خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تیموثی شتل: الهیات مسیحی درباره هوش مصنوعی صادق نیست/ ربات ها صرفا رفتار انسان را شبیه سازی می کنند

تیموثی شتل گفت: امروز تلاش زیادی برای تولید هوش مصنوعی در جهان صورت می گیرد اما اکنون این فناوری وجود ندارد که یک ربات بتواند بفهمند و یا اراده آزاد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، تیموثی شتل، اندیشمند مسیحی در سومین نشست «الهیات و هوش مصنوعی» پس از ارائه حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری، به عنوان کارشناس اسلامی در این نشست، ضمن تشکر و یادآوری این نکته که بین آموزه های مسیحی و اسلامی تفاوت های زیادی وجود دارد، به بیان مواضع خود در این زمینه پردخت.

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا اظهار کرد: امروز تلاش زیادی برای تولید هوش مصنوعی در جهان صورت می گیرد اما اکنون این فناوری وجود ندارد که یک ربات بتواند بفهمند و یا اراده آزاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه این سوالات مطرح می شود که در این فناوری چطور می توان به این موفقیت رسید که یک ربات بتواند اراده آزاد داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: ما به خواسته خداوند آفریده شده ایم و ۱۰ فرمان کتاب مقدس برای ما صادق است اما برای اشیاء صدق نمی کند.

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا خاطرنشان کرد: وقتی ما قائل به هوش مصنوعی شده ایم، این اشیاء بی جان نه باهوش و نه فرد هستند و قادر به درک اطراف خود نیستند پس ۱۰ فرمان کتاب مقدس برای آنان صادق نیست به گفته برخی متفکران مسیحی یک ماشین ممکن است که از رفتار انسان شبیه سازی کند اما به این معنا نیست که شبیه انسان درک و فکر کند.

شتل افزود: در دین مسیح کتاب مقدس مشخص نمی کند که یک جسم بی جان یا همان هوش مصنوعی آزمون تورینگ (چالش های ارزیابی هوش مصنوعی) را طی می کند یا نه.

وی عنوان کرد: صرف این واقعیت که روزی ممکن است یک ماشین رفتار انسان را شبیه سازی کند به این معنا نمی باشد که ماشین ممکن است فکر کند یا درک داشته باشد، در حالی که ممکن است کامپیوتری به نظر روانی آلمانی صحبت و اما درک آن از زبان آلمانی بهتر از درک یک ماشین حساب از ریاضی نباشد.

شتل به نظریه تورینگ اشاره کرد و گفت: سه نظریه وجود دارد اول اینکه هیچ ماشین کارخانه ای هرگز نمی تواند فکر کند زیرا هرگز نمی تواند تست تورینگ را پاس کند و دوم اینکه یک ماشین کارخانه ای ممکن است تست تورینگ را با موفقیت پشت سر بگذارد اما این باعث نمی شود که آن یک انسان باشد و لزوما دارای ذهن و آگاهی نیست و ممکن است به سادگی یک جسم بی جان باشد که رفتار شخص را شبیه سازی می کند.

هیچ کامپیوتری نتوانسته از آزمون تورینگ عبور کند

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا بیان کرد: نظریه سوم اینکه روزی یک ماشین کارخانه ای می تواند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد و با انجام این کار می تواند نشان دهد که فکر می کند و دارای درک و اراده انسانی است که از این قول سوم را به عنوان همان هوش مصنوعی قوی می توان نام برد.

وی با بیان اینکه آیا در این زمینه کتاب مقدس چیزی می گوید یا گزاره هایی از کتاب مقدس وجود دارد؟ ادامه داد: کتاب مقدس جواب این سوال را مطرح نمی کند که آیا ماشینی می تواند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد یا نه یا اگر این آزمون را پشت سر گذاشت به عنوان یک شخص به حساب می آید یا خیر، بلکه دیدگاهی که از کتاب مقدس استفاده می کنیم این است که از تمایز بین روح و بدن حمایت کند.

این اندیشمند مسیحی عنوان کرد: بین میل نفسانی که با مرگ همراه است و میل جسمانی که با زندگی همراه بوده یک تفاوتی وجود دارد اما آیا این تفاوت مستلزم تمایز بین روح و بدن می شود یا نه؟ لزوما خیر.

وی با اشاره به اینکه این دیدگاه مسیحی تاکید می کند که زندگی پس از مرگ امکانپذیر است و اما پس از مرگ مستلزم تمایز بین روح و بدن است؟ گفت: این را شاید بشود به طور غیر مستقیم بیان کرد.

شتل با بیان اینکه دیدگاه های مسیحی مختلفی وجود دارد، ادامه داد: در کتاب مقدس مثال می زند که بدن در زندگی مانند دانه یا بذر است  و زندگی پس از مرگ مانند تبدیل دانه به یک گیاه است مثل دانه گندم هستیم، زندگی پس از مرگ شامل روحی فناناپذیر نیست بلکه به معنای از بین رفتن وجود است.

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا خاطرنشان کرد: ممکن است یک مسیحی معتقد باشد بدن در حالی که زنده است مانند بذر است و بدنش باید از بین برود تا تبدیل به عنوان یک روحانی بشود، نوعی استدلال بر هوش مصنوعی می شود که بگوییم بین هوش مصنوعی و الهیات مسیحی تضادی وجود ندارد.

اندیشمند مسیحی بیان کرد: رایانه یک جسم بی جان را به یک شخص تبدیل نمی کند یا اینکه هیچ وقت امکان ندارد یک کامپیوتر بتواند مانند یک انسان رفتار کند چرا که هیچ کامپیوتری هرگز نتوانسته است از آزمون تورینگ عبور کند.

شتل با بیان اینکه برای هر عمل فیزیکی که ممکن است انجام دهیم یک توضیح فیزیکی هم وجود دارد، افزود: پس هر ویژگی از مغز و بدن ما که به امکان رفتار هوشمندانه و قبولی در آزمون تورینگ بر می گردد می تواند به صورت فیزیکی هم توضیح داشته باشد؛ توضیح مکانیکی ممکن است، پس اگر چنین است دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم یک ماشین کارخانه ای نمی تواند همان رفتار را شبیه سازی کند و برعکس اگر انکار کنیم که یک ماشین کارخانه ای می تواند آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر بگذارد باید بگوییم که باید توضیحی غیر فیزیکی برای رفتار هوشمندانه انسان وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا عنوان کرد: قوانین فیزیکی یا در مغز انسان نقض می شوند یا حداقل ناقص هستند زیرا چیزهای ماوراء طبیعی در مغز و بدن انسان اتفاق می افتد که نمی توان آنها را بر اساس قوانین فیزیکی توضیح داد و به واسطه این حوادث ماوراء طبیعی است که مردم هوشمندانه رفتار می کنند.

شتل با بیان اینکه می توانیم فرض کنیم که روزی ماشین های کارخانه ای قادر به قبولی در آزمون تورینگ خواهند بود؛ اگر اجسام بی جان این تست تورینگ را با موفقیت پشت سر بگذارند آیا می توان گفت که اینها واقعا انسان هستند؟ ادامه داد: تصور کنید که فناوری اینقدر پیشرفت کنند که این آزمون را با موفقیت طی کند و افراد بتوانند مغز خود را در جایی دیگر نگهداری کنند و از طریق وای فای مغز به بدنشان سفارش دهد و اگر به این مرحله برسد خواهیم دید افراد ثروتمند هزینه زیادی می کنند تا مغز فرزندان خود را بردارند و در جای امنی قرار دهند که حتی اگر بدنشان در حوادث از بین رفت مغزشان سالم بماند و بتوانند آن را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه چطور می توان تشخیص داد که فرد یک مغز کامپیوتری سلیکونی دارد یا مغز ساخته شده از همان گِل است؟ افزود: در کتاب مقدس آمده است که حضرت عیسی می فرمایند پادشاهی آسمان مانند مردی است که بذر نیکو در مزرعه خود کاشت اما در حالی که همه خواب بودند دشمن او آمد و در میان گندم ها علف های هرز کاشت و رفت و وقتی گندم جوانه و سر تشکیل داد علف های هرز نیز ظاهر شدند، خادمان مالک نزد او آمدند و گفتند آیا بذر نیکو در مزرعه خود نکاشتید پس علف های هرز از کجا آمد؟

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا ادامه داد: او پاسخ داد دشمن این کار را کرد، خادمان پرسیدند می خواهید برویم و آنها را در بیاوریم ولی او گفت نه زیرا در حالی که آنها را در می آورید ممکن است گندم ها را هم با آنها ریشه کن کنید بگذراید هر دو با هم رشد کنند در آن زمان به درو کنندگان خواهم گفت اول علف های هرز را درو کنید و سپس گندم را جمع و به انبار من بیاورید.

اندیشمند مسیحی بیان کرد: در واقع کسی که بذر نیکو کاشت، سر انسان، مزرعه جهان است و علف های هرز اهل شر هستند و دشمنی که آنها را می کارد شیطان است، درو پایان زندگی  و دروگران فرشتگان هستند.

شتل افزود: همانطور که علف های هرز به  آتش کشیده می شوند در پایان نیز چنین خواهد بود که سر انسان فرشتگان را خواهد فرستاد و هر آنچه باعث گناه می شود را از ملکوت او بیرون خواهند کرد و در کوره فروزان خواهند انداخت و آنگاه عادلان در پادشاهی پدر خود مانند خورشید خواهند درخشید، هرکه گوش دارد بشنود.

وی تصریح کرد: طبق این می توانیم بگوییم که نمی دانیم چه کسی فرد است که به شکل و صورت خدا ساخته شده و چه کسی نیست، شاید همه افراد را به طور یکسان جهت گیری کنیم و اجازه دهیم که خداوند تصمیم بگیرد و شأن خود را ندانیم که بخواهیم بین این دو فرد قضاوت کنیم.

استاد دانشگاه مسایا، پنسیلوانیا عنوان کرد: اگر هوش مصنوعی امکانپذیر باشد و بتواند مغز انسان را با ترشح های سیلیکونی تقویت کرد، یک چالش مطرح می شود یا باید بگوییم در نقطه سیر جایگزین شدن مغز شخص این انسان به یک جسم بی جان تبدیل شده یا اینکه بگوییم که هرچه بیشتر مغز انسان با ترشح های سیلیکونی جایگزین شد به تدریج انسانیتش کمتر می شود، که هر دو اینها را می توانیم رد کنیم مخصوصا نظریه دوم که عجیب است و غیر قابل قبول و این دو را که رد کنیم راه حل روشن می شود که موجودی که مانند انسان رفتار می کند انسان است.

وی با بیان اینکه مصنوعات هوشمند برای مسیحیت یک چالش است، یادآور شد: رایانه های ساخته شده در کارخانه می توانند انسان باشند البته ما را به چالش می کشد که تقاوت اساسی بین یک شخص و یک شی ساخته شده بی جان را توضیح بدهیم مردم توسط خدا آفریده شده اند و تکه های بی جان از فناوری نیستند.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.