خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترکیه تورهای زیارتی به «بیت المقدس» را از سر می‌گیرد

خبرگزاری ترکیه : علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه، روز شنبه ۱۳ نوامبر از آغاز مجدد تورهای زیارتی «بیت المقدس» که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ارباش در بیانیه‌ای اعلام کرد: تورهای زیارتی بیت المقدس با مدیریت «سازمان دیانت» و «اداره کل خدمات حج و عمره» و «اداره عمره و زیارت بیت‌المقدس» در دوره ۲۲-۲۰۲۱ از سر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که تورها ۳ شب و ۴ روز و همراه با راهنماهای مذهبی برای آشنایی با مکان‌های بازدید خواهد بود.

پیش از این ارباش دستور داده بود نام «اداره خدمات عمره» به «اداره عمره و زیارت بیت المقدس» تغییر یابد که از نگاه ناظران این اقدام معنایی نمادین به جایگاه بیت المقدس داده و بر حساسیت این موضوع تأکید داشت.

تورهای زیارتی بیت المقدس از سال ۲۰۱۵ به منظور افزایش آگاهی نسبت به شهر قدس و مسجد الاقصی و افزایش مشارکت در بازدید از بیت المقدس سازماندهی شده است.

بیت المقدس

ریاست امور دینی ترکیه برای کسانی که در سفر به قدس شرکت خواهند کرد راهنمای ویژه ای تهیه کرده است که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه و مکان‌های اصلی زیارتی مانند مسجد الاقصی و قبه الصخره و همچنین مکان‌های بازدیدی در شهرهای الخلیل، بیت لحم و یافا است.

توجه و حضور پررنگ ترکیه در قدس شرقی، از سال‌ها پیش مطرح بوده و نگرانی رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن و حتی عربستان سعودی را به دنبال داشته است.

آژانس کمک‌های خارجی ترکیه در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که ترکیه بیش از ۵۰۰ پروژه به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار در سرزمین‌های فلسطینی و ۸۱ پروژه در قدس شرقی انجام داده است.

ترس اردن ناشی از رقابت ترک‌ها با آنها بر سر سرپرستی از مسجد الاقصی و موقوفات بیت المقدس است که طبق قوانین بین‌المللی برای آنها تضمین شده است. پس از اینکه رژیم صهیونیستی قدس شرقی را از اردن در جنگ ۱۹۶۷ تصاحب کرد، به اداره #اوقاف اردن اجازه داد تا به اداره اماکن مذهبی ادامه دهد، در حالی که نیروهای اسرائیلی کنترل امنیتی را در دست داشتند.

به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از حمایت ترکیه از سازمان‌های اسلامی در منطقه تحت نفوذ خود (سرزمین‌های فلسطینی) هراس دارد، زیرا چنین سازمان‌هایی با حماس که رقیب اصلی وی در غزه است، ارتباط نزدیکی دارند.

در مورد عربستان سعودی نیز این کشور از نفوذ فزاینده ترکیه در شهر قدس می‌ترسد، زیرا او را رقیب رهبری خود در جهان اسلام و نقش سنتی خود به عنوان محافظ فلسطینی‌ها می‌داند. عربستان نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در حمایت از مسلمانان فلسطین در بیت‌المقدس شرقی انجام داده است.

منبع کانال دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.