خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بالا گرفتن مناقشات هندوها و مسلمانان در آستانه انتخابات پرجمعیت‌ترین ایالت هند

در خیابان‌های اطراف یک جایگاه مذهبی مورد احترام در شهر ماتورای هند، جایی که معبد و مسجد در کنار هم قرار دارند، تعداد انگشت شماری از رستوران‌های مسلمان باقی مانده در آنجا عمدتا خالی یا بسته هستند. ممنوعیت مصرف گوشت که دستورش سال گذشته از سوی سروزیر ایالت اوتار پرادش اعلام شد، تجارت آنها را از بین برده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوگی آدیتیانات، سروزیر ایالت اوتارپرادش، راهبی هندو با لباس زعفرانی است که دستور مذکور را بر اساس دلایل مذهبی صادر کرده است. او که خودش را آماده شرکت در رقابت انتخابات ایالتی کلیدی ماه آینده میلادی می‌کند توجه‌اش را به یک معبد مورد مناقشه هندو معطوف کرده که این نشان می‌دهد که او در مناقشه قدیمی با مسلمانان بر سر مالکیت این مکان، از آرمان هندوها حمایت خواهد کرد.

این موضوع محور کمپین حزب حاکم هند برای گسترش قدرتش در اوتار پرادش، ایالتی با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفر و پیشگام عرصه سیاست ملی قرار گرفته است.

هندوها و مسلمانان هند ده‌ها سال است بر سر اینکه چه کسی باید این مکان را کنترل کند با هم بحث کرده‌اند و این مناقشه بازتاب دهنده اختلافات دیگری در هند نیز که در مواردی به شورش‌های مرگبار بین این دو جامعه تبدیل شد، بوده است.

با وجود آنکه هند اغلب شاهد خشونت‌های پراکنده بین گروه‌ها بوده، اوایل سال ۲۰۲۰، درگیری‌هایی در سراسر این کشور بر سر مفاد یک قانون شهروندی که به گفته مسلمانان این کشور، تبعیض آمیز بود، رخ داد؛ درگیری‌هایی که در جریان آنها ده‌ها نفر جان باختند.

ایالت اوتار پرادش هند به عنوان پرجمعیت ترین ایالت این کشور از تاریخ ۱۰ فوریه قرار است انتخابات مربوط به پارلمان ایالتی را برگزار کند و طبق پیش بینی نظرسنجی‌ها حزب ملی گرای هندوی حاکم در هند در این انتخابات به پیروزی خواهد رسید.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مصاحبه‌های صورت گرفته با بیش از ۲۰ تن از ساکنان نشان داد اکنون نام بردن از مناقشه بر سر معبد ماتورا در تجمعات انتخاباتی و در رسانه‌های اجتماعی، مسلمانان شهر را نگران کرده است.

هندوها و مسلمانان

نیلانجان موخوپادهای، نویسنده چندین کتاب درباره نارندرا مودی، نخست وزیر هند و جنبش ملی گرایان هندوی این کشور گفت: یک پرونده قدیمی در حال احیا است زیرا ما با یک هندوگرایی متعصب جدید روبرو هستیم و حالا تاکید بیشتری بر بازی با کارت مربوط به آن معبد وجود دارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا (BJP)، که آدیتیانات به آن تعلق دارد، به رغم وجود نارضایتی گسترده از مدیریت دولت هند در حوزه اقتصاد و همه‌گیری، انتخابات در اوتار پرادش را خواهد برد.

سروزیر این ایالت که از سوی برخی تحلیل‌گران به عنوان جانشین بالقوه مودی شناخته می‌شود، صحبت  از  رقابت انتخاباتی “۸۰ درصد در مقابل ۲۰ درصد” کرده و توضیح بیشتری درباره این ارقام نداده است. این درصدها با سهم هندوها و مسلمانان از جمعیت سراسر این ایالت مطابقت دارد.

دفتر آدیتیانات به درخواست برای اظهار نظر در مورد وضعیت در ماتورا پاسخ نداد.

حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۷ بر اساس دستور کار “اول هندوها” در ایالت اوتار پرادش به قدرت رسید و حتی یک نامزد مسلمان را هم معرفی نکرد. هندی‌ها جدای از انتخابات پارلمانی سراسری کشورشان در انتخابات مربوط به مجالس قانونگذاری قدرتمند ایالتی شرکت می‌کنند.

این پیروزی نشان دهنده تسلط حزب حاکم هند در سطح ملی از زمانی که مودی در سال ۲۰۱۴ پس از جلب آرای اکثریت هندو به قدرت رسید، بود.

حزب اصلی اپوزیسیون موسوم به حزب “کنگره” شکایت کرده که اولویت دادن به هندوها، سبب می‌شود که هم این حزب و هم حزب بهاراتیا جاناتا علیه اقلیت‌ها تبعیض قائل شده و خطر دامن زدن به خشونت را ایجاد کنند. مودی با دفاع از سابقه خود می‌گوید سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی او به نفع همه هندی‌هاست.

جمال صدیقی، رئیس کمیسیون اقلیت حزب بهاراتیا جاناتا گفت که این حزب در تلاش است تا تعداد نامزدهای اقلیت را در اوتار پرادش و چهار ایالت دیگر که ماه آینده میلادی پای صندوق‌های رای می روند، افزایش دهد.

او به رویترز گفت: امیدوارم جامعه اقلیت هم در انتخابات و هم در دولت مشارکت کند. دولت مودی از اماکن مذهبی همه ادیان محافظت کرده است. اکنون مسلمانان به جای ترس از زعفرانی پوشها، به آنها نزدیک‌تر می‌شوند.

صدیقی افزود که سوء ظن پیدا کردن مسلمانان ماتورا نسبت به حزب بهاراتیا جاناتا به دلیل ادعاهای گمراه کننده احزاب مخالف ایجاد شده است.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.