خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خشم عراق از تعرض ارتش ترکیه به موصل

به گزارش ادیان نیوز، تصمیم ناگهانی ترکیه در گسیل دهها نیروی نظامی و نزدیک به ۲۵ تانک و زرهپوش به حومه موصل اعتراض دولت عراق را برانگیخت. بغداد هشدار داده است اگر آنکارا فرمان عقب نشینی این نیروها را صادر نکند، با مقابله ارتش عراق رو به رو خواهد شد.
  
دولت اردوغان در پاسخ تهدید نظامی بغداد ادعا کرد که طبق توافق‌هایی که با مسعود بارزانی داشته، در شهر بشیکا در نزدیکی موصل یک پایگاه نظامی احداث کرده است. به نوشته حریت نیروهای مسلح ترکیه مدعی هستند از دو سال قبل تاکنون نیروهای پیشمرگه کرد و دیگر گروه‌های مخالف داعش را آموزش می‌دهند.
امضای این قرارداد نیز طبق ادعای مطرح شده با همین نیت انجام شده بود.  این درحالی است که حریت فاش ساخته است که در پایگاهی که ترکیه برای آموزش نیروهای مخالف داعش به کار می‌برد ۹۰ کماندو ترکیه مستقر بود و با اعزام واحدهای زرهی ترکیه تعداد نظامیان ترکیه در این پایگاه به ۶۰۰ نفر رسید.هرچند ترکیه مدعی است این فعالیت‌های نظامی در جهت مبارزه با داعش است، اما ناظران منطقه‌ای معتقدند همکاری ترکیه با داعش را نمی‌توان نادیده گرفت.
وزارت خارجه عراق دیروز با تقبیح اعزام نیروی نظامی ترکیه به موصل گفت: بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام عملیات‌ نظامی نمی‌تواند قابل قبول باشد.فواد معصوم،رئیس جمهوری عراق، اقدام ترکیه را نقض قوانین بین المللی دانست .حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز طی اظهاراتی خواستار خروج هر چه سریعتر  نیروهای ترکیه از خاک کشورش شد.
هفته پیش روسیه ویدئویی منتشر کرد که پرده از معاملات نفتی آنکارا با داعش بر‌می‌داشت. دیروز نیز یک مسئول وزارت دفاع امریکا گفت: این فعالیت‌ها ( داد و ستد ترکیه ) از فعالیت‌های نیروهای ائتلاف علیه داعش که به رهبری امریکا انجام می‌شود، نیست.
درهمین خصوص روزنامه ملیت ترکیه طی گزارشی ادعا کرد: ارتش ترکیه تاکنون در چارچوب مبارزه با ‌داعش ۲۷۰۰ تن از پیشمرگه‌‌های  کرد، ۲۴۰۰ نفر از نیروهای عرب سنی تحت امر اصیل النجیفی استاندار سابق موصل و ۱۴۰۰ نفر از نیروهای ترکمن عراقی را آموزش داده است. بنا به گزارش همین منبع برنامه آموزش نظامی نیروهای عراقی تا ماه مارس به صورت فزاینده ادامه خواهد داشت.
واکنش عراق و امریکا
وزارت خارجه عراق دیروز با تقبیح اعزام نیروی نظامی ترکیه به موصل گفت: بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام عملیات‌ نظامی نمی‌تواند قابل قبول باشد.فواد معصوم،رئیس جمهوری عراق، اقدام ترکیه را نقض قوانین بین المللی دانست .حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز طی اظهاراتی خواستار خروج هر چه سریعتر  نیروهای ترکیه از خاک کشورش شد.
وی افزود: این نیروها بدون اجازه دولت مرکزی وارد خاک عراق شده‌اند و این امر مساوی با نقض حاکمیت سرزمینی عراق است و از این رو از دولت ترکیه می‌خواهیم ضمن رعایت حسن همجواری، به حاکمیت عراق احترام بگذارد.
حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان ملی عراق نیز اعلام کرد: حضور گروهی از نظامیان ترکیه در شمال عراق زمینه ساز ورود تعداد بیشتری از نظامیان ترکیه و همچنین نیروهای نظامی عربستان سعودی به کشور عراق است.وی ضمن توصیف عنوان اشغالگری برای نیروهای ترکیه، گفت: هواپیماهای نیروی هوایی عراق منتظر دستور حیدر العبادی برای انجام حملات علیه آنها هستند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو مقام امریکایی اعلام کرد: امریکا از اعزام نیروهای ترکیه به شمال عراق مطلع بوده اما این مقامات تصریح کردند که این اقدام ترکیه جزو فعالیت‌های ائتلاف تحت امر امریکا نیست.
ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق در حالی صورت گرفته که کارشناسان عراقی اقدام بدون مجوز ترکیه در ارسال نیرو به داخل اراضی عراق را خطرناک توصیف کرده و آن را باعث پیچیده‌تر شدن مسأله آزادسازی موصل و پایان بخشیدن به موضوع تروریسم در عراق می‌دانند. براساس این تحلیل، اعتقاد بر این است که ورود نیروهای ترکیه بیش از اینکه به منظور مبارزه با تروریسم و آزاد‌سازی موصل باشد،در راستای سیاست‌های تجزیه طلبانه عراق و سوریه و تضعیف دولت‌های مرکزی بغداد و دمشق صورت گرفته است.
منبع : ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.