خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید| فرهنگ این قدرت را دارد که دین را به شکل خود درآورد؟

برشی از برنامه گفت‌وگو با ابوتراب طالبی؛

شب چهاردهم «سوره‌ی هفتگی» با حضور ابوتراب طالبی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، در این جلسه مطالب جدی و مهمی بیان و مطرح شد، در ادامه بخش مفصلی از قسمت های برگزار شده این نشست دوطرفه را خواهید دید.

به گزارش ردنا(ادیان نیوز)، دیانی: امروز گروهی داریم که معتقد است مثلا نهاد امامت جمعه باید پاسخگوی نیاز فرودستان، عدالت و مبارزه با فساد باشد. اگر نباشد از منظر او منکوب است. رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه در رسانه حاضر می‌شود و می‌گوید من نمی‌خواهم شکاف اجتماعی شود و به نوعی به کارکرد دیگری از این مسئله اشاره می‌کند. آیا دین اساسا پاسخگوی این تکثرها و تعارضات می‌تواند باشد؟

طالبی: ما یک دین نداریم دین های مختلف داریم. دین داری های متفاوت داریم. یک وقتی به کسی پیشنهاد کردم خطبه نماز جمعه کلان شهرها را در چهل سال گذشته تحلیل مضمون کند. تحولات این محتواها را با تحولاتی که در ساختارهای اقتصادی، سیاسی اتفاق افتاده است بررسی کنیم.

این خطبه‌ها کاملا بسته به شرایط و اقتضائات اجتماعی و سیاسی حکمرانان بوده. جاهایی گویا اقتضایشان این بوده به «عدالت» توجه بیشتر شود و یک جایی اقتضا می‌کرده که بگویند باید «مانور تجمل» حاکم باشد.

منبع Sooreh_tv4
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.