خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وهابیت با پول سعودی تقویت می‌شود/ اختلافات امروز ما با غرب سیاسی است

به گزارش خبرنگار ادیان نیوز؛ حجت‌الاسلام و المسلمین  سید ابوالحسن نواب با حضور در میان جمعی از اصحاب رسانه از کشور دانمارک به سوالات آنان، چالش‌های پیرامون گفتگوی ادیان و مذاهب و نیز حقوق زنان در ایران و اسلام پاسخ داد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به سوالی درباره مصادیق مشکلات بشری که دانشگاه ادیان و مذاهب در بیانیه رسالت خود، کاهش آن را هدف قرار داده است؛ گفت: تاریخ بشریت شاهد صدها جنگ با ریشه دینی و مذهبی در قرن گذشته بوده است که هر یک به نوبه خود بر آلام جامعه انسانی افزوده‌اند. من در صحنه و بطن و متن برخی از این جنگ‌ها حضور داشته‌ام و از نزدیک شاهد خسارات مادی و معنوی و ویرانی‌ زندگی‌ها بوده‌ام حتی در یکی از این جنگ‌ها در بوسنی و هرزگوین برادر خود را از دست داده‌ام. درصد بسیار بالایی از این جنگ‌ها و دیگر مشکلات ناشی از فهم بد انسان‌ها  از یکدیگر و عدم شناخت صحیحی است که پیروان ادیان مختلف نسبت به هم دارند و گرنه به عنوان مثال شما برادران و خواهران مسیحی من هستید و چرا باید با شما در جنگ باشم؟

وی تاکید کرد: بدفهمی‌ها تنها عاملی است که ما را به جنگ با با یکدیگر ترقیب می‌کند. چون دشمنان بشریت و رسانه‌هایشان ما را نادرست و به دور از واقع به یکدیگر معرفی کرده‌اند. به نظر من امروزه و در چنین شرایط و اوضاعی که جهان با آن روبه‌رو است، آموزش‌‌های مربوط به ادیان ضروری‌ترین نیاز به شمار می‌رود و بنابر ضرب‌المثلی ایرانی از نان شب نیز واجب‌تر است. اینکه کاهش آلام بشری از رسالت‌های اصلی این دانشگاه است اشاره به پی‌گیری و حرکت در جهت رفع این ضرورت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در پاسخ به وضعیت اختلافات و چالش‌های دینی بین ایران و غرب، خاطرنشان کرد: اختلافات امروز ما با غرب ریشه دینی ندارد، بلکه سیاسی است. عمده مشکلات ما که در دسته اختلافات دینی محسوب می‌شود مربوط به اختلافاتی است که  درون خانواده اسلام و  در بخش مذهبی وجود دارد و متاسفانه روندی افزایشی دارد.  که البته این اختلافات درون خانواده مسلمانان ناشی از سیاست‌های غرب است.

وی در ادامه توضیح داد: کشور شما دانمارک، استعمارگر نیست ولی کشورهای دیگری با اهدافی به گسترش اختلاف درون خانواده اسلام و توسعه درگیری‌ بین آنان می‌پردازند و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای مسیر رسیدن به اهداف استعماری خود را کوتاه و نزدیک کرده‌اند. به عنوان نمونه همه ما می‌دانیم که داعش یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در جهان اسلام است. خانم هیلاری کلینتون در کتاب خود رسما آورده است که ما داعش را در سرزمین سینا ایجاد کردیم. بنابراین خودشان معترف هستند که عامل ایجاد داعش بوده‌اند و این در تالیفات آنان موجود است و نسبتی نیست که ما به ناروا داده باشیم. دشمنان جامعه اسلامی با چنین روشی راه خود را نزدیک کرده‌اند و به جای این‌که به طور مستقیم با ما مسلمانان بجنگند و برای نابودی‌مان تلاش کنند، خود ما را با یکدیگر درانداخته‌اند.

موسس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به سوال از راه‌حل‌هایی ممکن برای حل اختلافات مذهبی گفت: ما در دو میدان تلاش می‌کنیم، گفتگوی بین ادیان مختلف و علاوه بر آن گفتگو میان پیروان مذاهب اسلامی درون خانواده اسلام؛ و هر دو این دو فاعلیت را با هم پیش می‌بریم و باید گفت پیشرفت گفتگوها در داخل خانواده سرعت بیشتری دارد. به عنوان مثال در ایران ۱۰ میلیون سنی زندگی می‌کنند که دانشگاه ادیان ارتباط و گفتگوی هر روزه با آنان را حفظ کرده است و حضور صدها دانشجو از اهل سنت نمونه‌ای از کوشش در جهت کاهش اختلافات و بهبود روابط است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در پاسخ به سوالی درباره اختلاف با وهابیت توضیح داد: ما با وهابیت هم مشکل دینی داریم و هم مشکلات سیاسی، ولی اگر سیاست دست حمایت خود را از پشت وهابیت بردارد؛ بسیاری از چالش‌ها را می‌توان با گفتگو حل و فصل کرد.  امروز وهابیت با پول عربستان سعودی تقویت می‌شود و اهداف خود را پیش می‌برد هر چند دولت سعودی ادعا دارد که به صورت رسمی از وهابیت حمایت نمی‌کند ولی واقعیت آن است که تجار، ثروتمندان و شرکت‌های سعودی به آن‌ها کمک‌های مفصل مالی ارائه می‌کنند و حکومت عربستان می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند و با رعایت قوانین پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوئی گامی موثر در حل بسیاری از مشکلات بردارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش زنان در جامعه ایرانی و این‌که آنان نمی‌توانند به سطوح عالی رهبری برسند، تشریح کرد: این محدودیت در کشور ما و در قوانین ایران وجود دارد و به نظر من بعید است که با مشکلات فقهی مواجه باشد ولی در حال حاضر چنین مساله‌ای پذیرش اجتماعی ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب افزود: من تمایل به گسترش نقش زنان در جامعه ایران دارم و معتقدم که حضور آنان در امور حکومتی می‌تواند مانع از وقوع بسیاری از جرائم اداری، مالی و اقتصادی شود؛ تجربه برخی کشورها در این زمینه قابل مشاهده است و علاوه بر آن به نظر من، طبیعت و ذات زنان به دور از دزدی و جرائم مالی دیگر است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان و در واکنش به اظهارات یکی از مهمانان که دانشگاه ادیان و مذاهب را از فرستادن دانشجو به خارج از کشور به دلیل امکان منحرف شدن آنان از مسیر حقیقت؛ منع می‌کرد؛ گفت: خود من بیش از۶۰۰ سفر خارجی داشته‌ام و این سفرها اندکی نیز باورهای مرا تغییر نداده است. مبانی دینی و فکری مسلمانان آن‌ مقدار ضعیف نیست که این‌گونه و با این سرعت تغییر کند. کشور ما اگر چه در برخی نظام‌بندی‌ها و سیستم‌های اداری ضعیف و شاید عقب‌تر از کشورهای توسعه یافته‌باشد ولی در مبانی و ریشه‌های فکری، اندیشه ما از هماهنگی کاملی برخوردار است  و اختلافات ما نیز با غرب از یک نقطه آغاز می‌شود آنان انسان‌گرا هستند و ما خداگرا هستیم و در پناه همین اعتقاد به اصالت خداوند خود را نیز موظف به رعایت اخلاق، وجدان، انسانیت و احترام به حقوق دیگران می‌دانیم. این ریشه‌های فکری و اعتقادی چیزی نیست که با اقامت و یا مهاجرت به دنیایی دیگر از بین برود و نابود شود./

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.