خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران شیعه هزاره حمایت خود را از طالبان اعلام کردند

آیت الله واعظ زاده بهسودی، یکی از روحانیون برجسته هزاره، خواستار آشتی میان تمامی اقوام کشور شد و گفت ما باید همدیگر را ببخشیم، اگر قرار است این حکومت ادامه پیدا کند باید از حمایت همه مردم برخوردار باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بیش از ۱۰۰۰ افغان از جامعه اقلیت شیعه هزاره، از جمله رهبران آنان، روز پنجشنبه ۲۵ نوامبر با استقبال از پایان “دوره تاریک” دولت‌های قبلی مورد حمایت غرب، حمایت خود را از رژیم جدید طالبان ارائه کردند.

اقلیت هزاره ۱۰ درصد کل جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهد. نمایندگان هزاره برای اولین بار روز پنجشنبه در کابل با مقامات طالبان دیدار کردند تا حمایت خود را از رژیم جدید اعلام کنند.

جعفر مهدوی، از رهبران جامعه هزاره و نماینده سابق مجلس، که این گردهمایی را سازماندهی کرده است، اعلام کرد که حکومت تحت رهبری اشرف غنی “تاریک‌ترین نقطه” در تاریخ افغانستان بود.

وی با بیان اینکه افغانستان مستقل نبود و سفارت‌خانه‌های خارجی تصمیمات دولت را کنترل می‌کردند، افزود: «خدا را شکر که این دوره سیاه پایان یافت.»

وی در ادامه گفت که با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواسط ماه اوت، حاکمان جدید به جنگ، فساد و ناامنی فزاینده پایان دادند.

وی از طالبان خواست تا یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند و مدارس را برای دختران بازگشایی کنند و افزود: «امیدواریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه مردم باشیم.»

حکومت کنونی که توسط طالبان به عنوان یک دولت انتقالی معرفی شده است تقریباً منحصراً از رهبران پشتون تشکیل شده است و هیچ نماینده‌ای از زنان وجود ندارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در این گردهمایی تاکید کرد که بازسازی کشور در اولویت است و در ادامه گفت: «جهاد ما در برابر تهاجم خارجی به پایان رسیده است و اکنون مبارزه برای آبادانی کشور را شروع خواهیم کرد.»

آیت الله واعظ زاده بهسودی، یکی از روحانیون برجسته هزاره، خواستار آشتی میان تمامی اقوام کشور شد و گفت ما باید همدیگر را ببخشیم، اگر قرار است این حکومت ادامه پیدا کند باید از حمایت همه مردم برخوردار باشد.

برگزاری این اجتماع را باید در زمینه تشدید حملات گروه تکفیری داعش علیه شیعیان و برهم‌زدن امنیت افغانستان در هفته‌های گذشته بازخوانی کرد. وجود دشمن مشترک را می‌توان زمینه‌ای مناسب برای نزدیکی شیعیان افغانستان و طالبان در جهت مقابله با داعش دانست.

این نزدیکی می‌تواند به حضور دولت‌مردان شیعی در بدنه حکومت جدید افغانستان نیز کمک کند، به ویژه که به تازگی زمزمه‌هایی از سوی طالبان برای بازسازی کابینه شنیده می‌شود.

منبع دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.