خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرکز دارالعلوم دیوبند یا الازهر آسیا در آستانه ۱۵۷ سالگی

مرکز دارالعلوم دیوبند در شمال هندوستان امروزه پس از گذشت ۱۵۷ سال از تأسیس آن به دلیل میزان اثرگذاری بسیار بالای خویش با عنوان الازهر آسیا شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ویکی ادیان (ادیان نیوز)، ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان است با یکصد و پنجاه و هفتمین سالگرد تأسیس مرکز دارالعلوم دیوبند [واقع در شمال هند].

این مرکز علمی که به «الازهر آسیا» اشتهار دارد، بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در شبه قاره هند است.

بنیان گذاران این مدرسه محمد قاسم النانوتوی، ذوالفقار علی دیوبندی، رشید احمد گنگویی و شیخ عابد حسین هستند.

در اهمیت فارغ التحصیلان این مدرسه همین جمله اقبال لاهوری روشنفکر بزرگ معاصر بس که می نویسد: «دیوبندی نام یک فرقه یا یک مدرسه نیست؛ دیوبندی به هر مسلمانان متدین عقلگرا اطلاق می شود.»

هر چند در فیلم پیوست، تصویری از مدارس سنتی و یا پادگان های نظامی به ذهن متبادر می شود؛ ولی نام خروجی های این مدرسه همچون محمد تقی عثمانی به عنوان «آدام اسمیت اقتصاد اسلامی» و پدر علم مالیه اسلامی با تأسیس بانک بین الملل میزان بر تارک جهان اسلام می درخشد. فارغ التحصیلان دیگر این دانشگاه طی سالهای اخیر، نور امید مسلمان هند برای نجات وضعیت اسفناک مسلمانان هند هستند. البته هنوز مدرنیته ستیزی و مخالفت با اینترنت، زبان لاتین و.. در بین برخی از سلفی های دیوبند معاصر گزارش شده است.

منبع مسلمنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.