خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش ایران به اظهارات احمد شهید

به گزارش ادیان نیوز، عضو هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه به سخنرانی احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل واکنش نشان داد و گفت وی با وجود تعاملات مثبت از سوی ایران، هرگز به این موارد اشاره‌ای نکرده است.
«فروزنده ودیعتی» پس از اظهارات احمد شهید در سازمان ملل، به شدت از گزارش جهت‌دار وی انتقاد کرده و گفت این گزارش با انگیزه‌های سیاسی تهیه شده و بی‌پایه و اساس است.
وی با بیان اینکه هدف از اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی، «ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی» است، گفت گزارش شهید از سوی «سیاست خارجی برخی کشورهای خاص» طراحی شده و هدف نهایی آن افزایش هراس از ایران و اسلام است.
خانم ودیعتی با رد ادعاهای شهید مبنی بر تبعیض جنسیتی در ایران، گفت: «ما به تلاش‌های خود برای ارتقا حقوق بشر ادامه می‌دهیم، آن هم نه به واسطه قطعنامه‌ها و احکامی که با انگیزه سیاسی صادر می‌شود، بلکه به دلیل خواست مردم و دولت.»
شهید روز دوشنبه هم طی نشستی در نیویورک (اینجا) بار دیگر به تکرار ادعاهای خود در مورد وضعیت داخلی ایران پرداخت و تهران را به نقض حقوق بشر متهم کرد.
وی این هفته گزارش تازه‌ای را منتشر کرده که مانند دفعات گذشته مملو از اتهامات ثابت‌نشده علیه جمهوری اسلامی ایران است. شهید در نشست روز دوشنبه که توسط گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر برگزار شده بود، دولت ایران را به «عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی» متهم کرد و مدعی شد که ایران با وجود نمایش جنبه‌های مثبت در مذاکرات هسته‌ای، تمایلی به صحبت در مورد مسائل حقوق بشری ندارد.
شهید در این نشست بار دیگر از ادامه اجرای مجازات اعدام، که ایران اعلام کرده است بخش اعظم آن مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است، ابراز نگرانی کرد. در هفته جاری آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی نیز از اجرای یک حکم قصاص در ایران ابراز نگرانی و آن را محکوم کرده بودند.
این در حالی است که ایران همواره اعتراض خود به شیوه نادرست گزارش‌نویسی آقای شهید را اعلام کرده است. محمد جواد لاریجانی رئیس دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، یکشنبه شب در واکنش به گزارش تازه گزارشگر سازمان ملل، گفت: «موضع گیری علیه قصاص دشمنی با قرآن است و این حکم الهی کاملا خصوصی بوده و ارتباطی با دولت ها ندارد.»
وی همچنین تصریح کرد که مشکل اساسی ایران با سازمان ملل، در مسئله گزارشگری موضوعی و انتخاب گزارشگر وی‍ژه است. به گفته آقای لاریجانی، گزارشگر کنونی حتی در چارچوب استانداردهای سازمان ملل نیز عمل نمی‌کند و به همین جهت تهران مشکل جدی با وی دارد.
دبیر کمیته ویژه حقوق بشر ایران تصریح کرد که گزارش‌نویسی باید بر اساس شیوه غربالگری صورت گیرد، به این معنی که در کنار اتهامات، باید پاسخ‌های ایران نیز در گزارش گنجانده شود، در حالی که آقای شهید بدون توجه به این مسئله، تمامی ادعاها را ثابت‌شده پنداشته و در گزارش قید می‌کند.
احمد شهید بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وزیر خارجه مالدیو بوده است. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر ایران، منصوب شد.
گزارش روز سه‌شنبه آقای شهید با واکنش نمایندگان شماری از کشورها از جمله روسیه، چین، ونزوئلا و کوبا مواجه شد که گزارش وی را بی‌پایه و اساس خوانده و از نحوه گزارش‌نویسی وی انتقاد کردند. در مقابل، همانطور که انتظار می‌رفت، نمایندگان آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به تمجید از گزارش شهید پرداختند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.