خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اعطای امتیازات ویژه به مدارس دینی در دولت نتانیاهو

احزاب مذهبی نه تنها از طریق توافقاتی که با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو انجام دادند، منافع مؤسسات آموزشی و مدارس دینی خود را تضمین کردند، بلکه توانستند مقاماتی را منصوب کنند که با وزیر آموزش لیکود، یوآو کیش، اختیارات مشترک دارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که رهبری جنبش “صهیونیسم مذهبی” را بر عهده دارد، اظهار داشت که دولت برای کاهش هزینه‌های آموزشی در مؤسسات تعیین شده برای پیروان جریان دینی تلاش خواهد کرد تا از بار مالی تحمیل شده به والدین در مدارس دینی کاسته شود.

او طی کنفرانسی در اورشلیم اشغالی متعهد شد که بودجه بعدی با هدف توسعه مؤسسات آموزشی که پیروان گرایش مذهبی به آن مراجعه می کنند، طراحی خواهد شد.

آویاد هومنر، معاون صندوق برل کاتزنلسون، که بر فعالیت‌های مؤسسات آموزشی در اسرائیل نظارت می‌کند، خاطرنشان کرد که اظهارات اسموتریچ به معنای «تداوم افزایش شکاف بین بودجه‌های تخصیص یافته به مؤسسات آموزشی است که پیروان مذهبی را در خود جای می‌دهند و آنهایی که سکولارها در آن حضور دارند».

به نوشته روزنامه اقتصادی «کاکلیست»، حجم بودجه دریافتی مؤسسات مذهبی ۲۶ درصد بیشتر از بودجه اختصاص یافته به مدارسی است که سکولارها در آن تحصیل می کنند.

بر اساس گزارشی از وزارت آموزش و پرورش متوسط ​​هزینه سالانه آموزش یک دانش‌آموز در دبیرستانی که برای پیروان گرایش دینی تعیین شده است، ۴۱۴۰۰ شکل (۱۲۰۰۰ دلار) است، در حالی که متوسط ​​هزینه سالانه برای یک دانش‌آموز در دبیرستان عادی ۳۲۸۰۰ شکل (۹.۶ دلار) هزار دلار است.

متوسط ​​هزینه سالانه یک دانش آموز دبیرستانی در شهرهای داخلی فلسطین نیز ۲۸۸۰۰ شکل (۸.۴ هزار دلار) است.

روزنامه مارکر گزارش داد که وزارت آموزش و پرورش تحت فشار احزاب مذهبی شرکت کننده در دولت اخیرا تصمیم به «افزایش بودجه اختصاص یافته به مدارس یهودیان حریدی» گرفته است. با این حال، مزایای ترجیحی اعطا شده توسط دولت فعلی به نهادهای وابسته به جریان مذهبی در تخصیص مالی و بودجه محدود نمی شود. بلکه برخی تسهیلات نظارتی را برای آنها در نظر گرفته که آنها را قادر می سازد پروژه هایی را برای ساخت مدارس بیشتر بدون نیاز به دریافت مجوز از مقامات دولتی اجرا کنند.

احزاب مذهبی نه تنها از طریق توافقاتی که با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو انجام دادند، منافع مؤسسات آموزشی خود را تضمین کردند، بلکه توانستند مقاماتی را منصوب کنند که با وزیر آموزش لیکود، یوآو کیش، اختیارات مشترک دارند.

نماینده جنبش شاس، خاخام حاییم بیتون، به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و آوی معوز، رهبر حزب مذهبی «نوعم» به عنوان معاون وزیر و مسئول برنامه های فوق برنامه در مدارس در دفتر نخست وزیر منصوب شد.

او پیش از این اعلام کرده بود که در ۳۰۰۰ برنامه آموزشی فوق برنامه تجدید نظر خواهد کرد و مدعی شد که این برنامه ها به تقویت محتوای هویت یهودی کمک نمی کند.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.