خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ و تنش هایی که با یهودیت دارد

بسیاری از محققین و مشتاقان مسئله گفتگوی بین ادیان، امروزه درگیر تنش های جدید بین پاپ فرانسیس و خاخام صهیونیستی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، دو دین مسیحیت و یهودیت هنوز نتوانسته اند درک کاملی از ابعاد یکدیگر داشته باشند. بسیاری از محققان و مشتاقان مسئله گفتگوی ادیان، امروزه درگیر تنش های جدید بین پاپ فرانسیس و خاخام صهیونیستی هستند.

این تنش و جنجال به این دلیل جالب است که از سال ۱۹۶۵ یهودیان در برنامه های گفتگوی شکوفایی دینی، رابطه خوبی با مسیحیت برقرار کردند که باعث پیوند بسیار خوبی بین این دو دین شد. قطعا در ۵۶ سال گذشته اختلافاتی بین این دو گروه دینی وجود داشته اما اظهارات اخیر پاپ فرانسیس نشان از یک گسل و شکاف مشکل ساز بین واتیکان و یهودیان است.

ریشه‌ی این تنش کجاست؟

داستان به ۱۱ اوت باز می‌گردد. زمانی که پاپ فرانسیس در جمع عمومی در واتیکان در مورد آموزه های پولس در کتاب جدید صحبت کرد. فرانسیس در ابتدای سخنش تورات را یک قانون و احکام خوب برای یهودیان توصیف و آن را هدیه ای از جانب خدا برای یهودیان اعلام می‌کند و در ادامه می گوید: قانون به تنهایی نجات دهنده نیست و تکمیل کننده وعده خداوند نخواهد بود. او ادامه می‌دهد کسانی که به دنبال زندگی جاوید و تحقق کلام خدا هستند باید آن را در مسیحیت جستجو کنند. این کلمات بوی سوپرسیسم می‌داد. تفکری که معتقد است کلیسا از طریق عیسی مسیح، جانشین یهودیت است. تفکری که در قرن ۱۹ باعث اختلافات شدیدی بین پیروان دو دین شده بود.

در پاسخ به این کلمات، خاخام رسون آروسی، رییس انجمن خاخام صهیونیستی، نامه ای برای واتیکان ارسال می‌کند. او در نامه خود درباره سخنان پاپ فرانسیس اظهار تاسف کرد و آن را تحقیری برای یهودیان دانست. او از واتیکان خواست در این باره توضیح دهند.

در همین حال خاخام ریکاردو دی سگنی، خاخام ارشد روم نیز در این باره اظهار نگرانی کرد و این کلمات را ادامه  یک تفکر منسوخ و قدیمی اعلام کرد. اما در سوم سپتامبر کاردینال کوچ پاسخی برای خاخام های یهودی ارسال کرد. او در این نامه اعلام کرد که پاپ به هیچ عنوان تورات را بی ارزش نمی‌داند. او گفت مسیحیان معتقدند که عیسی راه نجات جدیدی است اما این به معنای نسخ تورات نیست. کاردینال سخنرانی پاپ را تحقیرآمیز ندانست.

بعد از پاسخ کاردینال، دیگر هیچ پیامی از سوی خاخام های یهودی ارسال نشد. پاپ فرانسیس در هفته های اخیر یهودی ستیزی را به شدت محکوم کرد. از این ماجرا می‌توان فهمید که گفتگوهای بین ادیان نیاز به تلاش هایی بیش از ۵۰ سال دارد. رهبران دینی باید در این زمینه بسیار هوشیار باشند. هنوزهم کوچک ترین تنش می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد.

مترجم: سامان روزبهانی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.