خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محققان ارتباط مستقیمی بین فعالیت مغز و عبادت پیدا کرده اند

ادیان نیوز/ در اسکن های مغزی گرفته شده از فرد عابد و ملحد، قبل و بعد از عبادت و مراقبه تفاوت های محسوسی دیده می شود و فرد ملحد فعالیت مغزی یک فرد عابد را تجربه نمی کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» از ابتدای زمان ، برخی از فیلسوفان ، روانشناسان ، دانشمندان و بسیاری دیگر همیشه حضور خدا را زیر سوال برده اند. طبق تحقیقات انجام شده از چند سال گذشته ، اعتقاد به خدا فقط بازی ذهن یا اعتقاد به غیب نیست ، این واقعیت است. و محققان موفق به یافتن ارتباط مستقیمی میان فعالیت مغزی و انجام اعمال دینی و عبادت شده اند.
دکتر اندرو نیوبرگ   از بیمارستان و دانشگاه کالج پزشکی تامسون جفرسون، تفاوت هایی را در فعالیت مغزی افراد متدین مذهبی قبل از نماز ، بعد از نماز و افراد ملحد قبل و بعد از مراقبه (مدیتیشن) پیدا کرده است.
اختلافات در مهمترین قسمت مغز ، لوب فرونتال مشاهده شد. وی در حال مطالعه اثرات نماز بر مغز انسان بوده و با تزریق رنگ رادیواکتیوی بی ضرر به افراد و مشاهده آنها از طریق دستگاه های اسکن ، مشاهده می کند که چه چیزی در سر آن ها اتفاق می افتد. وی اسکن مغزی از امامان جماعت مسلمان، راهبان تبتی ، و ملحدانی که مراقبه می کنند را مشاهده کرده است.
درک لوب فرونتال
مغز اعضای شش گانه اصلی دارد: لوب فرونتال ، لوب پاریتال ، لوب اکسیتیتال ، لوب تمپورال ، مخچه و ساقه مغز. لوب فرونتال تقریباً یک سوم کل مغز را تشکیل می دهد و آخرین منطقه از مغز می باشد که توسعه پیدا کرده و اولین قسمتی است که  با افزایش سن ، کاهش فعالیت را تجربه می کند. لوب فرونتال مدیرعامل و فرمانده مغز است و درست در پشت پیشانی قرار دارد. لوب فرونتال در درجه اول در تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، حافظه کاری ، خودمدیریت و مدیریت احساسات نقش دارد.
لوب فرونتال همان چیزی است که شخصیت را به افراد می دهد و مسئول مهارت های شناختی آن ها است. علاوه بر این ، لوب فرونتال در حین مکالمه فعال است و امکان گفتار و گوش دادن فعال را فراهم می کند.

تصاویر فوق  اسکن های مغزی گرفته شده از دو فرد خداشناس و ملحد را قبل و بعد از عبادت و مراقبه نشان داده و همانطور که دیده می شود سطح فعالیت قشر جلوی مغز ملحد پیش و بعد از مراقبه تفاوتی ندارد  
بنابراین ، این مطالعه می خواهد ثابت کند، برای افرادی که به خدا ایمان ندارند ، مراقبه تاثیر مشابهی چون عبادت را نداشته زیرا از دیدگاه یک فرد ملحد، خدا غیرقابل تصور است.  
در پایان ، دکتر اندرو نیوبرگ گفت: مغز ما به گونه ای تنظیم شده است که خدا و دین از قدرتمندترین ابزارها برای کمک به مغز در انجام کار خود یعنی حفظ خود و تعالی خود هستند. تا زمانی که تغییری اساسی در نحوه عملکرد مغز ما ایجاد نشود، جایگاه خداوند برای ما تغییر ناپذیر است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.