خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

‏۱۰ معبد مشهور و دیدنی در هند + تصاویر

اگر می خواهید با برخی از این معابد عظیم و حیرت انگیز آشنا شوید در ادامه ۱۰ معبد مشهور و دیدنی در هند را به شما معرفی می کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در گوشه و کنار کشور هند ، معابد متعدد و متفاوتی وجود دارد که دارای معماری های منحصر به فرد و قدمتی تاریخی هستند. برخی از این معابد مانند یک گنجینه مخفی میان درختان سدر مقدس قرار گرفته اند و از دوردست چشم انداز زیبایی از آنها می توان دید. بسیاری از این معابد پنهان هستند و بغیر از مردمان محلی کسی از وجود این آثار باستانی در ایالات مختلف هند خبر ندارد. اگر می خواهید با برخی از این معابد عظیم و حیرت انگیز آشنا شوید در ادامه ۱۰ معبد مشهور و دیدنی در هند را به شما معرفی می کنیم.

معبد موندشواری دوی (Mundeshwari Devi Temple) در ایالت بیهار (Bihar)

این بنا قدیمی ترین معبد دنیا محسوب می شود و احتمال می رود که در دوران سکاها ساخته شده باشد. محققان باستان شناسی هند قدمت معبد موندشواری دوی را به سال ۱۰۸ پس از میلاد نسبت می دهند. این بنا به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده که در نوع خود منحصر به فرد است. همچنین باید بدانید که سبک معماری این معبد ناگارا می باشد.

معبد سوبراهمانیا (Subrahmanya temple) در شهر سالوانکوپام (Saluvankuppam) ایالت تامیل نادو (Tamil Nadu)

این معبد در سونامی سال ۲۰۰۵ که در ایالت تامیل نادو اتفاق افتاد تخریب شد. باستان شناسان معتقدند معبد سوبراهمانیا قدیمی ترین معبد در نوع خود می باشد. این بنا ترکیبی از دو ساختار است که یکی متعلق به قرن ۹ میلادی و دوره پالاوا (Pallava) بوده و دیگری متعلق به قرن ۸ میلادی و دوره سانگام (Sangam) می باشد.

معبد لاد خان (Lad khan temple) در شهر ایهول (Aihole) ایالت کارناتاکا (Karnataka)

این معبد در قرن ۵ میلادی توسط یکی از پادشاهان سلسله چالوکیا ساخته شده است. سبک معماری معبد لاد خان پانچایاتانا (Panchayatana) می باشد. این معبد ۱۲ ستون و یک سالن مرکزی دارد که شامل زیارتگاهی برای شیوا است. نظریه های زیادی درباره اسم این معبد وجود دارد، داستان هایی نیز از شاهزاده تا زنی که در آن محل زندگی می کرده اند گفته می شود.

معابد ماهابالیپورام (Mahabalipuram Temples) در ایالت تامیل نادو

یادبودهای ماهابالیپورام نمایان گر میراث غنی قرن هفتم و هشتم میلادی است. ساختار و معماری آن ها ترکیبی از بناهای ارابه ای شکل و غار مانند به همراه بناهای سنگی عظیم در فضای باز می باشد. معابد ماهابالیپورام به شیوا تعلق دارد. خود شهری که معبد در آن قرار گرفته در قرن یک و دو میلادی ساخته شده است و امروزه بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.

معبد کایلاشنات (Kailashnath temple)، الورا (Ellora)

این بنای عظیم و ماموت مانند در حقیقت درون یک سنگ بزرگ حکاکی شده است. معبد کایلاشنات یا کایلاسا در قرن شانزدهم در یکی از ۳۴ غار زیبای الورا ساخته شده و باستان شناسان قدمت آن را به قرن ۸ میلادی نسبت می دهند. شاید جالب باید که بدانید سبک معماری معبد کایلاشنات پالاوا است.

معبد تانگناث (Tangnath Temple) در ایالت اوتارخاند

ارتفاع معبد تانگناث ۳۶۸۰ متر می باشد و بلندترین معبد شیوا در سراسر جهان محسوب می شود. تاریخ ساخت بنا به طور دقیق مشخص نیست اما بنابر افسانه های هندوستان، قهرمانی به نام پانداوا این بنا را برای شیوا ساخت تا گناهانش بخشیده شود. اما فضای درونی معبد تانگناث بسیار کوچک است و به سختی ده نفر را در خود جای می دهد. سنگ های این معبد به رنگ سیاه بوده و سبک معماری مشابه معبد کدارناث (Kedarnath) دارد.

معبد آدی کومبسوارار (Adi Kumbeswarar) در ایالت تامیل نادو

معبد با شکوه آدی کومبسوارار در قرن هفتم میلادی توسط خاندان کولا (Chola) ساخته شد. اما در سال های بعد توسط پادشاهان مختلف کمی تغییر داده شد و آن ها بناهای جدیدی به آن اضافه کردند. این مجموعه در محیط ۳۰ هزار ۱۸۱ متر مربعی احداث شده است و شرقی ترین برج، بلندترین معبد این مجموعه محسوب می شود که ۴۰ متر معادل ۱۱ طبقه ارتفاع دارد. لازم به ذکر است در ماه های فوریه و مارس، فستیوال ماسی ماگام (Masi Magam) در این معبد برگزار می شود.

معبد کونارک سان (Konark Sun Temple) در شهر اودیشا (Odisha)

معبد کونارک سان هم جزو میراث ثبت شده یونسکو می باشد. این معبد در قرن ۱۳ میلادی توسط پادشاهان خاندان گانگای شرقی احداث شده است. معبد با شکوه کونارک سان حتی دارای یک جایگاه مقدس نیز نیست. این بنا به شکل ارابه ای با ۱۲ جفت چرخ و هفت اسب ساخته شده و ۷۰ متر ارتفاع دارد. جنس معبد کونارک سان از سنگ خوندالیت بوده و سبک معماری آن نیز کالینگا (Kalinga) است.

معبد دیلوارا (Dilwara Temple) در کوهستان آبو (Mount Abu) ایالت راجستان

این معابد که مربوط به آئین جین (Jain) هستند توسط افراد و صنعت کاران ماهری بین قرن های ۱۱ تا ۱۳ میلادی ساخته شده اند. این پنج بنا که از سنگ مرمر هستند دارای معماری خود منحصر به فردی می باشند. جزییات به کار رفته در سقف ها، راهروها و ستون ها شکوه و جلال این معابد را به خوبی نشان می دهد.

معبد غار بادامی (Badami Cave Temple) در ایالت کارناتاکا

ترکیبی خارق العاده از معابد هندو، جین و بودائی در این بنا دیده می شود. معابد بادامی در قرن ۶ میلادی ساخته شده اند و معماری آن ها به سبک بادامی چالوکیا است. در این مجموعه جمعا شش غار وجود دارد که سه تای اول بر اساس افسانه های هندوها ساخته شده و چهارمین غار به آئین جین تعلق دارد و پنجمی نمایان گر بودائیسم است. اما ششمین غار نیز بعدها در سال ۲۰۱۵ کشف شد و نقش و نگارهایی به سبک هندوها را در خود جای داده است.

منبع لست سکند
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.