خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علل دین‌گریزی برخی افراد جامعه

استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد نشناختن درست دین را علت دیگر دین‌گریزی دانست و ادامه داد: متولیان دین، گزاره‌های آن را به‌درستی برای مردم تبیین نکرده‌اند، به‌همین دلیل باید این مسائل، توضیح داده شوند،

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد کم‌کاری برخی از متدینان را یکی از علت‌های دین‌گریزی برخی افراد در جامعه عنوان کرد و گفت: متدینان، دشمن را دست کم می‌گیرند و از طرفی نتوانسته‌اند ارزش‌های دینی را به زبان روز ارائه دهند، از سویی دیگر بزرگ شدن دنیا در معرض دید افراد یا حب دنیا باعث دین‌گریزی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید نادری در این گفت‌وگو با بیان اینکه دلایل مختلفی برای دین‌گریزی در سطح جامعه وجود دارد، اظهار کرد: در آیه ۶ سوره علق، اگر عدالت میان دو موضوع دین و دنیا صورت نگیرد، بین آنان تقابل صورت گرفته و یکی جای دیگری را می‌گیرد.

وی افزود: در آیات آغازین همین سوره نیز از کلمه «رب» استفاده شده که به‌معنای صاحب اختیار است که می‌تواند زیردست یعنی انسان را به کمال برساند، از آن‌جا که جنس انسان طغیان‌گر است، وقتی خود را بی‌نیاز از پروردگار ببیند، شروع به گردن‌کشی کرده و در برابر پروردگار می‌ایستد، در چنین حالتی وی اعتقاد دارد که از طریق عقل می‌تواند نیازهای خود را برطرف کند.

نادری یکی دیگر از دلایل فرار از دین را مشاهده رفتارهای خطای دیگران ارزیابی کرد و گفت: برخی از افراد جامعه به محض دیدن رفتار نادرست از سوی اقشار مذهبی جامعه در کل از دین فاصله می‌گیرند که کاملا اشتباه است، در پاسخ به این افراد باید گفت که هر انسانی ممکن است خطا کند، خطا نکردن تنها از سمت امام معصوم است، اما نباید خطای چند نفر از یک قشر را به پای همه آن گروه نوشت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نیاز درونی به دین و پروردگار در فطرت تمامی انسان‌ها نهفته شده است، یادآور شد: انسان می‌تواند با رجوع به قرآن و عقل که بزرگ‌ترین ابزار دست بشر است پاسخ سوالات را دریافت کند.

استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد نشناختن درست دین را علت دیگر دین‌گریزی دانست و ادامه داد: متولیان دین، گزاره‌های آن را به‌درستی برای مردم تبیین نکرده‌اند، به‌همین دلیل باید این مسائل، توضیح داده شوند، از طرفی دشمنان آموزه‌های دین را به‌صورت قطعه قطعه در نظر مردم جلوه می‌دهند و همین مسئله باعث شبهه‌افکنی می‌شود، در صورتیکه باید آیات و روایات را همراه با هم توضیح داد.

وی کم‌کاری متدینان را علت دیگر دین‌گریزی عنوان و اظهار کرد: متدینان، دشمن را دست کم می‌گیرند و از طرفی نتوانسته‌اند ارزش‌های دینی را به زبان روز ارائه دهند، از سویی دیگر بزرگ شدن دنیا در معرض دید افراد یا حب دنیا باعث دین‌گریزی می‌شود، زیرا در چنین وضعیتی انسان به دین به چشم یک مانع نگریسته و هر آن‌چه را که مربوط به آن است را مانع تلقی می‌کند.

نادری با اشاره به موضوع رنج در دنیا، تصریح کرد: فلسفه رنج‌ها به‌درستی در دنیا تبیین نشده است، در ابتدا باید این بحث را تبیین کرد که اصل در دنیا بر سختی کشیدن یا لذت بردن است؟ جوانان امروز معتقدند که باید تنها از زندگی لذت ببرند، بنابراین دین را مانع لذت بردن خود می‌دانند، در آیه چهار سوره بلد خداوند فرموده که انسان در سختی آفریده شده، این سختی‌ها به منزله رشد انسان است، انسان برخلاف بقیه حیوانات استعداد دارد، اما این استعدادها غیرفعال هستند و نظام هستی بدین صورت  بوده که انسان باید برای شکوفایی استعدادهای خود سختی بکشد و در محدودیت است که یک‌سری از توانایی‌ها شکوفا می‌شوند، نکته حائز اهمیت آن است که در مرحله نخست باید سختی‌ها به‌صورت هوشمندانه پذیرفته شوند تا مسیر حرکت شیرین شود.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: گاهی مقایسه بین زندگی افراد دیندار و بی‌دین دلیل دیگری برای دین‌گریزی است، اول باید بررسی کرد که اگر وضعیت و شرایط اقتصادی عده‌ای از مسلمانان بد است، به‌دلیل دین آنان نیست و در این مهم، کم‌کاری و یا بی‌عدالتی صورت گرفته، از سویی دیگر نیز باید دید که آیا همه جوانب زندگی افراد بی‌دین بدون مشکل و سختی است یا خیر؟ آن‌گاه می‌توان نظر دقیق‌تری در این موضوع بدست آورد.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.