خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار می‌شود

با پیام آیت‌الله جوادی آملی؛

همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» از ۲۵ تا ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰ به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام مهدی علیزاده در نشست خبری همایش ملی معنویت پژوهی؛ «معنویت و علوم اسلامی» اظهار داشت: وقتی به تاریخچه چند صد سال گذشته برمی گردیم شاهد خطاهایی از سوی کلیسای کاتولیک و پاپ در دنیای مسیحیت می‌باشیم که زمینه ساز اعتراضات سیاسی و اجتماعی بوده است و انگیزه‌ای برای دین گریزی از ساحت‌های حیات رخ داده و تقویت شده است.

وی با اشاره به ناکارآمدی‌های نظری و به جهت ایجاد زمینه‌های اعتراضات اجتماعی در دنیای غرب، بیان کرد: این نارکارآمدی در گام اول موجب کناره گیری دین از صحنه سیاست شد اما در ادامه در تعارض علم و دین رویکرد علم پرستی ظهور پیدا کرد.

رئیس همایش ملی «معنویت پژوهی؛ «معنویت و علوم اسلامی» ابراز کرد: تراژدی‌های بزرگ از جمله جنگ جهانی دوم، نشان داد که انسان منهای نگاه به آسمان و توجه به عناصر ماورا الطبیعه یک موجود وحشی با قدرت تخریبی بسیار بالاست.

انسان منهای معنویت دچار یک خلاء، تاریکی و پوچی عمیق خواهد بود

حجت الاسلام علیزاده گفت: انسان منهای معنویت دچار یک خلاء، تاریکی و پوچی عمیق خواهد بود و زندگی او بدون بن بست‌های بدون گریز به جایی منتهی نخواهد شد، از این رو بحث معنویت مورد اهتمام و توجه جدی مجموعه‌های مختلف جوامع انسانی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: امروزه شاهد رونق و اوج گیری مجدد معنویت جویی می‌باشیم و به تبع به عنوان برخی مقدمات لازم این معنویت خواهی در حوزه‌های فرهنگی نیازمند طرح و برنامه ریزی و اقدام فرهنگی می‌شویم.

رئیس همایش ملی معنویت پژوهی؛ «معنویت و علوم اسلامی» در پاسخ به اینکه معنویت صحیح کدام است، اذعان داشت: این سوال‌های مهم چیستی، چرایی و چگونگی از معنویت درست و ضمانت دار و حیات بخش باید یک کروکی و آدرس سرراست مستقیم پیدا کند تا بتواند در یک گفتمان فعال فرهنگی همۀ طیف‌های جامعه را برسر سفره آن دعوت کرد.

وی ادامه داد: براین اساس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری قطب توانمند سازی علوم اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی برنامه ریزی مفصلی را برای سلسله همایش‌ها و نشست‌ها و کارگاه‌ها رقم زده اند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به رونمایی از معرفت صحیح تصریح کرد: گام اول معرفی نسبت معنویت با دستاوردهای علوم اسلامی است و لذا اولین همایش تحت عنوان معنویت و علوم اسلامی برنامه ریزی شد و در این هفته شاهد این همایش خواهیم بود.

برگزاری همایش ملی معنویت و علوم اسلامی در آبان ۱۴۰۰

وی با اشاره به سیاست‌های این همایش خاطرنشان کرد: تاکید بر اشتراک و گفت و گو بین اصحاب علوم و دانش‌های مختلف مد نظر ما است و می‌خواهیم از یک فضای کوچک گفت وگویی کشور یک چتر بزرگ بسازیم. سیاست دوم ما مشارکت مؤثر صاحب نظران حوزه و دانشگاه است تا فضای گفت و گوی حوزوی-دانشگاهی شکل بگیرد. تاکید براندیشه بومی و حفظ اصالت‌های اسلامی نیز از دیگر سیاست‌های این همایش معنویت پژوهی است.

حجت الاسلام علیزاده در پایان با تأکید بر اینکه کمک به جهت دهی پرسش، ایجاد ادبیات مشترک، هدایت صحیح جریان اطلاعات، زمینه سازی برای دستیابی به معنویت کاربردی، توجه به قلمرومعنویت پژوهی و دانش‌های همجوار، از اهداف همایش است، اظهار داشت: توجه به مطالعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای، ظرفیت سنجی علوم اسلامی، شناسایی گفتمان‌ها و رویکردهای معنوی و غیرمعنوی در علوم اسلامی، کشف ابعاد عملی و نظری معنویت پژوهی، امکان سنجی طراحی و پیگیری معنویت به مثابه یک دانش مستقل نیز از دیگر اهدافی است که باید پیگیری و دنبال شود.

همایش ملی معنویت و علوم اسلامی از ۲۵ تا ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰ به همت معاونت پژوهشی و همچنین قطب‌های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با پیام آیت الله جوادی آملی در قم برگزار خواهد شد و امکان حضور بصورت مجازی در آن از طریق نشانی http://dte.bz/ethicsconf فراهم است.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.