خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارتباط با سایر ادیان در فضای مجازی با بهره گیری از سیره ائمه(ع)

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ارتقای فرهنگ اسلامی و تبلیغ مبانی دینی و قرآنی در فضای مجازی و دستاوردهای اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت این موضوع چند کارگروه تشکیل داد که شامل کارگروه‌ متناسب‌سازی تشکیلات و نظام مدیریت وزارتخانه با تحولات فضای مجازی، کارگروه توسعه سامانه‌های فرهنگی در فضای مجازی، کارگروه ارتقای محتوای فرهنگ در فضای مجازی، کارگروه کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی و کارگروه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی است.

جشنواره بین‌المللی محصولات فرهنگی رسانه‌‌های دیجیتال برگزار شود
وی با اشاره به اقدامات وزارتخانه در حوزه محتوای دینی و قرآنی، گفت: کارگروه ارتقای محتوای فرهنگ و هنر در فضای مجازی با این هدف در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد تا محتوای دینی و قرآنی را افزایش دهد. لذا با توجه به برنامه‌های کلان وزارت ارشاد در این حوزه اقداماتی انجام شد که از جمله آن راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی محصولات فرهنگی رسانه‌‌های دیجیتال در سطح دنیای اسلام به شکل موضوع‌ محور است. بر این اساس پیشنهاد دادیم که جشنواره بین‌المللی محصولات فرهنگی رسانه‌‌های دیجیتال با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دنبال ‌شود.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز در بسیاری از کشورهای جهان رایزن‌ فرهنگی داریم. بر همین اساس تصمیم بر آن شد تا از ظرفیت‌ رایزن‌های فرهنگی که در گذشته به خوبی از آنها استفاده نشده بود، بهتر و بیشتر استفاده شود. لذا تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌ رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهان و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، مباحث کلیدی و مهمی را از جمله تبلیغ و ترویج مبانی دینی و قرآنی دنبال کنیم.

افراسیابی تصریح کرد: طراحی و برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی مرتبط با موضوعات و تحولات فضای مجازی مانند سلسله‌نشست‌های حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی، که امروز از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود، تقویت و حمایت از تشکل‌ها و انجمن‌های تولید‌کننده محتوا و خدمات در فضای مجازی، حمایت از ایجاد و تقویت شبکه‌های ارتباطی موضوع‌محور متناسب با نیازهای جامعه و نظام، ایجاد پویش‌های اجتماعی، برگزاری جشنواره‌های مجازی در سطح جهان اسلام، شناسایی و ایجاد پنج مؤسسه و شرکت همکار برای ترویج و نشر محصولات ایرانی – اسلامی در ایران فرامرزی برای این کارگروه پیشنهاد شده است.

طراحی و ترویج بسته‌های آموزشی اعتلای خانواده
وی ادامه داد: همچنین حمایت از طراحی و ترویج بسته‌های آموزشی اعتلای خانواده با استفاده از فضای مجازی، ساماندهی و حمایت از مؤسسات و شرکت‌های ارائه خدمات و محتوای مرتبط با خانواده‌ها و توسعه و همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی در این حوزه و شناسایی مستمر جریان‌ها و پدیدهای فرهنگی فضای مجازی که منجر به آسیب‌شناسی اجتماعی و طراحی اقدامات فرهنگی مناسب شد از دیگر اقدامات این حوزه و کارگروه است.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس مواردی که گفته شد، مجموعه اقدامات مشخص‌تری هم پیشنهاد شد که در حال بحث و بررسی است. برای نمونه فعالیت‌هایی را که در جهان اسلام و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می‌دهیم، نشر محصول و بازاریابی آن است. این محصولات شامل مواردی از جمله نشر و بازاریابی محصولات فرهنگی ایرانی در کشورهای فارسی زبان، نشر و بازاریابی محصول در منطقه عربی و مدیترانه، نشر و بازاریابی محصول در اروپا، آمریکا، آفریقا و در آسیای شرقی است.

افراسیابی با اشاره به اینکه با توجه به این اقدامات کسانی را که در داخل کشور تلاش می‌کنند محصولات فرهنگی ایجاد ‌کنند حمایت می‌کنیم، گفت: این افراد در سایر مناطق جهان هم حضور فعالی خواهند داشت. از سوی دیگر با برگزاری جشنواره‌هایی که در زمینه اقدامات فرهنگی فضای مجازی در جهان اسلام برگزار می‌شود، این همگرایی‌ها و رویکرد را تقویت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تمام جهان افرادی را داریم که همیشه به دنبال حقیقت هستند، ابراز کرد:‌ این افراد می‌توانند مخاطب فعالیت‌های ما باشند. امروز در کشور هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در سایر نهادها سه موضوع کلیدی را در این حوزه دنبال می‌‌کنیم که از این قبیل‌اند؛ موضوعات مرتبط با شخصیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، جشنواره‌ها و همایش‌ها در مورد امام رضا(ع) و فعالیت‌هایی درباره آخرین منجی عالم بشریت.

افراسیابی ادامه داد:‌ بسیاری از اوقات مباحثی داریم که می‌تواند ما را به جامعه بزرگی که گاه مسلمان هم نیستند وصل کند. برای مثال فرمایش امام حسین(ع) که می‌فرمایند: «اگر دین ندارید، آزاده باشید»؛ به ما نشان می‌دهد که گزاره‌هایی داریم که می‌توانیم بر روی آنها تمرکز و حتی با سایر ادیان گفت‌وگو کنیم. لذا ظرفیت سوگواره‌هایی مانند مهر محرم یا جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی و فعالیت‌هایی که مرتبط با آخرین منجی عالم بشریت است می‌تواند به شکلی دنبال شود که فقط شیعیان را پوشش ندهد، بلکه وارد گفت‌وگو با سایر ادیان ‌شویم.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این ظرفیت‌ها وجود دارد و باید به دنبال استفاده هرچه بهتر و بیشتر از ظرفیت‌های اخلاقی و انسانی سیره ائمه(ع) باشیم تا در نهایت بتوانیم با این شیوه به گفت‌‌وگو با سایر ادیان بپردازیم و از این ظرفیت بهترین استفاده را ببریم. این برنامه‌ها می‌تواند عملیاتی شود، به شرط آنکه بتوانیم اصولی و با مدیریت آنها را پیش ببریم.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.