خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درمان یکپارچه‌ی توحیدی، رویکردی دینی در درمان اختلالات روانی

نویسنده : محمدحسین شریفی نیا

چکیده:

هدف، معرفی یک الگوی درمانی است. این الگو که درمان یکپارچه‌ی توحیدی نامیده می‌شود، درمانی چندوجهی و جامع است که برای درمان اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات شخصیت، اختلال وابستگی به مواد و اختلال رفتارهای نابهنجار پیشنهاد می‌شود. در این شیوه تلاش می‌گردد با ادغام فنون مختلف روان‌درمانی در آموزه‌های توحیدی ـ معنوی اسلام، ارزش‌هایی در فرد احیا گردند که توان یکپارچه‌سازی و انسجام بخشیدن به کل شخصیت فرد را داشته باشند.

امروزه، جامعه‌ی اسلامی، به شدت، نیازمند یک نظام درمانی مبتنی بر آموزه‌های معنوی و دینی است؛ زیرا وقتی از یک سو، نظام درمانی با پیشینه‌ی فرهنگی، ارزش‌ها و باورهای مراجع هماهنگ باشد و از سوی دیگر تعالیم الهی و معنوی ادیان، به ویژه، مؤلفه‌ی اساسی توحید و ارتباط عمیق و صمیمانه با خداوند متعال با یافته‌های رویکردها و فنون مختلف روان‌درمانی ادغام گردند،کارآمدی و پایداری درمان افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ زیرا عنصر توحید بیش از هر عامل دیگری توان انسجام‌بخشی و یکپارچه‌سازی شخصیت را دارد.

کلیدواژه : روان‌درمانی ، روان‌درمانی دینی ، رویکرد یکپارچه‌نگر ، یکپارچگی توحید ، مشاوره‌ی اسلامی ، روان‌درمانی معنوی

درمان یکپارچه‌ی توحیدی، رویکردی دینی در درمان اختلالات روانی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.