خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الهیات جهانی و رسالت‌های عصری ما

وبینار بین‌المللی «الهیات جهانی و رسالت‌های عصری ما» با حضور اندیشمندان جهانی و با سخنرانی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در وبینار بین‌المللی وبینار بین‌المللی «الهیات جهانی و رسالت‌های عصری ما» اظهار کرد: دنیا به شدت به معنویت نیاز دارد و کسانی که در حوزه دین، مباحث دینی و اشاعه ارزش‌های دینی کار می‌کنند، مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارند؛ چرا که هجمه‌های سنگینی به معنویت و ارزش‌های الهی حاکم بر زندگی بشر می‌شود و از سوی دیگر تفرقه و اختلاف‌هایی که بین علمای الهیات و ادیان در دنیا شاهد هستیم به این امر دامن زده و نتوانستیم آن‌طور که شایسته ادیان الهی است آموزه‌های دینی را در جامعه پیاده کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با طرح این سوال که «آیا ایجاد الهیات جهانی امکان‌پذیر است»، گفت: در دنیا موافقان و مخالفان بسیاری در این خصوص بحث کردند، برخی معتقدند الهیات جهانی مستلزم تکثرگرایی دینی است، در حالی که آموزه‌های قرآن کریم این نکته را گوشزد می‌کند که ادیان الهی وجوه مشترکی دارند که باید روی آنها تاکید شود.

دکتر مقیمی با اظهار تأسف از عدم استفاده از معنویت و کم‌کاری در حوزه الهیات و برخی تفرقه‌افکنی‌ها، اظهار امیدواری کرد که این همایش کمک کند تا فضایی برای هم‌فکری فراهم شود و از روش‌های مناسب برای حل دغدغه‌های مشترک با تاکید بر نقاط مشترک، استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه دنیا تشنه ادیان الهی، معنویات و آموزه‌های دینی است؛ استفاده از ظرفیت‌های موجود الهی و برگزاری چنین همایش‌هایی را در شرایط غیبت، برای عدالت اجتماعی و کرامت انسانی ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور، آرمان‌های الهی و آموزه‌های قرآنی و آنچه را که در سیره نظری و عملی وجود دارد، اشاعه دهد.

دکتر مقیمی گفت: خوش‌بین هستم که در سایه اصول مشترک و ارزش‌های مشترک مذاهب، ارتقای سطح بلوغ و معنویت در جهان اسلام رقم بخورد.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر با یکپارچگی و نشست‌های علمی و گفت‌وگو بین نخبگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی باید زبان مشترک ایجاد کنیم. همچنین به گونه‌ای شرایط را فراهم کنیم که از ظرفیت سایر ادیان الهی هم در دانشگاه‌ها و هم در جوامع که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه معنویت و تریبون در اختیار دارند، از مولفه‌هایی که به عنوان ارزش‌های مشترک بین ادیان الهی است بهره‌مند شویم و ابعاد معنویت و مباحث مربوط به خدامحوری را که محور همه ادیان الهی است، مبنا قرار دهیم.

دکتر مقیمی در ادامه تاکید کرد: در این صورت بسیاری از مشکلات ناشی از نبود اخلاق حل خواهد شد و از طریق تعامل این ظرفیت‌ها کارهای بزرگی انجام و معنویت را در جامعه بشری اشاعه خواهیم داد و شاهد عاقبت به خیری بشر کنونی خواهیم بود تا زندگی امروز زندگی معنوی‌تری باشد.

وی در پایان گفت: دانشگاه تهران آمادگی لازم برای برگزاری این نشست‌‌ها با حضور ادیان مختلف را دارد.

در ادامه دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: ادبیات اسلام، ادبیات جهانی است و مبنای گفت‌وگوی اسلام بر مبنای آزاد‌اندیشی و آزادمنشی است.

وی گفت: الهیات جهانی، الهیاتی است که همه ادیان الهی، ابراهیمی و آموزه‌های ثلاثه که در مکتب اسلام بر آنها تاکید شده قبول دارند، لذا باید الهیاتی بر مبنای خدامحوری و معنویت ایجاد کنیم.

دکتر نورالدین ابولحیه، استاد دانشگاه بانته الجزایر، سخنران دیگر این وبینار گفت: بین ادیان باید همکاری و تعامل باشد و بر اساس تعامل و احترام متقابل با اهل کتاب به بهترین وجه مجادله و بحث شود. ارزش‌های الهی در تمامی ادیان یکی است و می‌توان آنها را گسترش داد و اتحاد ادیان از این لحاظ روشن است.

وی اظهار کرد: می‌توان با ارزش‌های اخلاقی از انحطاط اخلاق انسانی جلوگیری کرد و این ارزش‌ها می‌توانند مانع تولید سلاح‌های هسته‌ای کشتار جمعی و انحطاط اخلاقی شود.

استاد دانشگاه بانته الجزایر تصریح کرد: هرگز نمی‌توان ادیان را جمع و یکی کرد، بلکه می‌توان میان آنها همکاری و تعامل به وجود آورد و مناظره‌ها و گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و بر اساس حقیقت برگزار کرد.

دکتر محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، نیز با اشاره به عنوان وبینار گفت: الهیات جهانی و رسالت‌های عصر ما، عنوانی ارزشمند و ناظر بر این است که ما در عصر حاضر چه باید انجام دهیم.

وی گفت: ابتدا باید بین مباحث نظری الهیات با مباحث عملی که در جامعه قابل پیگیری است تمایز قائل شد. اینکه در ذهن خود و بر اساس نکاتی که در مبانی دین داریم با سایر ادیان بحث کنیم، با واقعیت چندان انطباق ندارد.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ تاکید کرد: مردم به دنبال جنبه‌هایی هستند که در زندگی روزمره با آنها سروکار دارند و در عصر ما باید به دنبال راهی بود که درباره این مسائل از دیدگاه الهی بحث شود. باید به دنبال راه‌هایی بود که ادیان را به پای گفت‌وگوهای الهیاتی بنشاند.

دکتر مفتح اظهار کرد: در عصر حاضر سوال این است که دین برای انسان چه می‌کند و کدام دین می‌تواند سوال‌های انسان را پاسخ دهد و زندگی بهتری برای انسان رقم بزند. در حال حاضر نگاه به دین تفاوت کرده و ما باید رسالت خود را با توجه به این شرایط تعریف کنیم.

دکتر بی‌آزار شیرازی، رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز با تاکید بر دو معجزه پیامبر (ص) یعنی قرآن کریم و ایجاد وحدت و الفت میان مردم، گفت: کسانی هستند که روحیه رحمانی ندارند و با روحیه شیطانی با نفی دیگران خود را اثبات می‌کنند و این باعث جنگ میان ادیان و مذاهب می‌شود، که البته این ربطی به ادیان ندارد.

وی تصریح کرد: نباید انتظار داشت که همه مردم در جهان با هم متحد باشند. اختلاف همیشه وجود دارد. اما اگر این اختلاف‌ها وسیله‌ای برای گفت‌وگو میان انسان‌ها باشد موجب ترقی و تعالی انسان می‌شود.

استاد نجم‌الدین مدانی، استاد دانشگاه لوران فرانسه، سخنران دیگر این همایش، هدف از ادیان را شناخت اسماً و صفات خداوند دانست و افزود: همواره سخن از سیاست، اقتصاد و عبادت به میان می‌آوریم، ولی سخنی از شناخت خدا نمی‌گوییم.

وی شناخت خدا را در دو نوع وجدانی و عقلانی دانست و گفت: راه وجدان مورد اعتماد قلبی یعنی ارتباط روحی انسان حقیقت‌جو است که در چارچوب ادیان الهی باید روشن شود.

استاد دانشگاه لوران فرانسه اظهار کرد: کتاب‌های فلسفی و علوم حقیقی، راه شناخت خدا را آسان می‌کنند. سخن از عبادت نیست، بلکه از هدف عبادت سخن می‌گوئیم. علمای اصولی آنها را اهداف عالیه می‌گویند. در این زمینه باید به میراث ابن سینا، فارابی، شیخ صدوق بازگردیم که دلایل خداشناسی را واجب و ضروری می‌دانستند.

منبع وزارت اطلاعات علوم تحقیقات و فناوری
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.