خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرزندآوری از ابتلائات امروز مذهبی‌ها است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امروز موضوع فرزندآوری یکی از ابتلائات جامعه ما است چقدر مذهبی‌های ما به این مسئله اهمیت می دهند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ایام فاطمیه در دانشگاه علامه طباطبایی به سخنرانی پرداخته و گفت: در طول تاریخ بشر همواره به مسئله معنویت و اعتقاد به خدا و معاد به عنوان یک امر فرعی توجه کرده است.

وی افزود: در قرآن کریم آمده است که برخی بندگی خداوند را در گوشه ای از زندگی خود قرار می دهند و مناسبات زندگی خود را بر اساس نیازهای غریزی و نگاه حداقلی به منافع فوری و محدود تنظیم می کنند. این مسئله همواره در طول تاریخ وجود داشته است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفکرات سکولاری دین را صرفاً برای ارتباط با خدا مناسب می داند و آنجا که دین به صورت جدی وارد متن زندگی، معادلات قدرت، اقتصاد و اجتماع شود مخالف است. ابراز کرد: سکولارهای پس از رسول خدا(ص) با فضایل اهل بیت(ع) مشکلی نداشتند و منکر فضائل ایشان نبودند اما آنها بر خلاف امام دوست نداشتند دین به بخش‌های مختلف زندگی وارد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تفکرات سکولار اتفاقاتی نیست که صرفا در غرب شکل گرفته باشد در صدر اسلام هم چنین اتفاقاتی رخ داده است، اظهار کرد:  در جوامع اسلامی بسیاری از افراد مذهبی و معنوی هم طرفدار این مسئله نیستند که دین در همه شئون زندگی آنها جاری و ساری باشد. همه سکولارها با اینکه فضایل اخلاقی پیامبر(ص) را قبول داشتند در مقابل ایشان ایستادند و به دشمنی پرداختند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دینداران هنگام بلا دچار بی تفاوتی می‌شوند، گفت: در کربلا دل بسیاری از مردم با امام حسین(ع) بود اما نمی خواستند دچار بلا شوند پس ایشان را یاری نکردند. کسانی امام حسین(ع) را کشتند که از‌آنها امید یاری می‌رفت.

استاد حوزه علمیه افزود: در ایام فاطمه مسئله اصلی این نیست که چند نفر حضرت زهرا(س) را شهید کردند بلکه مسئله اصلی این است که چرا مردم در برابر ظلم به ولایت سکوت کردند. دلیل آن این بود که مردم نمی خواستند دین را جدی بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند امروز مرز جهاد و خط قدم با دشمن در اقتصاد است. اقتصاد مقاومتی و تولید جهش یافته باید مردمی باشد. از خود بپرسیم آیا همه ما سراغ تولید رفتیم.

وی ادامه داد: ابتلائات ممکن است صحنه‌هایی را برای ما ایجاد کنند که واجب و حرام مشخصی نباشد اما اگر ما به آن توجه خاص نداشته باشیم از بندگی خدا خارج شویم. کسانی که بنده دنیا هستند هنگام مبتلا شدن به بلا دچار لرزش می شود. امروز موضوع فرزندآوری یکی از ابتلاعات جامعه ما است چقدر مذهبی‌های ما به این مسئله اهمیت می دهند.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر دین در تمام شئون زندگی انسان دخالت کند ابتلاعاتی به وجود می‌آورد که وضع عادی زندگی او را به هم می ریزد، آنجا شخص سکولار مشخص می‌شود. اگر لازمه ابتلائات هجرت، تغییر شغل یا هر چیز دیگری باشد مومن واقعی آنرا انجام می‌دهد. امام زمان(عج) پشت پرده غیبت هستند چرا که ما آمادگی ابطلاعات را نداریم.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.