خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عقلانیت دینی در مواجهه با کرونا، پژوهش شد

عقلانیت دینی در مواجهه با کرونا به کوشش علی سروری مجد، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهش شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پژوهش عقلانیت دینی در مواجهه با کرونا تلاش می‌کند همزمان با سایه انداختن مساله کرونا بر فضای فکری و زیست جهان، نحوه مواجهه دین اسلام و معارف و آموزه‌های اسلامی با پدیده کرونا را بازخوانی کند.

از همین‌رو با استفاده از روش تحلیل مقایسه‌ای و با توجه به آمارها و بازخوردهایی که مردم نسبت به معنویت و عقلانیت در مواجهه با کرونا داشته‌اند، به بررسی و تحلیل شرایط پیشین و حال حاضر می‌پردازد.

پژوهش عقلانیت دینی در مواجهه با کرونا با طرح پرسش‌هایی چون «چه مسائل نظری و فکری در موضوع نسبت دین اسلام و کرونا برجسته شده است؟»، «چه نوع مسائل اخلاقی در موضوع نسبت دین اسلام و کرونا برجسته شده است؟»، «چه قرائت‌هایی از نسبت معارف اسلامی و کرونا ارائه شده است؟»، «از منظر مفهوم عقلانیت آموزه‌های اسلامی چه مواجهه‌ای با این پدیده را ممکن می‌کنند؟» و «از منظر مفهوم معنویت آموزه‌های اسلامی چه مواجهه‌ای با این پدیده را ممکن می‌کنند؟»، تلاش می‌کند اهدافی چون بررسی مواجهات مختلف درباره دین (اسلام) و پاندمی کرونا و مسائل و ابهامات، گونه‌شناسی رویکردهای نظری مختلف به نسبت آموزه‌های اسلامی و کرونا، ارائۀ روایتی از مفاهیم عقلانیت و معنویت در آموزه‌های اسلامی و تحلیل مسالۀ پاندمی کرونا و مباحث مطروحه از منظر مفاهیم عقلانیت و معنویت را تحقق بخشد.

محقق در این مطالعه، مباحث خود را در ۵ فصل سامان داده است. فصل اول به ذکر کلیات پژوهش اختصاص دارد و با اشاره به اینکه برخی معتقدند که دین و عقلانیت دو مقوله جدا هستند، تلاش می‌کند با بیان سوالاتی حول این موضوع که آیا دین اسلام با عقلانیت منافات دارد، یا اینکه عقلانیت مبحثی لاینفک از دین است، به ضرورت این تحقیق اشاره کند. در ادامه و در فصل دوم، با طرح مفاهیم نظری و بیان نظریات مطروحه درباره دین اسلام، به آداب و مباحثی که درباره عقلانی بودن دین وجود دارد و راهنمای بشر است، می‌پردازد.

در فصل سوم با استفاده از داده‌های کمی و کیفی که از نظرسنجی‌های ملی و خبرگزاری‌های قابل استناد استخراج شده‌اند، درباره روش‌شناسی پژوهش توضیح داده شده است.

فصل چهارم با عنوان «وضع موجود در جامعه و تحلیل آن» به تحلیل و گشودن مباحث می‌پردازد و فصل پنجم، با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده، در قالب پاسخ به سوالات پژوهش، گردآوری شده است.

منبع پژوهشگاه فرهنگ و هنر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.