خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرقه های سری از مصر باستان تا فرامانسوری (بخش اول) / فیلم

به گزارش ادیان نیوز، در عقایدِ جادویی مصرِ باستان، این اعتقاد وجود داشت که جادوگر، با دانستنِ نامِ اعظمِ یک فرد یا حداقل، با در اختیار داشتنِ وسایلش، می‌تواند بر او مسلط شود و حتی نفرین‌ها و شرارت‌هایی را بر ضدّ او عملی سازد.

کاهنان نه تنها بر فرعون مسلط بودند، بلکه با استفاده از مراسمِ جادوگری و کشفِ نامِ اعظمِ خدایان، بر خدا هم مسلط می‌شدند. کاهنان مصری، علومِ سرّیِ خود را از متونی دریافت می‌کردند که این متونِ  آلود، گرچه نویسندگانِ انسانی داشت، ولی منسوبِ به خدایی اسطوره‌ای، به نام هِرمیس تریس مِجیستوس بود. تعلیماتِ منتسب به هرمس، بعدها مکتب هرمتسیسم را بنیان گذاشت. یکی از افرادی که تحتِ تأثیرِ این متون قرار گرفت و خود نیز، بعدها، بر بسیاری از فرقه‌ها تأثیر گذاشت، فیثاغورث بود.

فیثاغورث، تعالیمِ خود را به واسطه‌ی اشکال و رموز و تعلیماتِ هندسی، که در مصر کسب کرده بود، آغاز کرد. به اعتقادِ فیثاغورث، اعداد از همه‌ی موجودات قدیمی‌تر و در نتیجه، از آن‌ها قدرتمندتر هستند.  آن‌ها در مورد اشکالِ هندسی نیز چنین نظریاتی داشتند. مثلاً نمادهایِ هندسیِ عدد ۵، در نظرِ آن‌ها، ستاره‌ی پنج‌پر و پنج‌ضلعی بود.ستاره‌ای که امروزه در بین رمال‌ها، جادوگران و انواع گروه‌های سرّی و حتی فرقه‌های مُشرک رواج یافته است.

در معابد و نشانه‌های فراماسون ها بسیار رواج دارد. نماد اصلیِ فراماسون‌ها پرگار و گونیاست و این موضوع، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی آن‌ها به معماری، هندسه و فیثاغورث است؛ چرا که در تئوریِ فیثاغورث، گونیا، سمبلِ مثلثِ قائم‌الزاویه محسوب می‌شود. در قضیه‌ی فیثاغورث، ما با مثلثی مواجه هستیم که اضلاعِ آن، از ۳ عدد متوالیِ ۳، ۴ و ۵ تشکیل شده‌اند. با انطباقِ این اعداد با اضلاعِ مثلث، این گونه نتیجه گرفته می‌شود که عدد ۳، مذکر و ضلعِ قائمه‌ی مثلث؛ عددِ ۴، مؤنث و ضلعِ افقی مثلث؛ و عددِ ۵، مذکر و وَتَر مثلث است. به تعبیری دیگر، این مثلث همان تثلیث خدایانِ مصری، یعنی ازیریس پدر، آیزیس مادر و پسرشان هوروس است.

دانلود قسمت سوم مستند فرقه های سری

منبع : راسخون

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.