چندین هزار سال پیش عدهای از پیامبران الهی به سرزمین ایران و عراق آمدند تا به اذن خدا، انسانها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ۱۲۴هزار پیامبر از طرف خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدند که در قرآن اسم ۲۵ تن از آنها ذکر شده است و در چندین هزار سال پیش عدهای از پیامبران الهی به سرزمین ایران و عراق آمدند تا به اذن خدا، انسانها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند.
و هریک شجره نامه و نسب نامه مشخص و معتبری دارند.در کشور ایران در ۱۵ استان کشور ۳۳ پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند. کشور عراق همانطور که مدفن خاندان عصمت و طهارت است مدفن ۱۴ تن از پیامبران الهی نیز هست.
کدام یک از پیامبران الهی در عراق مدفون هستند؟
کشور عراق از دیر باز سرزمینی مقدس بوده است وهمانطور که مدفن خاندان عصمت وطهارت است مدفن تعدادی از پیامبران الهی نیز میباشد در ادامه به ذکر نام این پیامبران خواهیم پرداخت.
قبر حضرت آدم و حضرت نوح
حضرت آدم اولین پیامبر الهی و حضرت نوح نبی در شهر نجف اشرف در جوار مضجع شریف حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام دفن هستند چنانچه ما در زیارت نامه ی حضرت امیر میخوانیم :
«السلام علیک یا مولای و علی ضجیعیک آدم و نوح»
قبر حضرت شیث هبت الله
شیث سومین فرزند آدم و حوا است کلمه ی شیث کلمه ای سریانی به معنای بخشش یا هدیه است چون خداوند متعال حضرت شیث را پس از کشته شدن هابیل در ۱۳۰ سالگی به حضرت آدم عطا فرمود در زبان عربی اورا هبت الله می نامند.
حضرت شیث ۹۱۲ سال عمر کرد و صاحب فرزندان بسیاری شد که مزار این پیامبر الهی در شهر موصل است.
البته قبر دیگری نیز در کشور لبنان به ایشان منسوب است و شهری به نام ایشان پیرامون مرقد وی است.
قبر حضرت ایوب
حضرت ایوب که به صبر معروف است در منطقه ی رارنجیه در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر حله دفن شده است گویند خداوند متعال نعمات فراوانی را به وی داد آن گاه یک به یک از او باز ستاند و خودش نیز به مرض مبتلا شد و بیش از چهل سال اینگونه زیست و خدارا شاکر بود و صبر کرد که صبر بیش از حد او ضرب المثل شد خداوند سلامتی و نعمت را به او برگرداند حضرت ایوب ۹۳ سال عمر کرد.
قبر حضرت هود و حضرت صالح
قبر این دو پیامبر بزرگوار در قبرستان وادی السلام واقع در شهر نجف اشرف است که این مقام را مرحوم علامه سید مهدی بحرالعلوم نمایان کردند.
قبر حضرت یوشع نبی
حضرت یوشع نبی فرزند یوسف ابن یعقوب ابن ابراهیم خلیل الله مزارش در منطقه عطیفیه بغداد نزدیک مسجد براثا قرار دارد.
قبر حضرت ذو الکفل نبی
مرقد جناب ذو الکفل در چند کیلومتری شهر کوفه در ساحل فرات و در شهر کفل است و کنار آن مسجد تاریخی نخیله قرار دارد.
این شهر در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی نجف اشرف قرار دارد و نام خود را هم از پیامبر ذوالکفل گرفته استنام اصلی این پیامبر یهوداست و چون قوم یهود را کفالت کرد و از دست بابلیان نجات داد به او لقب ذو الکفل دادندیهودا بزرگ ترین فرزن حضرت یعقوب همان کسی است که وقتی برادرانش خواستند یوسف را بکشند پیشنهاد داد که او را در چاه بیاندازند و این گونه بود که یوسف را از مرگ نجات داد.
قبر حضرت دانیال نبی
برای جناب دانیال نبی حداقل ۳ مزار ادعا شده است:
۱- در شهر شوش معروف به شوش دانیال
۲- در شهر موصل مرکز استان نینوای عراق در منطقه ای به نام قلیعات و در محله ی ای به نام حی الدواسه
۳- در شهر کرکوک مرکز استان کرکوک
قبر حضرت سلیمان ابن داوود
در منطقه ی دیر بصره مرقدی وجود دارد که گویا امامزاده است که در بین مردم آن شهر بیشتر به سلیمان ابن داوود شهرت دارد تا سلیمان نبی اما بر اثر تشابه اسمی برخی تصور کرده اند این قبر سلیمان پیامبر است در صورتی که قبر سلیمان نبی در اورشیلم است
قبر حضرت یونس نبی
یونس در زبان عبری به معنی کبوتر است او از پیامبران بنی اسرائیل است او مردم نینوا را به خدا پرستی دعوت کرد ولی آنان بر طغیان خود افزودند حضرت یونس نیز نفرینشان کرد و از میان قوم بیرون آمد اما آن قوم با مدشاهده ی عذاب الهی توبه کردند و عذاب از انان برداشته شد اما حضرت یونس سوار کشتی شد و در دهان ماهی بزرگی گرفتار شدو پس از مناجات با خداوند متعال از دهان ماهی بیرون آمد و دوباره برای پیامبری به نینوا برگشت این بار مردم دعوتش را پذیرفتند قبرحضرت یونس در شهر موصل مرکز استان نینوا از استان های شمالی عراق بر فراز تپه ای قرار دارد
قبر حضرت عزیر ابن سرحیا
مرقد مطهر حضرت عزیر ابن شرحیا یا سرحیا از انساب هارون برادر حضرت موسی در کنار شاخه ای از نهر دجله است.
این بارگاه در محله قلعه صالح و در منطقه ای به نام خود ایشان( ناحیه العزیر) قرار دارد.
ناحیه العزیر حدود ۷۰ کیلومتر با شهر عماره مرکز استان میسان فاصله دارد.
قبر حضرت ناحوم نبی
ناحوم یکی از پیامبران یهود است مرقد وی در شهر قوش شمال استان نینوا است.
قبر حضرت جرجیس نبی
در شهر شام پادشاه بت پرستی وجود داشت به نام ( داذانه) خداوند حضرت جرجیس پیغمبر را به سویش فرستاد جرجیس پادشاه را نهیب زد که غیر خدا را عبادت نکن و پادشاه دستور داد جرجیس را زندانی و شکنجه ی بسیار کنند اما با همه ی شکنجه های وحشتناک جرجیس کشته نشد.
شکنجه های وحشتناک را باها و بارها تکرار کردند اما پدشاه زمان با کمال تعجب می دید که به خواست خداوند جرجیس نبی صحیحی و سالم باز گشته و مجددا به نصیحتش میپردازد بار ها جرجیس به روش های مختلف کشته شد اما باز هم به امر خداوند جرجیس زنده می شد و باز برای تبلیغ الهی نزد پادشاه می رفت.برای اخرین بار گردن جناب جرجیس را زدند که یکباره به عذاب الهی دچار شدند.
مقبره ۳۳ پیامبر مدفون در ایران کجاست؟
در کشور ایران در ۱۵ استان کشور ۳۳ پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند.که اسامی آنان را در ادامه آورده ایم.
آذربایجان شرقی
۱. حضرت جرجیس (ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ. گلفرخ، کلید داغی
۲. حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند
۳. ارمیای نبی (ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه
اصفهان
۱. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
۲. حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا
۳. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۴. حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۵. حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان
تهران
۱. حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
خراسان رضوی
۱. شعیب پیغمبر (ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج
خراسان شمالی
۱. حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب
زنجان
۱. حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار
سمنان
۱. پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان
۲. ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
۳. حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران
۴. حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن
۵. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش
فارس
۱. شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
۲. نوح نبیالله (ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجتآباد
قزوین
۱. چهار انبیاء (ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه
۲. ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
۳. خضر (ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان
۴. سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا
گلستان
۱. صالح پیغمبر (ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
۲. حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ. روستای صحنه علیا
لرستان
۱. داوود پیغمبر (ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر
مرکزی
۱. اشموئیل نبیالله (ع) شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر
همدان
۱. حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
۲. حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین
خوزستان
۱. حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی
۲. دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
مازندران
۱. ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور
۲. دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ. دانیال
زندگینامه شش تن از پیامبران که در ایران دفن شده اند
حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار
حضرت قیدار نبی (ع) به عنوان جد سیام حضرت محمد (ص) یاد میشود. همچنین در کتاب تاریخ یعقوبی اینگونه آمده است که حضرت اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگترین آنها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد رامگاه حضرت قیدار نبی (ع) فرزند حضرت اسماعیل و نوه حضرت ابراهیم خلیلاله به قیدار مشهور شده است.
حضرت لوط (ع): شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
ضرت لوط (ع) برادر زاده حضرت ابراهیم (ع) بوده که برای تبلیغ و هدایت مردم شهر “سدوم” وارد این شهرمی شود. اما پس از سالها دعوت و هشدار به مردم برای ترک عمل شنیع لواط از طرف خدا فرمان میگیرد که قوم خود را ترک کند، زیرا به این قوم عذاب نازل میشود.
مزار حضرت لوط نبی (ع) در روستای پیغمبر، واقع در شهرستان رباط کریم تهران قرار دارد، اکنون که این پیامبر عظیمالشان در نزدیکی پایتخت جهان اسلام آرمیده، در قرآن کریم نام حضرت لوط (ع) ۲۷ بار آمده است؛ همچنین در نسخههای تورات موجود ۳۲ بار، در زبور داوود ۱ بار، در انجیل لوقا ۳ بار و در انجیل برنابا ۱ باراسم ایشان مطرح شده است.
در تاریخ وارد شده است لوط بن هاران بن تارح (ع) لوط (ع) پسرخاله ابراهیم (ع) و برادر ساره همسر ابراهیم (ع) بود؛ وی با حضرت ابراهیم عازم شهر اردن شدند و خدای متعال او را به پیامبری اهل موتکافات برگزید. لوط (ع) به شهر سدوما آمد و مردم آن دیار را به خداپرستی دعوت کرد. از امام باقر (ع) نقل شده است: حضرت لوط (ع) در میان قوم بنی اسراییل ۳۰ سال سکونت کرد و آنها را به سوی خدا دعوت کرد.
دانیال نبی (ع): شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
حضرت دانیال نبی (ع)، از جمله پیامبران بنی اسراییل در قرن هفتم قبل از میلاد است که نسل ایشان به داوود پیامبر (ع) میرسد. ایشان که دارای کتاب آسمانی است، در کودکی، پدر و مادر خود را از دست داد و زنی عابده پرورش و تربیت او را به عهده گرفت. دانیال نبی (ع) در زمان خود به خاطر داشتن هوش و استعداد فراوان توجه بزرگان و پادشاهان بسیاری را به خود جلب کرد. کتاب دانیال در ۱۲ فصل شامل خاطرات، رویاها، خوابهای دانیال نبی و به زبان عبری است. نکته جالب توجه در این کتاب اشاره به ظهور منجی آخرالزمان است.
حیقوق نبی (ع): شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
حیقوق نبی (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنیاسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بوده است. نام پدرشان یشوعالیت و نام مادرشان شونامیت بوده است. ایشان بعد از شعیای نبی (ع) مبعوث گردیده و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) معاصر بوده است. این پیامبر الهی در زمان خودش نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت المقدس کنونی) بوده است و به همین جهت دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است و نام ایشان در کتاب تورات عهد عتیق که برای یهودیان بسیار معتبر است، ذکر شده است.
در کتاب «قاموس المقدس» آمده است: حیقوق به معنای کسی که در بغل کشیده شده میباشد و او یکی از دوازده پیغمبرغیر اولوالعزم است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت که در طفولیت به علت مریضی از دنیا رفت و حضرت الیاس (علیه السلام) او را بغل گرفت و دعا کرد و از خداوند حیات و زندگی وی را طلب نمود و او زنده شد.
حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
یکی از پیامبران بنیاسرائیل است که نسبتش به حضرت یعقوب میرسد. محل سکونت ایشان در بیتالمقدس بوده و قبل از حضرت زکریا به رسالت مبعوث شدند. حضرت شعیا (علیه السلام) از پیامبران مبعوث بر بنی اسرائیل است.
نام آن حضرت در قرآن نیامده، ولی در انجیل برنابا و انجیل متی مرقس و انجیل لوقا و انجیل یوحنا از او به عنوان «اِشْعیاه پیغمبر» یاد شده است. در مجموعه کتاب مقدس، کتابی به نام «کتاب اِشعیاه پیغمبر» وجود دارد و در آن الهامات خداوند بر حضرت شعیا (علیه السلام) به تحریر درآمده است. آن حضرت در قرن ۸ ق. م. در سرزمین فلسطین به نبوت رسید و مدت ۴۰ سال به هدایت قوم بنی اسرائیل مشغول بود.
ارمیا (ع): شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
ارمیا ابن-حلقیّا از پیامبران یهود در قرن ۶-ـ-۷ قبل از میلاد بوده که در قرآن به-طور صریح از او نامى به-میان نیامده است؛ ولى منابع تاریخى و تفسیرى و روایى در ذیل برخى آیات از او یاد-کرده-اند (بقره/۲، ۲۴۳، ۲۴۶ و ۲۵۹؛ اسراء/۱۷، ۴-ـ-۷؛ انبیاء/۲۱،۱۱) که عمده این یادکردها درباره برخى حوادث سیاسى و اجتماعى یهود است.
در دوره ارمیا، پیامبران دروغین بسیارى نیز حضور داشتند و این سبب مى-شد تا مردم در ادّعاى او با دیده تردید بنگرند؛ امّا سرانجام متألّهان یهود در بازگشت از تبعید بابل تصمیم گرفتند او را از پیامبران الهى برشمرده و افزون بر سخنانش، تاریخ زندگى او را نیز در تورات به-صورت پیامبرى الهى درج کنند.
کتاب ارمیا یک بار به-وسیله شاگردش باروک، تدوین یافته، در بیت ایل در حضور مردم بر همگان خوانده شد؛ ولى پادشاه یهویاقیم از آن سخنان ناخشنود شد و آن صحیفه را پاره پاره کرد؛ آن گاه او با همیارى باروک به نگارش دوباره آن پرداخت.