خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مگس هایی که بر روی آنتن تلویزیون می نشینند!

به گزارش ادیان نیوز، نقد منصفانه یکی از چالش‌هایی است که در شرایط فعلی جامعه با آن روبرو هستیم. بسیار دیده می‎شود که در نقد یک اثر هنری، نقد عملکرد یک مقام مسئول، نقد فعالیت‌های یک سازمان و… از حدود خارج می‎شویم و دچار مبالغه می‎شویم.
 
از دیگر سو عده‌ای تصور می‎کنند که انتقاد به معنی اشکال کردن است! این گروه افراد تصور می‎کنند که در نقد، تنها باید نقاط ضعف را نگاه کرد و نه نقاط قوت را! بنابراین وقتی پای نقد آن‌ها بنشینیم احساس خوبی پیدا نمی‎کنیم. چراکه این افراد تنها بر روی نقاط ضعف هر چیز دست می‎گذارند و گویی اصلاً نقاط قوت به چشمشان نمی‌آید؛ و این یعنی سیاه نمایی. این نوع رفتار را می‎توان «مگس صفتی» دانست! چراکه مگس حشره‌ای است که تنها بر روی ناپاکی‌ها می‎نشیند.
 
چنانکه امام صادق (ع) فرمودند: «افراد زبون و فرومایه مانند مگس روی ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها می‌نشینند و دنبال کارهای زشت و عیوب مردم هستند و خوبی‌های آنان را نادیده می‌گیرند، همان‌طور که مگس دنبال نقاط فاسد بدن می‌گردد و مواضع صحیح و سالم را ترک می‌کند»(سفینه البحار۲۹۵ ج۲). 
 
یکی از نهادهایی که درسال های اخیر همواره زیر تیغ نقادان مطبوعاتی قرارگرفته است، سازمان صداوسیماست. بسیار دیده می‎شود که در یک پایگاه خبری یا در یک مجله یا روزنامه، نقد یک‌سویه و جانب‌دارانه‌ای نسبت به این نهاد صورت می‎گیرد که متأسفانه مصداق همان مگس صفتی است. 
 
باید قبول کنیم که در سال‌های اخیر بیش از آنکه بخواهیم نقاط قوت عملکرد سازمان صداوسیما را ببینیم، نقاط ضعف را دیده‎ایم. صداوسیما در سال‌های اخیر، همواره و همواره زیر تیغ تیــز منتقدان راست و چپ بوده است؛ و منتقدان طوری نقد کرده‌اند که توگویی با یک رسانه‎ی ضدانقلاب و معاند روبرو هستند! 
 
عده‌ای هم خودخواهانه توقع دارند که صداوسیما تنها برنامه‌هایی مطابق سلایق آن‌ها پخش کند! غافل از اینکه مگر شما چند درصد جامعه هستید که توقع دارید همه‎ی برنامه‌های رسانه‎ی ملی مطابق سلیقه‎ی شما باشد؟! یکی از رسالات رسانه‏ی ملی این است که بتواند برای سلایق گوناگون در جامعه برنامه تهیه کند. حال اگر برنامه‎ای مطابق سلیقه‎ی شما نبود ممکن است مطابق سلیقه‎ی عده‎ی دیگری از مخاطبان باشد. آیا باید صداوسیما را تکفیر کنید؟
 
روزنامه‌ی شرق اخیراً دریکی از صفحات خود نوشته است:
« تلویزیون را روشن می‌کنید، چهره محمدحسین رنجبران (مجری برنامه «شناسنامه») روی صفحه جعبه جادو نقش می‌بندد، «شبکه» را عوض می‌کنید، در برنامه آشپزی، آشپز در حال آموزش غذا با آبلیموی برند خاصی است، بازهم کانال را تغییر می‌دهید، «عمو پورنگ» در حال تبلیغ محصولات ویژه است، «شبکه‌سه» را برای ورزش تماشا می‌کنید که آن‌هم یا مشکلات فنی (!) دارد و تصاویر مکرراً تکرار می‌شوند یا در حال پخش آگهی است. می‌توان به «شبکه خبر» پناه برد، آنجا هم معمولاً مستندهای خبری از فقر و فلاکت در غرب پخش می‌شود! »
 
این نوع انتقادات، نقد سلیقه‌ای است. اگر احیاناً برنامه‎ی شناسنامه موردپسند روزنامه‌ی شرق نیست یا اگر این روزنامه تمایل دارد برنامه‌های ورزشی را به‌صورت کامل همراه با تمام صحنه‌هایش(!) ببیند، یا اگر نویسندگان این روزنامه مستندهایی را می‎پسندند که جهان غرب را خوشبخت نشان می‎دهد، این سلیقه‌ی آن‌هاست! چند درصد جامعه هم سلیقه و هم‌نظر با این روزنامه‌اند؟
 
از سوی دیگر باید این سؤال را پرسید که: آیا رسانه‌های وابسته به غرب، مستندهایی در مورد پیشرفت‌ها و موفقیت‌های  ایران اسلامی پخش می‎کنند؟ آیا بی‎بی‎سی و صدای آمریکا جامعه‎ی ایران را درحال‌توسعه و پیشرفت نشان می‎دهند؟ پس چرا عده‌ای از رسانه‌ی ملی توقعات  بیجا دارند؟
 
متأسفانه انتقادات سلیقه‌ای و غیرمنصفانه تنها از سوی رسانه‌های جناح چپ نظیر روزنامه‎ی شرق و… صورت نمی‎گیرد. بلکه دیده می‎شود که  عده‌ای نیز از جناح راست‌بر عملکرد صداوسیما به شکلی غیرمنصفانه می‎تازند؛ و این نهاد همواره مجبور بوده است انتقادات متلوّن و رنگارنگ همه‎ی سلیقه‌ها را بشنود و تحمل کند. به ساز کدام گروه باید رقصید؟!
البته پرواضح است که عملکرد سازمان صداوسیما در ده سال اخیر(دوره‎ی ریاست آقای ضرغامی) خالی از اشکال نیست. انتقاداتی بدان وارد است که بسیاری از آن‌ها هم صحیح و منصفانه است. لیکن چیزی که باید از آن بر حذر بود، بی‌انصافی و سیاه نمایی یا به تعبیر امام صادق(ع) مگس صفتی است.
 
در شرایط اقتصاد فعلی کشور، بسیاری از سازمان‌ها با کسری بودجه مواجه هستند. سازمان صداوسیما هم از این موضوع مستثنا نیست. دو راه وجود دارد. یا باید کیفیت و کمیت برنامه‌های تلویزیون را کم کرد، یا اینکه باید با جذب تبلیغات، هزینه‌های سازمان را تأمین کرد. سازمان صداوسیما توانسته است در شرایط اقتصادی فعلی تا حدود خوبی کمیت و کیفیت برنامه‌هایش را حفظ کرده و حتی افزایش دهد؛ و درعین‌حال حقوق ماهانه‎ی بالغ‌بر ۴۵۰۰۰ کارمند خود را نیز پرداخت کند. همین مسئله یک نقطه‎ی قوت در عملکرد سازمان مذکور در سال‌های اخیر است. اما اینکه کیفیت تبلیغات چگونه باید باشد محل بحث است. به نظر می‎رسد که باید نحوه‎ی ساخت و پخش تبلیغات بهتر مدیریت شود و در این زمینه اشکالات جدی به عملکرد صداوسیما وارد است.
 
درمجموع باید گفت که لازم است در برخی تعاریف خود تجدیدنظر کنیم؛ یا اینکه برخی مفاهیم را مجدداً برای خود تعریف کرده و به خود یادآور شویم. انتقاد عبارت است از بررسی نقاط قوت و ضعف. نقد منصفانه نقدی است غیر‎غرض ورزانه و غیرسلیقه ای که صادقانه به بررسی نقاط قوت و ضعف می‎پردازد.
 
حضرت امام موسی بن جعفر(ع) در ضمن حدیثی که ساعات شبانه‌روز مردم را تقسیم می‎کند فرموده‌اند: … و ساعتی برای مصاحبت با برادران دینی و مورد اعتماد است. آنان که عیب‎های شمارا به شما بشناسانند و این کار را باصفای باطن و بی‎غرضی و در کمال خلوص انجام دهند.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.