خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همگرایی مسلمانان و یهودیان بلژیک پس از عملیات تروریستی اخیر

همگرایی مسلمانان و یهودیان بلژیک پس از عملیات تروریستی اخیربه گزارش ادیان‌نیوز به نقل از Nbcnews، بر اساس قانون جدیدی در بلژیک، اعمال مذهبی که مقدمات تأمین گوشت حلال و کوشر را فراهم می‌کند در منطقه فلاندرز بلژیک ممنوع شده است. بنابراین دستیابی به چنین محصولاتی با مشکل بیشتری همراه گشته و قیمت آن در ماه‌های اخیر افزایش زیادی یافته است. صاحب یک سوپر مارکت در بروکسل می‌گوید ازآنجاکه نمی‌خواهد گوشتی را که حلال نیست بفروشد فروش گوشت را متوقف نموده است. او همچنین مدعی است که به همین سبب فروش مغازه‌اش ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.

به سبب این قانون جوامع یهودی و مسلمان در مقابل چنین ممنوعیتی با هم متحد گشته‌اند. گروهی از نهادهای اسلامی و یهودی به کمک یک بنیاد حقوقی امریکایی برای کنار گذاشتن این قانون جدید دست اقدام حقوقی زده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که قانون جدید نقض‌کننده حقوق شهروندی آنها بوده و مانع از انجام آزادانه اعمال مذهبی‌شان می‌گردد. دادگاه قانون اساسی بلژیک در ماه ژانویه نظرات آنها را شنیده و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو در این مورد تصمیم خود را اعلام کند.

قوانین بلژیک مدت زمان زیادی است که برای پیشگیری از رنج کشیدن حیوانات الزام نموده است که قبل از کشتار، آن‌ها بی حس گردند. با وجود این، تاکنون در مورد ذبح اسلامی و یهودی برای تهیه گوشت حلال و کوشر استثنا قائل شده بود. قانون جدید در منطقه فلاندرز و در ماه ژانویه به اجرا گذاشته شد، در حالی که قانون مشابهی در منطقه والونیا و در ماه آگوست قرار است اجرا شود.

بسیاری از مسلمانان تصویب این قانون را ناشی از اسلام فوبیا می‌دانند و نه نگرانی برای حقوق حیوانات. از نظر یهودیان نیز این قانون یادآور دوره تاریکی در تاریخ اروپا می‌باشد، زمانی که در سال ۱۹۳۳ نازی‌ها با تصویب قانونی کشتار برای تهیه کوشر را ممنوع نمودند.

بلژیک نخستین کشور اروپایی نمی‌باشد که کشتار با بی‌حسی را در مورد حیوانات در نظر گرفته است. کشورهای دیگر شامل سوئد، نروژ، ایسلند، دانمارک و اسلوونی می‌باشند. سوئیس و لیختن اشتاین فقط در مورد ماکیان چنین قانونی را اعمال کردند.

خاخام پینچاس گلداشمیت، رئیس کنفرانس خاخام‌های اروپایی در یک بیانیه اعلام نمود: “بارها بوسیله مقامات ارشد اتحادیه اروپا به جامعه یهودی گفته شده است که اروپایی بدون یهودیان وجود ندارد. [اما] این ممنوعیت‌ها این اظهارات را نابود کرده و زندگی یهودیان را در معرض خطر قرار می‌دهد”.

علی‌رغم اعتراضات صورت گرفته از سوی اقلیت‌های مسلمان و یهودی، سیاست مدارانی که این قانون را برای فلاندرز تصویب نموده‌اند می‌گویند نباید در مورد ادیان استثنا قائل بشویم. بن ویتس، وزیر امور سلامت حیوانات پارلمان فلاندرزی می‌گوید: “عقاید ما درباره آسایش حیوانات فراتر از دیدگاه‌های دینی ماست. چرا بایستی [دین] به شما حق بیشتری بدهد؟” ویتس وجود انگیزه‌های سیاسی یا ضد اسلامی برای تصویب این قوانین را نمی‌پذیرد و مدعی است که فقط نگران آسایش و رفاه حیوانات می‌باشد.

در صورتی که اقدامات قانونی علیه این قانون در سطح کشور بلژیک و همچنین اتحادیه اروپا به جایی نرسد، انتظار می‌رود مسلمانان و یهودیان در این زمینه دچار سختی‌هایی گردند. با وجود این، برخی از اعضای این دو جامعه دینی هیچ طرحی برای خروج از بلژیک ندارند. بنجامین هافمن مالک یک فست فود و رستوران کوشر در انتورپ می‌گوید: “کجا بهتر است؟ اینجا جامعه بزرگی است. زندگی در اینجا خوب است. اگر قانون اتحادیه اروپا در مقابل کشتار آیینی باشد، در آن صورت ما مشکلاتی خواهیم داشت”.

مترجم: جواد دهقان

انتهای پیام

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.