خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بهترین نام برای فرزند من!

ادیان نیوز: حتماً این جمله را زیاد شنیده‌اید که «چقدر اسمش بهش میاد!» و شاید هم عکس این جمله. واقعیت این است که نام هر فرد در روح و جسم فرد تأثیر بسزایی دارد و حتی گاهی اوقات نشان دهنده خلق و خوی درونی او می‌باشد. انسان‌ها توقع دارند هر فرد به تناسب اسمش؛ صفتی که از نام او استنباط می‌شود را داشته و خود را به کمال آن نام آراسته کند.
نام من نشان هویت من است
نام هر فرد، نمادی از او و بیانگر هویت و شخصیت او در نزد دیگران است. به عنوان مثال، وقتی یک ایرانی با فردی خارجی برخورد کند، همین که نام خود را بگویند، ملّیتشان روشن و مشخص می‌شود و با تصوراتی که از ملّیت هم دارند، یکدیگر را شناسایی می‌کنند و طبق آن با هم برخورد می‌کنند. بنابراین، علاوه بر اینکه نام نیک به گونه ای حرمت نهادن به شخصیت انسان است، همچنین باعث احترام گذاردن دیگران نیز می‌شود.
من با نامم زندگی می‌کنم
نکته مهم‌تر اینکه معمولاً هر انسانی ناخودآگاه دوست دارد خود را با بزرگانی همانند کند که هم نام آن‌ها است و می‌کوشد تا رفتار و کردار خود را با آنان مطابقت دهد. به عنوان مثال کسی که نامش علی است در دوران تحصیل نسبت به داستان زندگی امام علی (علیه‌السلام) حساسیت بیشتری داشته و آن را بهتر حفظ می‌کند. ممکن است بر همین اساس سعی کند از سبک زندگی و سیره رفتاری این امام بزرگوار در زندگی الگو برداری کند. بنابراین داستان زندگی صاحب اصلی یک نام می‌تواند بر روی افراد تأثیر زیادی داشته باشد.
بهترین نام برای فرزند من!
کودکی که متولد می‌شود دارای حقوق بسیاری است و مهم‌ترین و اولین حق هر کودک نام نیکو و شایسته ای است که والدین برای او انتخاب می‌کنند.
پدر و مادرهای زیادی هستند که دوست دارند اسامی جدید برای فرزندانشان انتخاب کنند- به اصطلاح تکراری نباشد- البته این عفیذه هم بسیار قابل احترام است اما به یاد داشته باشیم نام خوب نامی است که علاوه بر زیبا بودن؛ با مسما باشد، حس خوبی در ذهن فرزند و اطرافیان او تداعی کند، بتوان آسان ادا کرد و البته متناسب روحیه و فرهنگ ایرانی ما.
به فرموده رسول خدا «اولین هدیه ای که هر یک از شما به فرزندش می‌بخشد نام خوب است. پس بهترین نام را برای فرزند خود انتخاب کنید» * به خاطر داشته باشیم فرزندان ما قرار است سال‌های سال با نامشان زندگی کنند. پس بهترین نام را به فرزندمان هدیه دهیم.
 
* اَنَّ اَوَّلَ ما یَنحَلُ أحَدُکُم وَلَدَهُ الإسمَ الحَسَن، فَلیُحسِّن أحَدَکُم اِسمَ وَلَدِهِ /وسائل الشیع- جلد ۱۵
منبع: سبک زندگی اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.