خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فراز و فرود مسیحیت در نگرش حکومت های ایران

نویسندگان:  امینی فر حسن*, دشتی محمد
 
چکیده:

چکیده فارسی:

مسیحیت به عنوان دینی آسمانی از همان قرون اول، ظهور، در تکاپوی گسترش بود، از این رو، مبلغانی را به اطراف و اکناف جهان می فرستاد تا این دین را تبلیغ و تبشیر کنند. پر واضح است که حضور این مبلغان در سرزمین های بیگانه با واکنش ها و نگرش های متفاوتی همراه بود. در حوزه ایران، چه پیش و چه پس از اسلام، دولتمردان، مواضع مختلفی در برابر این مساله، همراه با فراز و فرود اتخاذ داشتند.

با وجود این، حضور اقلیت مسیحی در تمام اعصار، مشهود است و می توان دریافت که پیروان این دین، همیشه و حتی در حادترین شرایط به تبلیغ و ترویج دین خود ملتزم بوده اند. این امر به طور کلی ناشی از سیاست مداراگونه دولتمردان ایران بوده است. علاوه بر این، در یک نگاه تطبیقی میان دوران قبل و بعد از اسلام، مسیحیان ایران آسایش و آزادی عمل و منزلت اجتماعی بیشتری در دوره اسلامی داشتند، چراکه اسلام برای ایشان حقوق و مقررات مشخص و پایداری قرار داده بود.

چکیده عربی:
لقد کانت المسیحیه بوصفها دین عالمی تسعی إلی الانتشار و التوسع منذ البدایه، فکانت ترسل المبلغین إلی أنحاء مختلفه من العالم للتبشیر بهذا الدین. و من الواضح جدا أن حضور هؤلاء المبلغین فی الأراضی الأجنبیه کان قد صاحبه ردود أفعال و رؤی مختلفه.

و أما فی ایران فقد کان لرجال الدوله مواقف مختلفه متشدده تاره و متساهله تاره أخری إزاء هذه المسأله سواء قبل الإسلام أو بعده إلا أن وجود الأقلیات المسیحیه کان مشهودا للعیان فی جمیع الأزمنه، و یمکن القول بأن أتباع هذا الدین کانوا ملتزمین بالتبلیغ و الترویج لدینهم حتی فی أحلک الظروف، و هذا الأمر إنما یعود إلی سیاسه التساهل التی اتبعها رجال دوله ایران إزاءهم، بالإضافه إلی أن مسیحیی ایران کانوا یتنعمون بالحیاه و حریه العمل و المکانه الاجتماعیه السامیه فی العصر الاسلامی إذا ما قارنا ذلک بعصر ما قبل الاسلام و عصر ما بعده. باعتبار أن الاسلام وضع حقوقا و قوانین معینه و ثابته.
 
کلید واژه: کلیدواژه فارسی: مسیحیت، تبلیغ، حکومت های ایرانی و نگرش (کلیدواژه عربی: المسیحیه، التبلیغ، الحکومات الایرانیه، النظره)

فراز و فرود مسیحیت در نگرش حکومت های ایران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.