خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قانون اساسی ایران الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف باهم است

خاخام یونس حمامی لاله‌زار مرجع دینی کلیمیان گفت: راه و روش ادیان مختلف یکی است، اختلاف داریم اما اشتراکات بسیار است. قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد که اقلیت‌های دینی در آن‌ها زندگی می‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خاخام یونس حمامی لاله‌زار، مرجع دینی کلیمیان ایران در نشست علمی و بین الادیانی با موضوع «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی» اظهار کرد: در تمام ادیان اصل بر اعتقاد برخداست و ارزش انسان‌ها از خدا گرفته می‌شود، انسان به صرف اینکه شمه‌ای از وجود خداست، ارزشمند است. در یهودیت داریم که آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران انجام نده و این عصاره تمام تورات است.

وی با اشاره به اینکه در تورات تاکید بسیاری صورت گرفته است که به افراد توهین نشود و برای این امر جریمه نیز مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در تورات حتی اشاره شده است که نسبت به افراد ناشنوا هم نباید توهین کرد و اگر جایگاه فرد بالاتر باشد، جریمه هم بیشتر می‌شود.

خاخام حمامی لاله‌زار با بیان اینکه در تورات مسخره کردن دیگران هم نهی شده است، تصریح کرد: تنها جایی که می‌شد افراد را مسخره کرد در خصوص بت‌پرستان است. در تورات مطرح شده است که باید طبق راه و روش خداوند قدم برداشت و اگر او اهل احسان است ما نیز احسان کنیم. انسان نسبت به انسان‌های دیگر باید اینگونه عمل کند چه رسد به پیامبران ادیان دیگر که باید نسبت به آنان احترام بیشتری قائل بود.

مرجع دینی کلیمیان ایران افزود: در تورات داریم که نباید فرد غریب را زخم زبان زد و آن‌جا یادآوری می‌شود که خودتان روزی در مصر غریب بودید. این جمله نسبت به اقلیت‌های دینی تعمیم داده می‌شود. خداوند در ابتدای آفرینش تنها حضرت آدم(ع) را خلق کرد تا هیچ فردی نتواند در آینده بگوید پدر من از پدر تو برتر بود. با این نوع آفرینش همه آدمیان از یک پدر و مادر هستند مسلماً نباید توهین به یکدیگر کنند زیرا موجب تفرقه و تندروی است.

وی با بیان اینکه در کشور ایران که رنگین‌کمان اقوام و ادیان است خدا را شاکریم که به راحتی در حال زندگی هستیم، گفت: کلیمیان سابقه بسیاری در ایران دارند، راه و روش ادیان مختلف یکی است، اختلاف داریم اما اشتراکات بسیار است.

خاخام حمامی لاله‌زار خاطرنشان کرد: شناخت بزرگان ادیان از یکدیگر موجب می‌شود که بستر زندگی مسالمت‌آمیز فراهم شود. قانون جمهوری اسلامی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها بشد که اقلیت‌های دینی در آن‌ها زندگی می‌کند.

منبع: فارس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.