خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت‌الله مبلغی: نباید با سایر ادیان و مذاهب «مرزبندی اجتماعی» داشته باشیم

عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب «آیت‌الله مبلغی» در نشست جامعه‌شناسی تاریخی تقریب مذاهب اذعان کرد: ما با تمام ادیان و اقلیت‌های مذهبی می‌توانیم مرز فکری داشته باشیم اما مرزبندی اجتماعی نه!

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، نشست مذاهب از منظر جامعه‌شناسی تاریخی «گذار از عصر جدل به دوران تقریب مذاهب» با حضور آیت‌الله احمد مبلغی «عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی» در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

آیت‌الله مبلغی در این نشست خاطرنشان کرد: ما دچار خطا در برداشت مفاهیم و الفاظ عقایدی شده‌ایم علی‌الخصوص در ارتباط با مفهوم وحدت و تفرقه دچار یک سو برداشت شده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی بیان کرد: چه‌کسی گفته ما باید در همه چیزمان با دیگری و رقیب‌فکری تفاهم کنیم! تفاهم‌پذیری به معنای امکان تفاهم در ابعاد و اضلاع و مسایل خاصی صورت‌بندی می‌شود. چرا که هر اندیشه‌ای بازتاب اجتماعی خویش را دارد و مابه‌ازاء آن هر اعتقادی کارکرد خودش را خواهد داشت.

تقریب و تفاهم یعنی ما با دیگری مرزبندی اجتماعی نداریم

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تصریح کرد: می‌شود در جامعه‌ای که متحد است تضارب آرا نیز وجود داشته باشد. جامعه می‌تواند وحدت داشته باشد و در عین حال اختلاف فکری و مذهبی نیز داشته باشد. ما اساسا باید به یک حقیقت متوجه باشیم. آنچه که ما داریم میراث یک تاریخ است. اصول‌انگاشته‌ها با اصول اعتقادی و تاریخی ما درهم‌آمیخته است. اما اصل مهمی که نباید فراموش ساخت این است که؛ ما با تمام ادیان و اقلیت‌های مذهبی می‌توانیم مرز فکری داشته باشیم اما مرز اجتماعی به هیچ عنوان! همانطور که سیره اهل بیت سلام الله علیه نیز همین بود. پیغمبر اسلام ممکن بود با سایرین مرز فکری داشته باشد، اما هیچ گاه با رقیبان فکری، دیگری و صاحبان اندیشه و اعتقاد غیر، دیوار اجتماعی و مرزبندی اجتماعی پدید نیآورد.

خبرنگار: محمد پناه زاده گله بان

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.