خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راهکار خلاقانه صدا و سیما برای حل مشکل تجرد دختران!

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ در روزهای گذشته، برنامه بدون توقف شبکه ۳ سعی کرد به مشکل تجرد به وِیژه در دختران بپردازد که سر و صدای زیادی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت، چرا که بیشتر از اینکه به دنبال آسیب شناسی واقعی باشد به نظر می رسید که در حال ترویج چند همسری باشد.

هر چند که روحانی برنامه مدام تاکید داشت که قصد ما ترویج چند همسری نیست، اما سخنان او مبنی بر اینکه مردانی که چنین کاری می کنند افرادی مسئولیت پذیر هستند و در عین حال زنانی هم که با این موضوع کنار نمی یایند بی مسئولیت هستند راه دیگری باقی نمی گذاشت جز اینکه همین تعبیر هم مبنی بر تشویق چند همسری از این برنامه بشود.

روحانی مهمان این برنامه حتی در پاسخ به انتقاد حاضران گفت که همسر دوم شدن بد تر است یا اینکه خانمی پیر دختر بشود و نتواند ازدواج کند! به نظر می رسید اوج راهکار برنامه در حل مساله تجرد این بود که دختران مجرد حتما همسر دوم مردی شوند، حالا ایشان هیچ اشاره ای هم نکرد پس تکلیف پسرهای جوانی که قصد ازدواج دارند چی می شود؟ مگر نسبت زنان مجرد در ایران چقدر نسبت به مردان بالا تر است که چنین نسخه ای تجویز می شود؟

یعنی الان واقعا علت اصلی دختران ما برای عدم تمایل به ازدواج کمبود مردان مجرد است یا اینکه مسائل دیگری هم در این مساله دخیل می باشد؟

اینکه ادعا کنیم تنها دلیل عدم تمایل این روزهای جوانان به ازدواج نکردن فقط مسائل اقتصادی است بی شک اغراق کرده ایم چرا که کم نیستند افرادی که علی رغم تمکن مالی تن به ازدواج نمی دهند، اما به هر حال این موضوع می تواند یکی از عوامل قابل بحث باشد جدا از این خیلی از مولفه های جامعه شناختی مثل سخت کردن بیش از اندازه این سنت حسنه در فرهنگ ما و برخی مسائل روانشناختی هم وجود دارند که در این موضوع دخیل اند. پس اگر قرار به آسیب شناسی این موضوع است باید برنامه هایی با بررسی این نکات ساخته شود نه اینکه مردان علاقمند به تجدید فراش را به سوی تعدد زوجات سوق دهیم و کانون خانواده هایی که وجود دارند را هم با این راهکارها از هم بگسلیم.

به طور کلی اگر چه برخی به شدت علاقمند هستند این موضوع را قانونی و شرعی جلوه دهند و اصلا آن را دستور اسلام بشمارند، اما همین بزرگواران بهتر است به آیات قرآن در این زمینه رجوع کنند، خداوند متعال در قرآن کریم درباره چند همسری و شرط تحقق عدالت که در آیات پیشین بر می شمارد، می فرماید: «وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَهِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا».

و هر قدر هم که بکوشید و بخواهید نمی‌توانید بین زنان به عدل و انصاف رفتار کنید، پس در میل به دیگری‌ پا را از حد فراتر مگذارید تا همسر پیشین‌ خود را بلاتکلیف بگذارید و اگر به اصلاح بپردازید و تقوا پیشه کنید، بدانید که‌ خداوند آمرزگاری مهربان است‌. (سوره نسا- آیه ۱۲۹)

در این آیه به صراحت اشاره شده که پا را فراتر مگذارید اما اینکه گروهی علاقمند به تفسیر این آیه نیستند خود بحث دیگری است، به هر حال مراد از مطرح کردن این موضوع تایید یا رد چند همسری و این مسائل نیست و بررسی این موضوع بماند بر عهده علمای دین و جامعه شناسان. مراد این است که صدا و سیما اگر هم قصد دارد به یک معضل اجتماعی بپردازد بهتر است موضوعات را عمیق تر کند و کاش کند نه اینکه به سراغ راحت ترین و پیش پا افتاده ترین راه برود و با طرح این چنین مسائلی در جامعه حساسیت ایجاد کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.