خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حفظ وحدت و انسجام مذاهب از واجبات است

دکتر کریمی؛ مشاور رئیس جمهور

دکتر ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی در سنندج با اشاره به سخنان منتشر شده از امام جمعه اهل سنت آزادشهر، گفت: حفظ وحدت و انسجام مذاهب از واجبات است. این امر نه تنها امروز، بلکه از گذشته هم مدنظر علما و بزرگان اهل سنت و اهل تشیع بوده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب اذعان داشت: در احادیث آمده است که المسلم اخ المسلم، و بالاتر از همه اینها حکم صریح آیات قرآنی است که می‌فرمایند انما المومنون اخوه، یعنی این است و جز این نیست که تمامی مسلمانان و مومنان برادر یکدیگرند.

وی افزود: پس باید بین برادران با صلح و آرامش رفتار کرده و این مطالبه خدا و رسول خداست که همه مسلمین با هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند زیرا ریشه، اصول، عقاید، خدا، قرآن، کعبه و پیامبر آنها یکی است.

کریمی تصریح کرد: اختلاف بین مذاهب اسلامی در استنباطات و اجتهادات است و اختلاف در استنباط مجتهدین و مراجع از منبع واحد قرآن و امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

به گفته کریمی، ریشه همه مسلمانان یکی است و این اختلافات در مذهب است نه در دین و دیانت لذا باید متحد باشیم و در این دنیای وانفسا که هر کس می‌خواهد به نوعی به ما ضربه بزند نباید کاری کرد که ابزار دشمن محسوب شویم.

وی عنوان کرد: ویژگی رفتاری و شیوه زندگانی ما باید بر اساس ایده مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، باشد نه اینکه شیعه و سنی علیه همدیگر موضع‌گیری کنند‌. اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه حرام است و این خواسته خدا و رسول اکرم نیست.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب تصریح کرد: خداوند خطاب به همه مسلمین فرموده است، نزاع نکنید و گرنه سست می‌شوید و هیبت و شکوه شما از بین می‌رود پس کسانی که به اختلافات دامن می‌زنند نه شیعه واقعی هستند و نه سنی واقعی.

کریمی اضافه کرد: شیعه واقعی با سنی واقعی یکی هستند چون همه دل در گرو اسلام، قرآن، خدا و پیغمبر دارند.

وی در ادامه گفت: عشق و علاقه و محبت به اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) خاص یک مذهب نیست بلکه مربوط به دین است و دین حکم می‌کند که نسبت به نزدیکان پیامبر و اهل بیت ایشان مودت و عشق داشته باشیم.

وی همچنین گفت: آیه ۲۳ سوره شورا هم خطاب به پیامبر می‌فرماید، ای پیامبر بگو هیچ مطالبه‌ای جز ابراز عشق و علاقه به نزدیکانم ندارم، پس واجب است همه ما هم در دل و هم در ظاهر به اهل بیت عشق بورزیم و این جزئی از دین ماست.

کریمی ادامه داد: اهل سنت کردستان و اهل سنت تمام اقوام ایران به درازای تاریخ ثابت کرده که هم و غم آنها علاقه به اهل بیت است و مصادیق آن را در اسامی فرزندان، سوگندهای آنان به امام حسین و یا توسل به امام رضا می‌توان مشاهده کرد پس نباید کاری کرد که این وحدت و عشق و علاقه خدشه‌دار شود.

وی در پایان گفت: همه باید تابع رهبری باشیم که می‌فرمایند، شیعه و نسنی نباید به مقدسات، صحابه پیامبر و همسران ایشان توهین کنند. ما باید تابع چنین رهبری باشیم که همه را به وحدت توصیه می‌کنند و از دامن‌زدن به اختلافات جزئی بر حذر می‌دارند.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.