خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برخورد سلیقه‌ای با مباحث دینی ممنوع/ دوچرخه سواری زنان نه خلاف است و نه حرام

به گزارش ادیان‌نیوز؛ در خصوص  اینکه چرا هر آنچه از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می شنویم و مشاهده می کنیم از  ممنوعیت ها برای زنان می گوید و  دیگر مباحث اصولی امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شده است با یک فعال امور زنان و نماینده مجلس به گفتگو پرداختیم.

ممانعت از اختلاس ها از محدوده امر به معروف و نهی از منکر خارج شده است

سهیلا جلودار زاده ؛نماینده مردم تهران ،ری و شیرانات در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  مسائل شرعی در بعد وسیعی به مسائل خصوصی مردم مربوط می شود و افراد برای رضای خدا باید آن اعمال را انجام بدهند  گفت :  البته هر زن و هر مردی این آزادی و اختیار را دارد که اشتباهی انجام دهد و بعد از اینکه اشتباهی مرتکب شد توبه کند  . فرصت توبه به افراد در برابر اشتباه در خصوص چگونگی رفتار با مسائل دینی داده شده است . وظیفه مسلمانان این است که به یکدیگر در برابر اعمال مذهبی  تذکر بدهند  و امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد ولی درنهایت  خود فرد است که  باید انتخاب کند . در صورتی حق برخورد بیشتر وجود دارد  که به حقوق دیگران تعرض شود ؛ مثل اینکه به فرد تذکر بدهیم که دزدی انجام ندهد ولی وقتی چندین میلیارد تومان بر می دارد و می برد ؛ هم وظیفه دولت است و هم وظیفه مردم که دادخواهی کنند. نکته جالب  این است که مثلا در خصوص اختلاس ها  برخورد تند و ضربتی انجام نمی شود  و ممانعت از وقوع فسادهای اقتصادی و ارتکاب  اختلاس ها از محدوده امر به معروف و نهی از منکر خارج شده است  ولی وقتی یک زن دوچرخه سواری انجام می دهد برخورد ها قهری می شود. به شخصه معتقدم دوچرخه سواری زنان خلاف شرعی نیست  و معلوم نیست چرا  آن را حرام می نامند و ممنوع می کنند. به نظر برخورد سلیقه ای با مباحث دینی باید ممنوع شود.

استبداد مردانه عربی در ایران ممنوع

جلودارزاده با تاکید بر اینکه  برخی یک  عرفی که مربوط به صد سال پیش است به عنوان اصل  شرع در نظر می گیرند ادامه داد :  مرد سالاری یا استبداد مردانه عربی که در بین رفتار مردان عرب در صدها سال قبل بود نباید بر رفتار اسلامی ما ایرانیان تاثیر بگذارد . رفتار سلیقه ای با دین خطای بزرگی است . مثلا اینکه تاکید می شود زنان به استادیوم های ورزشی وارد  نشود چه معنایی دارد ؟ حضور زنان در استادیوم های ورزشی چه ایراد دینی می تواند داشته باشد که اینهمه سال درگیر آن هستیم ؟ حتی می تواند  مستحکم تر کننده ستون خانواده هم باشد.مردانی که برای تماشای فوتبال می روند؛ می توانند با خانواده بروند ؛ با همسر ؛ با فرزند و دقایق بیشتری را در کنار هم بگذرانند. به نظر این نوع رفتارهای سلیقه ای با دین و قانون تعیین کردن های سلیقه ای؛ غیرشرعی است .

هرکسی نمی تواند قانون تعیین کند

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید توجه کنند که مسئولان ارشد نظام همچون رهبر کبیر انقلاب یا مقام معظم انقلاب چه نظری در خصوص مباحث دارند نه اینکه هر فردی برای خود تعیین کننده قانون باشد و سعی کند سلیقه خود را در جامعه اعمال کند ادامه داد : مدام در مباحث نباید عقب گرد داشته باشیم . دائما نباید در حوزه فعالیت زنان به سرخط برگردیم و چرخ را از نوع بسازیم و حرکت را دوباره شروع کنیم .اینکه زنان می توانند فعالیت اجتماعی ؛ هنری ؛ اقتصادی ؛ سیاسی ؛ ورزشی داشته باشند دیگر مشخص شده  است. فشارهای بی منطق و سلیقه ای در حوزه حضور زنان در جامعه و فعالیت اجتماعی نه تنها اثر مثبت نخواهد داشت که امکان به بیراهه کشاندن زنان و لجبازی  ایجاد می کند. تقوا را به زور نمی توان ایجاد کرد ؛ تنها ثمره اینگونه برخوردهای قهری ؛ سوق دادن مردم به سوی تظاهر است که پسندیده نیست .

جلودارزاده با بیان اینکه بخصوص باید در خصوص نسل جوان به گفتمان بین نسلی و بیان مفهومی دین بپردازیم گفت : جوانان باید از لحاظ فهم و ادارک به رعایت اصول دینی برسند. در حکومت پیشین ؛ با وجود تاکید بر بی حجابی ؛ نسل جوان چون به باور دین رسیده بود به سمت رعایت اصول دینی کشیده شد ؛ آنچه در گذشته به دست آمد با رفتارهای نادرست و برخوردها ناشایست نباید از دست داد . باید اجازه دهیم نسل جوان به باور برسند . رعایت اصول دین زوری نیست . جوانان باید رعایت اصول دین را از روی درک و فهم و منطق انتخاب کنند .متاسفانه مباحث فلسفی در کشور ما کمتر مطرح می شود . حتی در مراسم مذهبی مدام به ذکر مصیبت می پردازیم، خیلی کم به مسائل اخلاقی توجه می شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.