهود، اورشلیم بطور شگفت انگیزی بازسازی می شود و از سطح کنونی به ارتفاع ۱۰ فرسنگ بالا رفته و از هر سو باز خواهد شد و تا دمشق گسترش خواهد یافت. معبد در جلال و عظمت خو نوسازی می شود و ظروف مقدس و خیمه اجتماع باز گردانده می شود.

در این میان اظهار نظر بن گورین – اولین نخست وزیر اسرائیل- قابل تأمل است که:«اسرائیل بدون بیت المقدس و بیت المقدس بدون تجدید بنای سلیمان معنایی ندارد.»

این نشان می دهد که صهیونیست ها از همان ابتدای اشغال فلسطین در فکر تخریب مسجدالاقصی بودند. حتی یکبار در سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی توسط یک یهودی تروریست به آتش کشیده شد و بار دیگر در سال ۱۹۸۱ به منظور تضعیف و فروریختن مسجدالاقصی، صدها متر مکعب آب به درون تونل عظیم زیر مسجد پمپاژ گردیده تا زیر بنای مسجد سست گردد.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.