خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

با کتاب “فلسفه ابن سینا” آشنا شوید

کتاب «فلسفه ابن سینا» با شرحی نو بر الهیات شفاء با تکیه بر درس‌گفتارهای استاد حشمت پور که در انتشارات وزین دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتابی را که اینک به معرفی آن می‌پردازیم عنوانش هست فلسفه ابن سینا: شرحی نو بر الهیات شفاء با تکیه بر درس‌گفتارهای استاد حشمت پور که در انتشارات وزین دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است.

این کتاب حاصل پژوهش و نگارش دکتر حمیدرضا خادمی است.در این کتاب سعی شده است درس‌گفتارها و تقریرات استاد دانشمند و فیلسوف جناب آقای حشمت پور بر فلسفه ابن سینا که همواره در حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها مورد توجه است مورد بازخوانی؛ بازنویسی و تحقیق قرار گیرد. کتاب مذکور به عنوان اثری پژوهشی و آموزشی مورد استفاده پژوهشگران ، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته فلسفه و محققین است.

فلسفه ابن سینا در حقیقت جلد نخستی است بر شرح الهیات شفا. همانطور که مستحضرید کتاب الهیات شفا از متون آموزشی فلسفه از گذشته تا به امروز بوده و در حوزه‌ و دانشگاه مورد استفاده دانشجویان فلسفه و طلاب حوزه علمیه بوده است لذا هدف از تدوین این کتاب آماده سازی یک کتاب درسی مناسب برای دانشگاه بود تا بتواند فلسفه ابن سینا را به طور جامع معرفی کند و ازینرو هیچ منبعی غنی تر از درس‌گفتارهای استاد حشمت پور در حال حاضر در دسترس نبود.

ابن سینا در مقاله نخست الهیات شفا با هدف ترسیم جایگاه فلسفه و ذکر مهمترین مطالب فلسفی به طور اجمال فضای ذهنی مناسبی را برای دانشجو قبل از ورود به مطالب تفصیلی و دامنه دار فراهم می‌کند که این روند در آموزش و از منظر روان شناسی یادگیری مطلوب و مفید تلقی می شود.

ابن سینا در حقیقت برای نشان دادن جایگاه فلسفه در میان سایر علوم از موضوع فلسفه بحث خودش را آغاز می‌کند و در این مسیر ابتدا بر سایر موضوعات احتمالی و پنداری خط بطلان می‌کشد و بعد می‌آید به سراغ تعیین موضوع اصلی فلسفه و بعد از اینکه موضوع اصلی فلسفه را مشخص کرد و تبیین کرد؛ ارتباط فلسفه با سایر علوم را مشخص می‌کند تا از این طریق بتواند موضوع فلسفه را بهتر معرفی کند لذا ابن‌سینا ضمن پرداختن به دیدگاه‌های رقیب و نقادی آنها معتقد است که دیدگاه مطلوب در مقایسه با سایر نظرات عرضه می‌شود. مستحضرید این شیوه در آموزش بسیار سودمند است به خصوص در آموزش فلسفه اسلامی.

منابع و ارجاعات؛ حواشی و تعلیقات در پاورقی مشخص شده است. هم‌چنین برخی نکات ادبی و نحوی به منظور فهم بهتر متن در پاورقی آمده است. در این تحقیق ابتدا بخشی از متن عربی به همراه اعراب گذاری ارائه شده است و سپس عبارات مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است.

از دیگر مطالب مفید و سودمند کتاب بیان آراء ارسطو در لابه لای صفحات به صورت متمایز هست. هدف اصلی از پرداختن به دیدگاه‌های ارسطو علاوه بر تطبیق با آراء ابن سینا نشان دادن اثرپذیری ابن سینا از معلم اول در پردازش مطالب فلسفی است. ارسطو بیشترین تاثیر را بر آراء ابن سینا دارد و از این رو اشاره به آراء ارسطو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

من این کتاب را به علاقه‌مندان دانش فلسفه‌، اساتید، مدرسین دروس فلسفه اسلامی پیشنهاد می‌کنم به عنوان یک متن مناسب برای سطوح مختلف فلسفه در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه تحصیلات تکمیلی با توجه به شرح گران‌سنگ استاد حشمت پور و تقریر روانی که در این کتاب انجام شده است. این کتاب دانشجویان را با زوایای فلسفی ابن سینا بهتر آشنا می کند و سبب رشد دانشجویان عزیز در فلسفه اسلامی می شود.

پژوهش و نگارش: دکتر حمیدرضا خادمی

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.