خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

صوت زیبای «محمد رفعت» شهروندان مسیحی و مسلمان مصری را همنشین سفره قرآن کرد

کارشناسان و نزدیکان محمد رفعت از نقش و تأثیر تلاوت این قاری شهیر مصری در نزدیکی بین شهروندان مسیحی و مسلمان مصری می‌گویند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد رفعت، قاری نامدار جهان اسلام ۷۳ سال پیش در چنین روزی نهم ماه مه ۱۹۵۰ میلادی(برابر با امروز، ۱۹ اردیبهشت) درست در روز میلادش در سن ۶۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت، اما نام او به عنوان یکی از ستارگان درخشان آسمان قرائت قرآن کریم در جهان اسلام ثبت شده است.

او در ۱۰ سالگی حافظ قرآن شد پس از آن قواعد قرائت را زیر نظر محمد البغدادی فرا گرفت. او از سن پانزده سالگی قاری سوره کهف در مسجد مصطفی فاضل پاشا قاهره بود.

همچنین در سال ۱۹۳۴ به عنوان اولین قاری در رادیو به تلاوت قرآن پرداخت. وی این وظیفه را تا سال ۱۹۴۲ بر عهده داشت، تا اینکه به علت بیماری حنجره دیگر قادر به ادامه آن نشد. سرانجام شیخ محمد رفعت به سال ۱۹۵۰ بر اثر بیماری حنجره در روز تولدش درگذشت.

در ویدئویی که در ادامه آمده است نصیر شمه، از کارشناسان و لوئیس جریس، موسیقی‌دان برجسته مصری و دو نفر از نوه‌های او در وصف مناقب و تلاوت این استاد می‌گویند.

نصیر شمه: قاریان قرآن نقش بسیار مهمى در جنبش‌‌های مردمی داشتند.
نوه شیخ رفعت: استاد توانست با صوت خود تمام اقشار مردم را مجذوب خود کند.

کارشناس مصری: او قدرت و نیرویی معنوی داشت و توانست کاری کند که هیچ سیاستمدار و صاحب قدرت‌ و حزبی نمی‌توانست اینگونه با کلام، مردم و جوانان را مجذوب خود کند.

شمه: او بدون اینکه نقشی سیاسى داشته باشد توانست با همین جذبه مردم را به جنبش درآورد. رفعت توانست نقش بسیار بزرگى ایفا کند.
کارشناس مصری: استاد رفعت وقایع تاریخی زیادی را به چشم دید. دوره مصطفى کامل و حادثه دنشواى و انقلاب ۱۹۱۹ را سپری کرد و در زمان انقلاب ۱۹۱۹، شیخ ۳۵ یا ۳۶ ساله بود.

نصیر شمه: چهره‌های برجسته زیادی هم‌عصر استاد رفعت بودند. اما زمان به فردی نظیر محمد رفعت نیاز داشت تا پازل تکمیل شود. هر چند آن زمان نویسنده، اندیشمند، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس هم بود، افرادی نظیر نجیب محفوظ و زکریا احمد؛ اما به فردی چون محمد رفعت نیاز بود، اگرچه سن او کمی از آنها بیشتر بود.

کارشناس مصری: وقتى به قاهره آمدم دیدم شمار زیادى از مسیحیان قبطى‌ پشت سر او می‌روند و هرکجا برود همراه او می‌شوند.

ابراهیم رفعت، نوه استاد: در آن زمان نشست‌هایی به نام انجمن یا مشابه آن منعقد می‌شد که در آن مسلمان، مسیحى و یهودی کنار هم می‌نشستند تا صوت این قاری شهیر را بشنوند. او نقش نزدیک کردن مردم از ادیان مختلف و پیوند دادنشان به یکدیگر را ایفا می‌کرد.

کارشناس مصری: شیخ محمد نقش ملی برجسته‌ای داشت. با تلاوت خود مسیحیان قبطی‌ و مسلمانان را به هم نزدیک می‌کرد، بیشتر از کاری که سیاستمداران با سخنوری‌های خود یا خوانندگان با آهنگ‌های خود انجام می‌دادند.

نوه استاد رفعت: در این نشست‌ها از جمله در مسجد مصطفی فاضل پاشا قاهره تاجرها بودند و هر کجا استاد می‌رفت آنجا شلوغ می‌شد. یادم هست مردی مسیحى می‌نشست و صوت تلاوت استاد را ضبط می‌کرد. او هرچند نابینا بود؛ اما نیروى خاصی داشت حتى وقتى قرآن تلاوت می‌کرد چشم‌هایش غرق اشک می‌شد و این نخستین بارى بود که خودم با چشم دیدم که گریه می‌کرد. صدایش خیلى سوزناک بود و باعث می‌شد مردم مجذوب او شوند، دنیا در چشم او زیبا بود هرچند او نابینا بود.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.