خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیشنهادی برای صلح بین ادیان

آرمسترانگ، پژوهشگر بریتانیایی معتقد است که هسته مرکزی سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام همانا عدالت خواهی، شفقت ورزی، صلح و آرامش است و حرکت از اعتقاد به سوی ایمان راه حل اساسی برای از بین بردن تمامی نزاع ها و درگیری های دینی و مذهبی و فرقه ای است. تا چنین اتفاقی روی ندهد نمی توانیم به صلح و آرامش و عدالت دست پیدا کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ دکتر محمد باقر تاج الدین، استاد جامعه شناسی دین دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا در صفحه شخصی خود یادداشتی با عنوان «از اعتقاد دینی تا ایمان دینی در دیدگاه کارن آرمسترانگ» منتشر کرده است و در این یادداشت کوشیده تا آرا آرمسترانگ در خصوص وجوه مشترک ادیان را تشریح کند در ادامه گزیده‌ای از این یادداشت را بخوانید.

از اعتقاد دینی تا ایمان دینی

خانم کارن آرمسترانگ (Karen Armstrong) پژوهشگر برتر بریتانیایی در حوزه تاریخ ادیان و دین شناسی است که تاکنون بیش از ۱۲ اثر درخور درباره ادیان تألیف کرده است. او متولد سال ۱۹۴۴ در انگلستان است و به مدت ۷ سال به عنوان راهبه در کلیسای کاتولیک حضور داشته و پس از ترک راهبه گی در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک خوانده و پس از آن به مطالعه بر روی ادیان روی آورده است. اخیراً مجموعه سخنرانی‌های که از ایشان در برنامه «گفتگوی تِد» (TED Talk) دیده ام به نظرم رسید که او به دنبال یک هسته مشترک در بین تمامی ادیان به طور عام و در بین سه دین ابراهیمی یعنی یهودیت، مسیحیت و اسلام به طور خاص است.

از نظر آرمسترانگ هسته مرکزی سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام همانا عدالت خواهی، شفقت ورزی، صلح و آرامش است و نه آن چه که برخی مفسران این ادیان گفته اند درگیری و نزاع بر سر اعتقادات تفرقه افکنانه. از سوی دیگر، وی، حرکت از اعتقاد به سوی ایمان را راه حل اساسی برای از بین بردن تمامی نزاع‌ها و درگیری‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ای می‌داند و می‌گوید تا چنین اتفاقی روی ندهد بسیار دور از ذهن خواهد بود که بتوانیم به صلح و آرامش و عدالت دست پیدا کنیم.

نکته دیگری که این متفکر بدان اشاره می‌کند موضوع جنگ‌ها و درگیری‌هایی است که اکنون در جهان جریان دارد و او معتقد است که این جنگ‌ها بیشتر از آنکه رنگ و بوی مذهبی داشته باشد دلیل سیاسی دارد و این سیاستمداران هستند که در حال جنگ افروزی بوده و البته ممکن است از مذهب هم استفاده ابزاری کنند. آرمسترانگ در کتاب زندگانی محمد (ص) کوشش کرد نشان دهد که حادثه یازده سپتامبر ربطی با اسلام نداشته و در این زمینه بیشتر از همه باید سیاستمداران را مورد مواخذه قرار داد تا دین را.

کتاب «محمد (ص)» او پر فروش‌ترین کتاب سال آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر بود. انگیزه او از نوشتن این کتاب، دفاع از اسلام و روشن کردن ذهن مسیحیان غربی نسبت به چهره نورانی پیامبر خدا (ص) است که پس از انتتشار آیات شیطانی سلمان رشدی در غرب دچار ابهام شده بود.

منبع با اندکی تلخیص و اضافات پایگاه خبری ایران آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.