خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی جهان است

ادیان نیوز(ردنا):
با توجه به آغاز سال تحصیلی درباره شیوه‌های جذب دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب توضیحاتی ارائه بفرمایید.

دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یک دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دو شیوه نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کند. شیوه نخست از طریق آزمون سازمان سنجش آموزش کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد. علاقه‌مندان به تحصیل در ۲ رشته غیرحضوری کارشناسی، و ۲۹ رشته حضوری و غیرحضوری کارشناسی ارشد و ۱۵ رشته حضوری دکتری، می‌توانند با ثبت‌نام در آزمون سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، و پذیرش در آزمون، در دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه تحصیل دهند.

شیوه دیگر جذب دانشجو، آزمون اختصاصی است. این آزمون ویژه طلاب می‌باشد. هم‌چنین افرادی که مدرک تحصیلی فعلی خود را از دانشگاه‌های حوزوی اخذ کرده‌اند نیز می‌توانند از این طریق در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند.

دانشگاه ادیان و مذاهب چه جذابیت‌ها و مزیت‌هایی برای تحصیل دارد؟

دانشگاه ادیان و مذاهب صرفاً یک رویکرد آموزشی ندارد بلکه اولاً به عنوان تنها دانشگاه ادیانی جهان،‌ مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. هرساله هیئت‌های خارجی بی‌شماری در دانشگاه حضور می‌یابند و تعاملات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با دیگر دانشگاه‌های جهان قابل مقایسه با دانشگاه دیگری در ایران نیست. هم‌چنین برای دانشجویان امکان شرکت در دوره‌های علمی در خارج از کشور فراهم است. این دانشگاه به آموزش زبان‌های خارجی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و دانشجویان ملزم هستند حداقل به یک زبان خارجی در طول تحصیل مسلط شوند. در طول سال نشست‌های علمی متعددی در دانشگاه برگزار می‌شود. فضای علمی و آزادی بیان در چهارچوب اخلاق و علم در دانشگاه فراهم شده است و همه می‌توانند در حوزه‌های مختلف علمی در قالب تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی و نیز نشست‌های علمی مختلف، به ارائه نظر بپردازند.

دانشگاه ادیان و مذاهب دارای هشت نشریه علمی است که از این تعداد، پنج نشریه، دارای رتبه علمی پژوهشی هستند. هم‌چنین دانشگاه دارای یک نشریه ISI به زبان انگلیسی است که این یک مزیت بی‌نظیر برای دانشگاه ادیان و مذاهب به شمار می‌رود.

تقریب مذاهب و گفت‌وگوی بین ادیان نیز دیگر رویکرد دانشگاه است. دانشگاه همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو و دیالوگ با بزرگان ادیان و مذاهب گوناگون اعلام کرده و بارها و بارها این گفت‌وگوها در سطوح مختلف در داخل و خارج دانشگاه به انجام رسیده است. هم‌چنین سالانه دوره‌های مختلف کوتاه‌مدت با موضوعاتی هم‌چون شیعه‌شناسی، ایران‌شناسی، زن و خانواده و … به حضور استادان و دانشجویان دکتری دانشگاه‌های خارج از کشور، در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

این دانشگاه دارای یک کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب است و این فرصتی بی‌نظیر برای طالبان اهل و پژوهشگران است چرا که دانشگاه کوشیده است تا در حد توان خود کلیه کتب منتشره در زمینه ادیان و مذاهب به زبان‌های مختلف را تهیه و در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار دهد.

دانشگاه ادیان و مذاهب برای رفاه حال علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه، امکان ارائه وام تحصیلی را فراهم نموده است و دانشجویان می‌توانند با طیب خاطر و بدون دغدغه مالی به تحصیل خود ادامه دهند.

وضعیت دانشگاه ادیان و مذاهب از نظر جذب دانشجوی خارجی چگونه است؟

گرچه دانشگاه ادیان و مذاهب از بدو تأسیس نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اقدام کرده است اما چند سالی است که جذب دانشجوی خارجی را وجهه همت خود قرار داده است و خوشبختانه در این زمینه به توفیقاتی نیز دست یافته است. هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب از کشورهای مختلف و در رأس آن‌ها کشورهای منطقه به‌خصوص عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، و حتی از کشورهای اروپایی مانند آلمان مشغول به تحصیل هستند. بیشترین استقبال از سوی اتباع عراقی بوده است و در سال تحصیلی جدید، بیش از ۲۰۰ دانشجوی عراقی برای تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه ادیان و مذاهب اقدام به ثبت نام کرده‌اند. بیشترین استقبال از رشته مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد است و دروس آن به زبان عربی ارائه می‌شود.

شیوه جذب دانشجوی خارجی دانشگاه ادیان و مذاهب چگونه است؟

دانشگاه ادیان و مذاهب به دو شیوه نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام می‌کند. نخست، تحصیل به صورت آموزشی و پژوهشی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و دوم، تحصیل به صورت پژوهش‌محور. دانشجو در شیوه نخست، همانند دیگر دانشجویان پذیرفته شده به صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر می‌شود اما در شیوه پژوهش‌محور، دانشجو ضمن ثبت‌نام در دانشگاه، یک موضوع را برای پژوهش انتخاب و سپس با رایزنی دانشکده یک استاد راهنما برای وی در نظر گرفته می‌شود. این دوره‌های به‌صورت معمول کلاس درسی و آموزشی خاصی ندارند.

پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب مستلزم برگزاری هیچ‌ آزمون کتبی نیست و تنها در صورت قبولی در مصاحبه علمی و تأیید سازمان امور دانشجویان، علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه درخواست خود به دانشگاه و طی مراحل قانونی، شروع به تحصیل کنند.

دانشگاه دارای چه دانشکده‌هایی است و هم‌اکنون چه تعداد دانشجو و در چه رشته‌هایی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند؟

این دانشگاه دارای هفت دانشکده است که بسیاری از آن‌ها منحصر به فرد هستند و همه آن‌ها در کشور رقیب و همانندی ندارند. دانشکده عرفان، دانشکده زن و خانواده، دانشکده مذاهب، دانشکده شیعه‌شناسی، دانشکده ادیان، دانشکده زبان و فرهنگ ملل و دانشکده فلسفه هفت دانشکده این دانشگاه را تشکیل داده‌اند.

هم‌اکنون ۸۰۵ دانشجو در مقطع دکتری، ۵۹۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حضوری، ۳۳۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد غیرحضوری و ۲۲۹ نفر در مقطع کارشناسی (غیرحضوری) در دانشگاه در حال تحصیل هستند. هم‌چنین تاکنون ۱۸۶۱ نفر در مقاطع مختلف از دانشگاه ادیان و مذاهب فارغ‌التحصیل شده‌اند. این آمار پس از پایان روند ثبت‌نام دانشجویان در سال تحصیلی جدید، تغییر خواهد کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.