خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رایزنی چین برای تمجید از وضعیت حقوق بشری در استان مسلمان نشین

خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی مدعی شد: چین برای تعریف و تمجید از وضعیت حقوق بشر در این کشور درحال رایزنی گسترده با کشورهای جهان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به گفته دیپلمات‌ها و اسناد، چین با کشورهای غیرغربی لابی می‌کند تا پیش از نشست مهم سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ بتواند چهره مناسبی از خود به نمایش بگذارد.

پیش از جلسه بررسی سوابق پکن توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است برای روز سه شنبه برگزار شود، چهار دیپلمات به رویترز گفتند که هیأت چین در سازمان ملل در ژنو در حال ارسال یادداشت هایی به نمایندگان کشورهای عمدتاً غیرغربی ارسال کرده است.

جلسه روز سه‌شنبه اولین مورد از زمانی است که مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد مبنی بر اینکه بازداشت اویغورها و سایر مسلمانان در منطقه سین کیانگ چین ممکن است جنایت علیه بشریت باشد. در اواخر همان سال، اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله اندونزی و امارات متحده عربی، به طرحی را که مورد حمایت ایالات متحده و دیگر اعضای غربی و خواستار بحث درباره سوء استفاده های ادعایی در سین کیانگ شده بود، رای منفی دادند.

در یادداشت دیپلماتیکی که توسط هیئت دیپلماتیک چین به کشورها ارسال شد و رویترز می‌گوید آن را دیده، آمده است: «ما با مهربانی از هیئت شما می‌خواهیم حمایت ارزشمندی از چین انجام داده و توصیه‌های سازنده در گفت‌وگوی تعاملی با در نظر گرفتن روابط و همکاری دوستانه بین دو کشور ما معمول بدارید»

گفتنی است سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشری و کشورهای غربی، چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور، شکنجه و بیگاری کشیدن از آنها متهم می‌کنند. چین همچنین به ایراد فشار بر جمعیت میلیونی استان سین کیانگ، تخریب مظاهر دینی و آیینی و حتی کنترل جمعیت مسلمانان اویغور متهم شده که همه این اتهامات را رد می‌کند.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.