خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قبول نداریم به نام دین به بزرگان ادیان دیگر توهین شود

موبد سروش‌پور:

عضو انجمن موبدان زرتشتی گفت: قبول نداریم که به نام دین توهین و اهانتی نسبت به ادیان دیگر و بزرگان آن‌ها صورت گیرد و این کار محکوم است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن موبدان زرتشتی در نشست علمی و بین الادیانی با موضوع «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی» اظهار کرد: در تاریخ بشریت تمام پیامبران پایه‌گذار حرکت نو و متعالی در ملل خود بودند. زمانی پیامبری ظهور می‌کند، اندیشه پیروانش نزدیک اوست اما همواره بعد از سالیان سال، اندیشه‌های آن پیامبر، دچار انحراف می‌شود؛ باید بدانیم در قبال آن پیامبر در ملل خود فرهنگ و پیروانی شکل گرفته‌ است که نباید به آن توهین شود.

وی با بیان اینکه تمام پیامبران از یک جا سرچشمه می‌گیرند، گفت: هرچه پیروان ادیان به هم نزدیک شوند، به قله نزدیک شده‌اند و بالعکس هرچه دور شوند، از قله دورتر شده‌اند. در اوج دوره ساسانی که زرتشتی‌گری در ایران در اوج بود، بزرگترین کلیسای آشوری در تیسفون وجود داشت و بعد پذیرای اسلام شدیم.

موبد سروش‌پور با اشاره به اینکه پیامبر پیام‌رسانی خود را سخن از ارزش‌هایی همچون آزادی آغاز می‌کردند، تصریح کرد: افرادی از همین ارزش‌ها در برابر ادیان دیگر استفاده کردند. پیامبران در زمان خود آزاداندیش و نواندیش بودند و بت شکنی کردند. برخی می‌گویند دین سنت‌گرا و مخالف آزادی است، در حالی که این اشتباه است.

عضو انجمن موبدان زرتشتی گفت: پیامبران آزادی را در کنار عدالت و برابری گذاشتند یعنی همه انسان‌ها از حق برابری برخوردارند و نمی‌توان فردی آزاد و دیگری آزادتر باشد که با این تعریف مفهوم، اقلیت و اکثریت معنایی پیدا نمی‌کند. پیامبران اساس آزادی را بر اخلاق گذاشتند آن‌هم اخلاقی که معتقد به احترام به دیگری و آزادی آن‌هاست.

موبد سروش‌پور در پایان سخنان خود گفت: قبول نداریم که به نام دین توهین و اهانتی نسبت به ادیان دیگر و بزرگان آن‌ها صورت گیرد و این کار محکوم است.

منبع: فارس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.