خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک بررسی شد

در هفتمین دوره مطالعات فرهنگی اروپای غربی؛

وبینار هفتمین دوره مطالعات فرهنگی اروپای غربی برگزار و رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا مقاله خود را با موضوع «تعاملات و گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک» ارایه داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با مشارکت مجتمع آموزش عالی زبان ادبیات و فرهنگ شناسی (جامعهالمصطفی(ص)العالمیه) و مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، وبینار هفتمین دوره مطالعات فرهنگی اروپایی غربی با موضوع «تعاملات و گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک» با حضور محمد تقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، علیرضا جهانگیری، سفیر سابق ایران در هلند، حمیدرضا یوسفی، استاد دانشگاه زارلند آلمان، حجج اسلام سید حسین ساجد، رییس مجتمع زبان و فرهنگ شناسی، سید هاشم موسوی، رییس مرکز اسلامی لندن و مصطفی الخلیق، پژوهشگر و مبلغ برگزار شد.

در این وبینار، شرکت‌کنندگان به ترتیب در خصوص تعاملات و گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک و ضرورت آن، نگاهی به نهادهای حقوقی بین‌المللی در هلند، وضعیت شناسی منطقه اسکاندیناوی با تأکید بر حضور مسلمانان در منطقه، آشنایی با ظرفیت‌های علمی و دلایل پیشرفت در آلمان، جایگاه مراکز اسلامی در انگلستان و ضرورت همگرایی فعالیت‌ها، وضعیت اسلام شناسی و شیعه پژوهی در مراکز علمی فرانسه، مقالات خود را ارایه کردند.

محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا مقاله خود را با موضوع «تعاملات و گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک» ارائه داد. وی اظهار کرد: تعاملات و گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت کاتولیک و ضرورت آن، از چشم اندازها ها و رویکردهای مختلفِ جامعه شناختی، مردم شناختی، کلامی و … قابل واکاوی است که بداهتاً از حوزه فعالیت تخصصی و افق چشم انداز رایزنی فرهنگی کشورمان متفاوت است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در رُم به عنوان نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یگانه متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، این تعاملات و گفتمان را از چشم انداز حوزه فعالیت خود یعنی دیپلماسی فرهنگی واکاوی خواهد کرد.

امینی بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی ایران در ایتالیا نیز به فراخورِ فرهنگ محور بودن این مناسبات، ارتقاء درک متقابل با هدف تحکیم صلح و دوستی دو ملت و دولت را در دستور کار دارد که کارایی راهبردی آن برای دیگر حوزه‌ها و سطوحِ شبکه مناسباتِ همه جانبه نظیر مناسباتِ سیاسی یا تجاری، ایفای نقشِ پیشگام و هموار کننده راه و در نهایت، راه دار است.

وی ادامه داد: در این ساختار و از این افق چشم انداز، سه عاملِ ذیل به گفتمان اسلام و مسیحیت، به عنوان یکی از ظرفیت‌های ارتقاء درک متقابل و نیل به اهداف تالی آن در ایتالیا، کارایی راهبردی مطلوبی بخشیده است: ۱- ایران و ایتالیا به ترتیب، از کانون‌های رشد و گسترش فرهنگ و تمدن‌های اسلامی و مسیحی بوده و بخشی از ریشه‌های تاریخی و مشترکات فرهنگی سابق الذکر، به شبکه‌های کانونی رشد و گسترش اسلام و مسیحیت راجع است؛ ۲- مؤلفه‌های اسلامی و مسیحی به ترتیب، در ساختار و هنجار های فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا، از مؤلفه‌های شاخص است؛ ۳- ایران یکی از مراکز اسلام شیعی و واتیکان در قلب شهر رم، مقر مقدس مسیحیت کاتولیک و محل استقرار پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان است و هر دو، حائز نقش نمایندگی مذهبی و دروازه گفتمانی و تعاملاتی به شبکه گسترده‌ای هستند، که نمایندگی می‌کنند.

امینی در پایان سخنانش، به بیان نکاتی پیرامون تعامل و گفتمان اسلام و مسیحیت پرداخت.

گفتنی است؛ ارایه گواهی برای شرکت‌کنندگان در این دوره تخصصی، موجب اقبال به آن و شرکت بیش از ۱۰۰ محقق و پژوهشگر در این دوره شده بود.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.