خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و بلاروس برگزار می شود

در راستای آماده‌سازی مقدمات برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس، رایزن فرهنگی ایران در بلاروس از این دانشکده بازدید کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در راستای آماده‌سازی مقدمات برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ضمن بازدید از این دانشکده با سرگئی شاتروفسکی، معاون علمی این مجموعه دیدار کرد.

مختاریان در سخنانی، با اشاره به زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران گفت: در جمهوری اسلامی ایران پیروان اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان، زرتشتیان و … به عنوان اقلیت نام برده نمی‌شوند، بلکه از آنها به عنوان شهروندان ایرانی از ادیان مختلف یاد می‌شود. تمام پیروان ادیان مختلف مانند مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان و آشوریان در ایران در امنیت کامل زندگی می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس افزود: پیروان ادیان مختلف همواره در زندگی اجتماعی حضور فعال داشته و دارند. در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد جان فشانی‌ها و رشادت‌های افرادی بودیم که از پیروان ادیان دیگر محسوب می‌شدند.

وی ادامه داد: پیروان ادیان مختلف پا به پای دیگران در زندگی اجتماعی حضور دارند و اگر مشکلات و موانعی وجود دارد همه شهروندان با این مشکلات مواجه هستند. برای نمونه تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی آمریکا و شرکایش، بر علیه ملت ایران اعلام شده است، گریبان گیر تمام اقشار جامعه از جمله مسلمانان، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان است.

مختاریان در ادامه با اشاره به قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی گفت: انتظار می‌رفت این ماجرا از سوی دولتمردان آمریکا محکوم شود، ولی مشاهده شد که رییس جمهور آمریکا که مدعی نخستین دموکراسی عالم است، به جای عذرخواهی و محکوم کردن این اعمال ناشایست، وقیحانه کتاب مقدس «انجیل» را دستاویز و توجیه‌گر اعمال خشونت آمیز خود و نیروهای مسلح تحت امر خود قرار داد.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس اظهار کرد: وظیفه مقامات کلیسا و رهبران سایر ادیان ابراهیمی و نیز همه انسانهاست که این رویه را تقبیح و هر گونه سوء استفاده از کتب مقدس را از سوی هر گروه و جناح و شخصی محکوم کنند. متأسفانه جهان امروز شاهد افراط گرایی‌هایی به نام دین بوده و از این راه گروه‌ها و حاکمان به دنبال مشروعیت بخشیدن به اعمال غیر انسانی خویشند.

مختاریان بیان کرد: برقراری گفت‌وگوهای دینی، مستلزم امضای یک تفاهم نامه بین طرفین است تا مقدمات گفت‌وگوها مشخص و توافق گردد. حال برای آغاز این گفت‌وگوها، نیاز به همکاری دانشکده الهیات بلاروس به منظور ایجاد زمینه آشنایی مسئولان دو کشور را داریم.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس افزود: در خصوص موضوعاتی که می‌توانند محور گفت‌وگوها قرار بگیرند می‌توان به مواردی همچون محیط زیست، خانواده، همکاری مسلمانان و مسیحیان برای صلح، همزیستی پیروان ادیان، همزیستی برای شناخت متقابل، جایگاه دین در مقابله با افراط گرایی، یا جایگاه خانواده در اسلام و کلیسای ارتدکس، اشاره داشت.

مختاریان پیشنهاد داد از طرف بلاروسی دو نفر از مسئولان دانشکده الهیات معرفی شوند تا در نزدیکترین زمان ممکن، زمینه اجرای یک ویدئو کنفرانس با مسئولان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در ایران فراهم شود.

در ادامه شاترافسکی نیز ضمن تایید موارد مطروحه از سوی مختاریان، گفت: به علت آغاز تعطیلات تابستانی، فعالیت‌های دانشکده الهیات با وقفه‌ای دو ماهه روبروست لذا بهترین زمان برگزاری کنفرانس ویدئویی جهت آشنایی مسئولان امر، در ماه سپتامبر است.

معاون علمی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس اعلام آمادگی متخصصان بلاروسی برای حضور در موضوع گفت‌وگوهای دینی، سه نفر از اسلام‌شناسان خبره بلاروسی را معرفی و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک بتوانیم با این افراد نیز گفت‌وگوهایی داشته باشیم.

به منظور مشخص شدن سطح همکاری طرفین، تمام موارد مورد بحث در جلسه امروز به صورت نامه رسمی به دانشکده ارسال خواهد شد تا با تمهیداتی که از سوی طرفین اتخاذ می‌شود، در ماه‌های آتی شاهد برگزاری اولین دور گفت‌وگوهای دینی در بلاروس باشیم.

منبع روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.