خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدار سفیر چین در تهران  با  رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، چانگ هووآ سفیر چین در تهران امروز (یکشنبه، ۲۷ مردادماه) با علاء الدین بروجردی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین دیدار و پیرامون همکاری های پارلمانی و بین المللی گفت و گو کردند.

بروجردی در ابتدای این دیدار با ذکر اینکه چین از قدیم الایام در جغرافیای سیاسی جهان نام پراهمیتی بوده است و هردو کشور ایران و چین وارثان یک تمدن عظیم باستانی هستند گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز روابط دو کشور پیوسته رو به توسعه و گسترش بوده است».

وی افزود: «سفرهای مکرر سران دو کشور طی ده های بعد از انقلاب نشان از عزم جدی سران دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه است».

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوکشور، کشورهای مهمی در شرق و غرب آسیا هستند و در بسیاری از مسائل مهم جهانی مواضع مشترک دارند خاطرنشان کرد: «ما کاملا مخالف سیاست سلطه طلبانه آمریکا در جهان هستیم؛ بویژه رفتارهای خلاف عرف رئیسجمهور آمریکا که ناقض بسیاری از هنجارهای بین المللی است را محکوم می­کنیم».

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از مراودات سازنده با کشورهای منطقه و جهان استقبال کرده است گفت: «ما معتقد به روابط خوب و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان هستیم. اما در مورد آمریکایی­ ها ما همواره شاهد بدعهدی ها و فرار آنها از تعهداتشان بوده ایم و وضعیت کنونی هم ناشی از رفتار آمریکایی ها است، آنها به دنبال سلطه جویی هستند و ما با این سیاست مخالفیم چرا که با این سیاست، صلح و امنیت جهانی به مخاطره خواهد افتاد».
بروجردی در ادامه ضمن اشاره به تحولات منطقه بویژه بحران یمن گفت: «ورود عربستان و امارات به جنگ یمن از ابتدا یک اشتباه تاریخی بزرگی بود، ما معتقدیم جنگ راه حل بحران یمن نیست و راه حل بحران یمن قطعا باید از طریق مذاکره و گفتگو حاصل شود».

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران- چین در پایان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف تروریسم و افراط گرایی به هر اسم، به هر شکل و در هرجای دنیا است خاطرنشان کرد: «معتقدیم تروریسم تبدیل به یک معضل جهانی شده است که حتی غرب نیز از آن رنج می برد. ما تفکرات افراطی برخی گروه­ های تروریستی را اسلامی نمی دانیم چرا که اسلام دین رحمت، عطوفت و مهربانی است».

وی همچنین با اشاره به زندگی قومیت­ ها و ادیان مختلف در چین افزود: «حمایت دولت چین از مسلمانان این کشور، نشان دهنده نگاه منطقی دولت چین نسبت به این موضوع است».

بروجردی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری اطلاعاتی و امنیتی با چین در زمینه­ی مبارزه با تروریسم، در راستای کمک به صلح و ثبات جهانی را دارد».

چانگ هووآ سفیر چین نیز در این دیدار با اشاره نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان گفت: «جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه مهم و تاثیرگذار در منطقه و جهان است و توسعه مناسبات در حوزه های مختلف از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری خواست و اراده مقامات چین است».

وی تحکیم و توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور را مهم خواند و گفت:«بین دو کشور مشترکات و همکاری های تاریخی بسیاری وجود دارد که باید آن را بیش از پیش تقویت کرد».

وی در بخشی دیگری از سخنان با اشاره به اهمیت روابط پارلمانی در توسعه ابراز امیدواری کرد گفتگوهای پارلمان ­های دو کشور تقویت شده و تداوم یابد.

سفیر چین در پایان از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشور چین در بسیاری از موضوعات بین الملل قدردانی کرد.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.