خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حجت الاسلام خسروپناه تأکید کرد؛ عینیت‌یابی حکمرانی دینی در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام خسروپناه تلاش در زمینه عینیت‌یابی حکمرانی دینی در گام دوم انقلاب را ضروری برشمرد و گفت: ورود جوانان انقلابی و راه‌اندازی نشست‌هایی مانند رویداد دین و حکمرانی اتفاق مبارکی در این راستا است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه طی گفت و گویی اظهار کرد: مسئله حکمرانی اسلامی باید در گام اول مورد پیگیری قرار می‌گرفت و باید آسیب‌هایی که مانع اجرایی شدن این مهم در گام اول انقلاب شد شناسایی شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در اصل منظور از حکمرانی غیر از حکومتداری است، غربی‌ها نیز واژه «government: حکومت» را غیر از واژه « governance: حکمرانی» می‌دانند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فقط به منزله سیاست‌گذاری نیست که بعضی افراد آن را فقط به این معنای محدود می‌گیرند بلکه عبارت است از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تنظیم‌گری را اعم از مقررات‌گذاری و ساختارسازی تا رصد و ارزیابی دانست و گفت: وقتی از حکمرانی مسکن، حکمرانی فضای مجازی یا حکمرانی سلامت سخن به میان می‌آید باید از سیاست‌گذاری تا خدمات عمومی را شامل شود.

وی تصریح کرد: امروز در کشور تنها در حوزه امنیت و عرصه دفاع، حکمرانی وجود دارد و در سایر حوزه‌های حکمرانی، ضعف وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: اینکه یک وزیر بهداشت می‌آید از طب سنتی حمایت می‌کند و وزیر بهداشت دیگر به طب سنتی اعتنا نمی‌کند یعنی فقدان حکمرانی در عرصه سلامت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تلاش در زمینه عینیت‌یابی حکمرانی دینی در گام دوم انقلاب را ضروری برشمرد و گفت: ورود جوانان انقلابی و راه‌اندازی نشست‌هایی مانند رویداد دین و حکمرانی اتفاق مبارکی در این راستا است چرا که سبب می‌شود هم دانش حکمرانی در عرصه‌های مختلف شکل پیدا کند و هم پیوند این دانش در عرصه عمل مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اندیشکده‌ها که از سویی به پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها مرتبط هستند و از سویی دیگر به عرصه عملیات راه دارند می‌توانند دستاوردهای خوبی در عرصه حکمرانی دینی حاصل کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امید است دولت سیزدهم از ظرفیت اندیشکده‌ها در وزارتخانه‌ها استفاده کند و طرح‌های آن‌ها را عملیاتی کند؛ چراکه برای تحقق برنامه‌های جامعی که توسط اندیشکده‌ها تهیه می‌شود اراده جدی دولتی نیاز است.

منبع حوزه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.