اصل اشکال:
شیعیان کربلا زیارت کربلا را و خود کربلا را بر سایر مکان ها برتری می دهند تا جایی که حتی می گویند کربلا از کعبه بالاتر است و مردم را از کعبه روی گردان و به سمت کربلا روانه می کنند
الف: شیعه و کعبه
یکی از مسائلی که ابتدای این سخن پیش می آید این است که برخی از مستشکلین وهابی مسئله را بگونه ای نشان می دهند که شیعه حج را نیز قبول ندارد. اما این مسئله زمانی که به منابع رجوع می کنیم برملا می شود
اگر کسی استطاعت داشته باشد و به حج نرود به مرگ یهودی و نصرانی مرده است
…..فَلْیَمُتْ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّا
هر کس بمیرد و بدون موانع مانند: موانع قهرى، عوارض جسمى و بسته شدن راه توسط ستمگرى، به حج خانه خدا نرفته باشد، به سیرت یهود و نصارى خواهد مرد.
الأصول من الکافی،ج۴، ص ۲۶۸
از امام جعفر الصادق علیه السلام در حدیثى پیرامون شرایع دین آمده است کهفرمود:
“وَحَجُّ الْبَیْتِ وَاجِبٌ عَلى مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً، وَهُوَ الزّادُ وَالراحِلَهُ مَعَ صِحَّهِالْبَدَنِ، وَأَنْ یَکُونَ لِلْإِنْسَانِ مَا یَخْلِفُهُ عَلى عِیَالِهِ، وَمَا یَرْجِعُ إِلَیْهِ بَعْدَ حَجِّهِ”.
“حجّ خانه خدا واجب است بر هر که استطاعت آن را داشته باشد
اینگونه روایات و مطالب مراجع شیعه خودش این ادعا را باطل می کند که شیعه از حج کعبه روی گردان است و….
ب: آیا اهل سنت و وهابیت مکه را بالاترین جا می دانند؟
مستشکل وهابی و گاها اهل سنت زمانی که به شیعه اشکال وارد می کنند چنین مقدمه درست می کنند که آیا می شود جایی از کعبه که قبله مسلمین باشد بالاتر باشد؟
زمانی که به منابع اهل سنت مراجعه می شود مشاهده می کنیم روایات و نظریات علمای اهل سنت فرق دارد. گروهی مدینه را بر مکه برتری می دهند
والمدنیون المدینه أفضل من مکه واختلف البغدادیون وأهل البصره فی ذلک فطائفه تقول مکه وطائفه تقول المدینه
التمهید لما فی الموطا ج۶ص۱۸
استدل بعض الناس على أن المدینه أفضل من مکه بدعاء الرسول
شرح صحیح البخاری لابن بطال ج۴ص۵۴۴
اما برخی از فرق فقهی اهل سنت هم مدینه را بر مکه برتری داده اند
وقال مالک الْمَدِینَهُ أَفْضَلُ من مَکَّهَ وَاحْتَجَّ مُقَلِّدُوهُ بِأَخْبَارٍ ثَابِتَهٍ
المحلی ج۷ص۲۷۹
پس روشن شد این ادعا که گفته شود کعبه در همه ابعاد از همه جا بالاتر است حتی توسط خود علمای اهل سنت هم رد شده است
اما مسئله زمانی جذاب می شود که شاگرد ابن تیمیه یعنی ابن قیم جوزیه این مسئله را باز می کند و توضیح می دهد:
قال ابن عقیل سألنی سائل أیما أفضل حجره النبی الکعبه فقلت إن أردت مجرد الحجره فالکعبه أفضل وإن أردت وهو فیها فلا والله ولا العرش وحملته ولا جنه عدن ولا الأفلاک الدائره لأن بالحجره جسدا لو وزن بالکونین لرجح
ابن عقیل می گوید. کسی از من پرسید که: حجره پیامبر بالاتر است از حیث مقام و منزلت یا کعبه؟
پس در جوابش گفتم:
اگر حجره به تنهایی باشد همانا که کعبه بالاترست. اما اگر منظورت حجره و آن چیزی که در آن است باشد حجره بالاتر است. بخدا که نه کعبه نه عرش و نه جنت عدن و نه افلاک به آن نمی رسند زیرا در حجره جسدی است (جسد رسول الله) که اگر در برابر کونین هم قرار بگیرد بالاتر است
بدائع الفوائد ج۳ص۱۰۶۵- دار عالم الفوائد
آری حجره رسول الله چون جسد رسول الله در آن است از کعبه و… بالاتر است
در روایات صحیح اهل سنت می باشد که رسول الله فرمودند:
«حسین منی ، وأنا من حسین ، أحب الله من أحب حسینا حسین سبط من الأسباط » « هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه »
مستدرک حاکم نیشابوری ج۱۱ص۱۳۷
در چاپ دیگر همین کتاب که با تعلیق ذهبی هم می باشد چنین آمده است
تعلیق الذهبی قی التلخیص : صحیح
مستدرک حاکم نیشابوری ج۳ص۱۹۴
آقایان اهل سنت آیا مالک و طرفدارانش که مدینه را از کعبه بالاتر می دانند از حج و کعبه روی گردان هستند!! چگونه انها که مدینه را برتر می دانند روی گردان نیستند از حج. ولی شیعه چون می گوید کربلا بالاتر از کعبه هست روی گردان هست!!
ج: مقام کربلا نزد شیعه
علامه مجلسی روایتی را در بحارالانوار در مقام و منزلت کربلا ذکر می کند که یکی از فقرات این روایت که علت برتری کربلا می باشد این سخن است
فَأَکْرَمَهَا وَزَادَهَا بِتَوَاضُعِهَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَأَصْحَابِهِ
خداوند بواسطه حسین و اصحابش این مکان را تکریم کرده است
بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج ۹۸ ص ۱۱۰
تربت کربلا تربتی است که خدا در آن شفا قرار داده است
خوردن خاک نزد علمای شیعه حرام است مگر تربت و خاک کربلا
شهید ثانى در شرح لمعه متن شهید اول را اینگونه نقل کرده است:
(الرابعه یحرم الطین) بجمیع أصنافه (إلا طین قبر الحسین علیه السلام) فیجوز الاستشفاء منه (لدفع الأمراض) الحاصله (بقدر الحمصه) المعهوده المتوسطه (فما دون).
چهارم، خوردن انواع خاک حرام است؛ مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام. پس جهت استشفاء از آن براى دفع امراض به اندازه یک نخود متوسط جائز است.
الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج ۷، ص ۳۲۶
اما برخی از این روایات:
حَدَّثَنِی أَبِی ره عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ یُونُسَ بْنِ رَفِیعٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ عِنْدَ رَأْسِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام لَتُرْبَهً حَمْرَاءَ فِیهَا شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ.
به نقل یونس بن ربیع امام صادق علیه السلام فرمود: نزد سر مبارک حسین بن على علیهما السّلام تربت قرمزى است که در آن شفاء هر دردى غیر از مرگ مىباشد
کامل الزیارات، ص ۴۶۸
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ فِی طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام الشِّفَاءُ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَهُوَ الدَّوَاءُ الْأَکْبَرُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: در تربت قبر امام حسین علیه السّلام شفاء هر دردى بوده و آن دواء اکبر مىباشد.
مصباح المتهجد، ص ۷۳۲
زائر حسین و قیامت:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَهَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ لِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَضْلًا عَلَى النَّاسِ قُلْتُ وَمَا فَضْلُهُمْ قَالَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ قَبْلَ النَّاسِ بِأَرْبَعِینَ عَاماً.
عبد اللَّه بن زراره، مىگوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که مىفرمودند:
در روز قیامت براى زوّار حسین بن على علیهما السّلام بر سایر مردم فضیلت و برترى است. عرض کردم: فضیلت شان چیست؟ فرمودند: چهل سال قبل از دیگران وارد بهشت میشوند در حالى که مردم در حساب و موقف مىباشند.
کامل الزیارات، ص ۲۶۲
تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۱۴، ص ۴۲۵
روایات در فضیلت کربلا در منابع شیعه بسیار مفصل است که در این مجال نمی گنجد
برای مطالعه و آشنایی بیشتر با این روایات می توانید از کامل الزیارات و بحار الانوار ج۹۸ استفاده کنید.
منبع: گفتگو آرام میان شیعه و سنی