خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه جامعه اسلامی صربستان نسبت به تزریق واکسن کرونا

شبهات استفاده از واکسن کرونا؛

رشاد پلویوویچ معاونت جامعه اسلامی در صربستان در بیانیه‌ای در رابطه با استفاده از واکسن کووید ۱۹ اعلام کرد: خداوند هیچ نوع بیماری را نیافرید مگر اینکه داروی آن را نیز میسر کرد، اما دارویی که در تولید آن موادی با منشأ غیر حلال بکار نرفته باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دکتر رشاد پلویوویج معاون جامعه اسلامی «در» صربستان (نووی پازار) طی بیانیه‌ای در رابطه با استفاده از واکسن کووید ۱۹ اعلام کرد: خداوند هیچ نوع بیماری را نیافرید مگر اینکه داروی آن را نیز میسر نمود، اما دارویی که در تولید آن موادی با منشأ غیرحلال بکار نرفته باشد.

در سال ۲۰۲۰ که صحبت از ساخت واکسن شد، خبر رسید که در آنها از ژلاتین خوک استفاده شده است لیکن در نامه ی رسمی نمایندگی شرکت فایزر در بوسنی و هرزه گوین به “رادیو آزاد اروپا” ادعا شد که “واکسن آن کمپانی برای گیاه خواران مناسب است” و این بدین معنی است که هیچگونه موادی که ریشه حیوانی داشته باشد در آن بکار نرفته است، یعنی این واکسن حاوی هیچگونه ژلاتینی نیست.

رشاد پلویوویجبا این حال واقعیت این است، در تولید بسیاری از واکسن ها از ژلاتین ها استفاده می شود، زیرا مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اروپا (ECDC) اظهار می دارد که از ژلاتین در برخی از واکسن ها بعنوان تثبیت کننده استفاده می شود. تا از تخریب آنها به هنگام تولید،‌ حمل و نگهداری محافظت کند. این سازمان همچنین اعلام نموده است که “استفاده از ژلاتین ساخته شده از پوست و یا خون خوک نگران کننده است، زیرا برخی از افراد (تقریبا از هر دو میلیون یک نفر) ممکن است در مقابل آن واکنش و حساسیت جدی نشان دهند.”

نگرانی از محتویات واکسن کرونا چیزی است که در میان کلیه جوامع دینی و پیروان آنها و همینطور تمامی انسانها مشترک است،‌ زیرا محتویات آنها در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی شود. و تنها راه رفع نگرانی این است که تولید کنندگانشان با مردم صادق بوده و محتویات آنها را در اختیار عموم قرار دهند بطوری که پیروان دین اسلام از پاک و حلال بودن آن اطمینان حاصل کنند. یا اینکه آنها را در اختیار آزمایشگاه های مورد اعتماد قرار دهند تا با آزمایش پاک بودن محتویاتشان و بی خطر بودن اثرات سایر عناصر تشکیل دهنده آنها برای بدن انسان محرز گردد.

از طرف دیگر دانشمندان ادعا دارند که ژلاتین مورد استفاده در واکسن ها بعلت مقدار بسیار اندک آنها و تغییراتی که به سبب مخلوط شدن با عناصر دیگر در مراحل تولید رخ می دهد (ترانسفورماسیون) ماهیت مواد دستخوش دگرگونی شده و آنچه که حرام خوانده می شود در این مراحل تبدیل به چیز دیگری می شود که ماهیت آن را عوض می کند و بنابراین مواد حرام در شرع، حلال می شوند. با این حال، حتی این امر مستلزم این است که محافل علمی خبره نظرات خود را اعلام نمایند و خالص و پاک بودن واکسن ویروس کرونا را برای پیروان دین اسلام تایید نمایند.

نتیجه گیری من در برابر این موضوع این است که صرفا مفید بودن واکسن ویروس کرونا نمی تواند و نباید بعنوان یک دلیل اساسی برای مجاز بودن استفاده از آن در نظر گرفته شود، تا اینکه کلیه مسائل مربوطه و تردیدها در مورد آنها برطرف نشوند. هر انسانی خواه از پیروان دین اسلام باشد و یا نه، حق دارد بداند چه چیزی بعنوان دارو برای او تجویز می شود و آیا با موضع گیری های دینی و یا انسانی شخص مطابقت و همخوانی دارد یا خیر. احساسات مذهبی و حق انتخاب افراد نباید با تصمیمات اشخاصی که دارای دولت و اقتدار هستند، و یا کسانی که منافع شخصی خویش را دنبال می کنند تضعیف و خدشه دار شود.

منبع سازمان  فرهنگ و ارتباطات
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.