خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رفت و برگشت عبدالکریمی

بیشتر کسانی که در این چند روز اظهار ناراحتی کرده‌اند ممکن است عبدالکریمی را نشناسند و با افکار و اندیشه‌های ایشان آشنا نباشند و یا حتی همه‌ی موضع‌گیری‌هایش را نپسندند و تایید نکنند.

ردنا (ادیان نیوز) – این روزها خبر اخراج دکتر بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد، گروه زیادی از شاگردان او و کنش‌گران اجتماعی را نگران کرده است. بیشتر کسانی که در این چند روز اظهار ناراحتی کرده‌اند ممکن است عبدالکریمی را نشناسند و با افکار و اندیشه‌های ایشان آشنا نباشند و یا حتی همه‌ی موضع‌گیری‌هایش را نپسندند و تایید نکنند.

با این حال، آن‌ها از این نگرانند که فضای علم و دانشگاه از شنیدن دیدگاه‌های مخالف و “ایده‌های با هم در ستیز” محروم شوند. البته جناب دکتر طهران‌چی، رئیس دانشگاه آزاد، دستور داده‌اند تا این حکم دوباره بررسی شود. به احتمال زیاد این استاد فرهیخته به کار خویش باز خواهد گشت(امیدوارم)؛ با این حال، به گمان من نگرانی هم‌چنان باقی است. قاعدتاً این رفت و برگشت، به عبدالکریمی و دیگر استادان دانشگاه‌ها یادآور می‌شود که بعضی حرف‌ها و اظهار نظرها هزینه‌بر است؛ بعضی حرف‌ها را نباید زد.

بعضی یافته‌های علمی را نباید گفت. احتمالاً چشم خیلی‌ها خواهد ترسید و محتاط‌تر خواهند شد. حتّی اگر طهران‌چی بتواند مخالفان را راضی کند و عبدالکریمی را باز گرداند، او دست به عصاتر از قبل خواهد بود. رفتن و برگشتن‌‌هایی از این دست، ماهیت وحشی علم را از آن خواهد گرفت و دانشگاه را رام‌تر خواهد کرد. البته توقعی هم نیست! وقتی کسی بدون داشتن تحصیلات آکادمیک و آشنایی با ماهیّت علوم انسانی مسئولیت این علوم را بر عهده می‌گیرد، علمی را علم می‌داند که نتیجه‌اش باب میل او و از پیش معلوم شده باشد.

یادداشتی از حجت الاسلام مهراب صادق‌نیا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.